שאלת את עצמך איך זה קורה? איך זה שלשמן יש צמיגויות מתחלפות?
מונחים: "מהירות זרימה" היא פונקציה הפוכה של צמיגות. ככל שהשמן דליל יותר הוא יזרום מהר יותר. המספרים של השמן מתייחסים לצמיגויות, לא למהירויות זרימה. ככל ששמן חם יותר הוא צמיג פחות.
מה טוב למנוע? תלוי מתי. כשהוא קר, שמן דליל (צמיגות נמוכה) יבנה מהר יותר לחץ וישמן, לכן טוב יותר. כשהמנוע חם, אתה רוצה שהצמיגות לא תשתנה, אחרת השמן יהיה דליל מדי, כלומר, אתה רוצה שמן שבטמפרטורה נמוכה יהיה צמיג.
אז יש דרישות סותרות. אתה רוצה שמן שבטמפרטורה נמוכה (נניח 0 מעלות) יתנהג כמו שמן 10, אבל בטמפרטורה גבוהה (נניח 100 מעלות) יתנהג כמו שמן 50 או 60. כלומר, שמן ששמו יהיה 10w50 או 10w60.
איך עושים זאת? לוקחים שמן 10 ומערבבים (ממיסים) בו כדוריות קטנות של פולימר שתכונתן להיפתח בחום לכדור עם זרועות, כך שבטמפרטורה נמוכה הם נראים כמו כדור פינג פונג ובטמפרטורה גבוהה כמו קיפוד ים. הזרועות הללו מגדילות את צמיגות התערובת, כך שאותו שמן 10 יתנהג כמן שמן 50 או 60 לאחר שיתחמם.
בסופו של יום, בטמפרטורה נמוכה אכן השמן 10w60 דליל מאוד. אם המנוע אוכל שמן הוא יאכל אותו כמו שמן דליל, לא סמיך. ויש עוד משמעויות.