בשביל זה צריך להבין ממה עשוי שמן רב דרגי.
שמן כזה עשוי מ"בסיס" ומתוספים "משני צמיגות". הבסיס הוא שמן חד-דרגי בצמיגות ה-w, כלומר לשמן 10w40 הבסיס יהיה שמן 10, לשמן 20w50 הבסיס יהיה שמן 20 וכו'. התוספים משני הצמיגות הם חומרים פולימריים שעובדים כמו שהסברתי בתגובה הראשונה שלי.
במנוע חדש – כזה שלא צורך שמן – אפשר ללכת לפי המלצת היצרנים. לא כך הדבר במנוע שצורך שמן. במנוע "ישן" השמן עובר לחלל השריפה דרך שריטות וחרירים קטנים, ולכן, ככל שהשמן (הבסיס) יהיה דליל יותר המנוע יצרוך יותר שמן. לדוגמא, אותו מנוע יאכל יותר שמן מסוג 10w60 מאשר שמן מסוג 30w60. מכיוון שהמנוע שורף בעיקר את הבסיס (הדליל) ופחות את הפולימרים משני הצמיגות, הרכב השמן במנוע הולך ומשתנה כך שיש פחות בסיס ויותר תוספים. גם אם תוסיף שמן (לפצות על הכמות שנצרכה) מה שיש במנוע מכיל (יחסית) יותר תוספים ופחות בסיס, כך שתכונות השימון שלו משתנות (לרעה, כמובן). ואז, כמובן, לא רק ששמן מסוג 30w60 יאבד את תכונותיו מהר יותר משמן 10w60, אלא גם שמן מסוג 10w60 יאבד תכונות מהר יותר משמן 10w40 כי בראשון התוספים משני הצמיגות (אילו שלא נשרפים עם הבסיס) משמעותיים יותר.
מה שמנוע כזה צריך הוא שמן עם בסיס סמיך ככל האפשר כדי שצריכת השמן תקטן ותכונות השימון יישארו לזמן (מנוע) ארוך יותר. מצד שני, בהנעה קרה שמן סמיך כזה יגרום למנוע לעבוד יותר זמן ללא שימון (כמו בוידאו שהבאת). כלומר, יש כאן שתי בעיות שהפתרון שלהן הפוך.
כאן נכנסת טמפרטורת הסביבה למשוואה. בקנדה הקרה, אתה חייב להשתמש בבסיס דליל כדי למנוע שחיקה מואצת בהנעה קרה. לעומת זאת, בקיץ הישראלי גם שמן בסיס בעל צמיגות גבוהה יחסית (נניח 30 או אפילו 40) הוא דליל מספיק כדי להגיע במהירות למנוע בהנעה קרה.
כלל האצבע (וזה יכול להיות שונה למנועים שונים לפי איך שהם מתוכננים) אומר שבקיץ בישראל עדיף להשתמש בשמנים מסוג 20w או 30w (המספר השני יכול להיות 40 עד 60) ובחורף בשמנים מסוג 10w עד 20w (המספר השני 40-50) ולהחליף שמן ופילטר שמן לעיתים תכופות יותר.
אם לסכם, למנוע שאינו צורך שמן רצוי להשתמש בהוראות יצרן (שגם הן תלויות בטמפרטורת הסביבה, כמו שכל ספר משתמש יראה לך) ולמנוע שצורך שמן עדיף להשתמש בשמנים אחרים לפי העקרונות שהראיתי למעלה.