ברוך הבא.
1-2. כעיקרון, הפערים בביצועים לא משמעותיים. אופנועי 250 חזקים יגיעו למהירות מירבית גבוהה יותר משל קטנועים בנפח מקביל (בייבי נינג'ה יכול להגיע קרוב ל-160 קמ"ש אמיתיים, בעוד שרוב הקטנועי ה-250 יגיעו לאיזור ה-130 אמיתי. על הסקאלה זה יהיה 5-8% יותר, תלוי בכלי). מצד שני, לקטנוע יש תמסורת אוטמאטית רציפה, במקום גיר רגיל באופנוע - ולכן, ההאצה תרגיש (סובייקטיבית) פחות מאומצת. באופנוע קטן, תצטרך למשוך את המנוע לסל"ד גבוה ולעבוד אינטנסיבי על הגיר כדי לסחוט האצה ראויה.
אופנועי ה-300 (בעיקר הנינג'ה וה-Z שדיברת עליהם, דיוק 390) מגיעים כבר למהירויות מכובדות למדי של מעל 170 קמ"ש אמיתיים.
מהירות השיוט הנוחה (והבריאה לכלי) - תהיה לרוב סביב ה- 110-120 ל-250, אני מניח שה-300 ישייטו בכיף יחסי על 130.
3. שוב - תלוי מאוד בדגם הספציפי. אופנוע טורינג כבד זה הדבר הכי נוח שניתן להשיג על שני גלגלים, אבל אלה לא הכלים שעליהם אנחנו מדברים. רמת הנוחות למורכב באופנועי 250-300 לרוב נעה בין סבירה למזעזעת - הכלים האלה די קטנים וצפופים. בקטנוע "מנהלים" 250 (כמו הג'וימקס/XEVO) - הייתי מגדיר את רמת הנוחות כ"סבירה". יש הרבה מקום, אבל החיבור בין הרוכב למורכב פחות טוב.
4. בשביל זה קונים אופנוע, לא? הרי אנחנו ישראלים, ולא אוהבים לעמוד בתור. כדי לקבל עצות פרקטיות להתנהלות נכונה ובטוחה, אני ממליץ לך על הספר "אופנועים - רכיבה נכונה" של נחום לב.
5. שטויות במיץ. גם אופנוע וגם קטנוע אלה מכונות, ומכונה לא יכולה להיות מסוכנת. מי שיכולך להיות מסוכן הוא האדם שמפעיל את המכונה. רוכב טוב וזהיר יהיה בטוח יחסית גם על אופנוע וגם על קטנוע. דווקא מבחינת מבנה המכונה, לאופנוע יש יתרונות על פני קטנוע - מתלים וצמיגים טובים יותר, יכולות פניה טובות יותר.
6. קטנועים - מה שכולם קונים. ג'וימקס, XEVO, דאונטאון וכו'. אופנועים - הנינג'ה 300 חמוד, אבל לדעתי, לתנאים שלך הרבה יותר מתאים ק.ט.מ דיוק 390. סדרת ה-500 של הונדה הייתה נותנת מענה מעולה לכל הדרישות שלך, כולל נוחות בהרכבה, וביצועים בכביש מהיר, אבל הם עוברים את בתקציב שלך. כנ"ל סוזוקי גלדיוס מוגבל ל-A1.
דווקא לריבוי רכיבות עירוניות אני ממליץ בחום על אופנוע דו"ש עם תנוחה גבוהה ומתלים ארוכים, כדון הימאהה WR250R, סוזוקי DRZ400 או DR650 - אבל פרט ל-DR הגדול, הם עונש בכביש מהיר ובהרכבה.