תפקידם של ההילוכים הוא לאפשר לך להגדיר את מהירות המנוע שבה אתה רוצה להיות במהירות מסויימת.
אם רכבת על אופני הרים - יהיה לך קל עם ההשוואה הבאה:
באופניים, כשאתה משלב גלגל שיניים קטן מלפנים, וגדול מאחור - אתה מסובב מהר את הדוושות, אבל האופניים נוסעים לאט. מצד שני, הכוח שנדרש ממך בכל סיבוב קטן - קל לך לזנק מהמקום, או לעלות עליה. זה מקביל להילוך ראשון באופנוע.
כשאתה משלב גלגל שיניים גדול מלפנים וקטן מאחור - קשה לסובב את הדוושות, אבל כל סיבוב נותן הרבה מהירות. להילוך הזה אתה מגיע לרוב כשאתה כבר בנסיעה מהירה, אחרת מאוד קשה להתחיל את הנסיעה. זה מקביל להילוך גבוה - 5/6 - באופנוע.
למה באופנוע זה אפילו יותר קריטי מאופניים?
כי המנוע לא מספק את אותה כמות כוח בכל סל"ד. בסל"ד נמוך (סרק) - נניח, 1500-2000 - המנוע מספק מעט מאוד כוח (בוא נגיד, 5 כ"ס). כמות הכוח עולה עם הסל"ד, עד שהיא מגיעה לשיא ההספק (בוא נניח - 25 כ"ס ב-10000 סל"ד). לכן, כשאתה מאיץ, אתה צריך לעלות בסל"ד. סל"ד גבוה משמעותו בלאי ודלק, ולכן ברגע שאתה כבר נוסע - אתה מעלה הילוך. כשגם בו הסל"ד נהיה גבוה - אתה מעלה עוד הילוך. אם אתה צריך להאט, ומגיע לנקודה שבה אתה מרגיש שלאופנוע "אין כוח" כדי להאיץ בחזרה - תצטרך לרדת הילוך.
זה הסבר על רגל אחת.
תיעזר גם בשרשור הזה, הסברתי שם לא מעט דברים שיכולים להיות רלוונטיים עבורך:
http://fullgaz.co.il/forums/showthre...D7%95%D7%9F-A1