בקלקר לא תמיד תראה מעיכות אם הן בצד של הריפוד.
אהלן
הרבה פעמים רואים שרשורים של כל מיני אנשים ששואלים שאלות בסגנון:
"הקסדה נפלה לי מהיד לרצפה וחטפה מכה"\"עשיתי החלקה והקסדה רק נשרטה וכו', האם צריך להחליף את הקסדה?
והדעות והתשובות נוטות לכאן ולכאן ואין ממש תשובה מוחלטת.
אני לא בא לתת תשובה מוחלטת אבל אני כן בא להציג את המקרה ושאנשים אח"כ יחליטו לבד.
אז ככה: הקסדה שימשה אותי באופן יומיומי מלא באיזור ה5 שנים וישבה בבוידם עכשיו עוד כ4 שנים והשתמשתי בה רק בחורפים כל פעם כחודשיים שלוש.
ניסיתי לשמור עליה במהלך השנים אבל לא משהו פדנטי בכלל והיא כנראה נפלה לי מהיד ונחבטה בכל מיני פינות וכו' עשרות פעמים. חוץ מזה עברה איתי כמה וכמה החלקות שבהם נשרטה ופעם אחת קיבלה מכה אבל רק בסוף ההחלקה ככה שלא היה ממש אימפקט חזק.
עכשיו שהחורף התחיל הוצאתי אותה וראיתי שהריפוד שנמצא מעל הראש התחיל להתפורר (לא ניתן להחלפה) אז אמרתי אם כבר זורקים אז נחרב עד הסוף
הקסדה נחתכה עם דיסק לרוחב.
והמסקנות:
המעטפת פלסטיק החיצונית לא נפגעה כלל וכלל ואהבתי את החומר ממנו היא בנויה שנראה כמין תשלובת שרף\אפוקסי שהוא גם חזק וגם סוג של גמיש\סופג.
החומר סופג האנרגיה שהוא החלק החשוב ובעצם העיקרי, במצב מושלם וללא שום סימן של פגיעה\מעיכה וכו':
דבר מעניין ששמתי אליו לב, נראה שיש פג תוקף לקסדה (שעבר כמובן):
חשוב לזכור שהיצרנים בדר"כ ממליצים על אורך חיים של 6 שנים מקסימום בערך לקסדות בשימוש. וכמובן אם יש חופשים בקסדה והריפוד לא מצמיד את הפנים כמו שצריך אז הקסדה לא שווה כלום.
(אגב במקרה הזה הקסדה ישבה עדיין פרפקט והכל עבד מושלם.. כפיים לshoei!!)
בקלקר לא תמיד תראה מעיכות אם הן בצד של הריפוד.
זה נראה יותר כמו תאריך יצור של הקסדה בפורמט יפני שהשנה היא מקדימה מה שאומר 2009
איך אתה יודע לפי מראה אם החומר עוד יספוג משהו? כנ״ל לגבי המעטפת - זה שהיא שלמה לא אומר שיש לה את החוזק שהיה לה לפני עשור.
מה ציפית לראות על החומר הסופג אחרי עשר שנים (בהנחה שבאמת הוא לא חטף מכה רצינית)?
שהוא הפך לירוק? סדקים ספונטנים? שהוא יחזיק שלט קטן "אני זקן ועייף"?
חומרים משנים את התכונות שלהם אחרי שנים של חשיפה לאוויר ולזיעה ולדברים נוספים, ואתה לא בהכרח תראה את זה עד שהחומר יחטוף מכה וימעך בקלות במקום לספוג את האנרגיה.
הבית שאני גר בו נבנה ב1948. אם תסתכל על הקיר בסלון שלי הוא יראה לך כמו חדש, אבל כשתרצה לתלות תמונה ותנסה לתקוע מסמר, תגלה שהוא מתפורר ותשאר עם חור בקיר בקוטר של 10 ס"מ.
איך אני אוהב את הרואיי שחורות..
באופן אישי תמיד רכשתי קסדות שואי (אריי תמיד היה יקר יותר ופחות אהבתי) ועדיין משתמש לעתים בקסדה שרכשתי לפני 25 שנים.
אכן יש לי פגם קל שאני מנסה לשמור ולשמר דברים, ואין לי שום בעיה עם עייפות החומרים.
אני גם בתחום חומרים המרוכבים ומנסיון (תלוי בשרף- אפוקסי/פוליאסטר/פוליאוריטאני) הירידה בחוזק/עמידות היא מינורית.
גם לגבי הקלקר, יש לי טיסנים עם כנפיים של קלקר מצופה בלזה שבניתי לפני 30 שנה ועדיין שמישים.
גם עם קסדה חדשה עם פוגעים בדיוק בזווית הלא נכונה במוט הברזל של גדר ה"הבטיחות" במהירות נמוכה יחסית התוצאות עלולות להיות רעות מאוד.
לצערי זה מה שקרה לחברי הטוב, נראה לי שצריך יותר מזל מפיברגלס טרי..
חומרים מרוכבים בודקים בX-ריי לסדקים, לכן החוק הבסיסי הוא להחליף קסדה לאחר שהקסדה קיבלה מכה.
מעניין, בזכותכם קצת חפרתי בנוגע לאורך חיים של אפוקסי וגם אני התפלאתי שב datasheet אין הגדרה לאורך חיים. מסתבר שאין.. ברור בכלי טייס עוברים בדיקות שמישות והעמידות תלויה בחשיפה לקרני UV או טמפרטורה גבוהה, אבל בעיקרון האפוקסים התעופתיים הם לעד.. הייתי חופר עוד בנושא, אבל נגמר הזמן..
בעיקרון עם הקסדה נראת חיצונית טוב, את הריפודים אפשר לשטוף ולהוסיף שיכבת ספוג/ פלציב /נאופרן.
ולמישקף יש לי את הפטנטים לשמור על מערכת הסגירה, במיוחד לעיפות של השיניים שמחזיקים את המשקף פתוח גם במהירות גבוהה.
בבקשה בלי תביעות עכשיו... זו הדרך שלי וטוב לי כך.
אם אתם מרגישים שחובה להחליף כל 3 שנים קסדה כי בבטיחות לא משחקים, אז זה מה שטוב לכם.
IF IT HAS WHEELS OR TITS - YOU'RE GONNA HAVE PROBLEMS
תוקף של קסדה(לדעתי) מתבסס בעיקר על התיישנות הריפודים (לא הקלקר) והרצועות, או הפלסטיק של האבזמים בקסדות הזולות.
אבל,
וזה אבל חשוב,
בגלל שכל כמה שנים מחליפים דגם,
זה בלתי אפשרי למצוא ריפודים חדשים. ולדחוף סתם ספוג זה בהחלט לשחק עם בטיחות.
אני מחליף קסדה כשהספוג מתחיל להתפורר (כבר החלפתי כמה כאלו). בשואי, הסימן המוחשי הראשון הוא בדרך כלל הספוג של הכיפה, שמתפורר. אבל הוא מעיד על מצב שאר הספוגים, שכלואים בתוך עטיפות בד.
למען הסר ספק, אני לא ממש ממליץ לשמור קסדות 10 שנים
לדעתי 5-6 זה סבבה לגמרי לקסדות איכותיות שלא עברו תאונה.
אני חושב שאנשים קצת מפספסים את הנקודה ומתרכזים בהאם קסדה בטיחותית אחרי 10 שנים
(שאני אישית חושב שכן.. לפחות קסדות איכותיות. לא מקבל את זה שיש היחלשות חומרים וכדומה ב10 שנים. הקלקר מבודד מהראש ומהזיעה עם הציפוי השחור ובצד השני מבודד עם הקליפה של הקסדה. שניהם עם כל הכבוד לא מושפעים ממש מהאוויר)
בעוד מה שאני ניסיתי יותר להציג זה שהמכות הקטנות שקורות מנפילות קטנות או החלקות שרק עושות שריטות ללא מכה ישירה וכדומה כנראה לא משפיעות על הקסדה
(עובדתית אין שום מעיכות בחומר שתיפקודו הוא ע"י מעיכה).
היה מעניין עם מישהו (לא אני) היה קונה קסדה מדגם חדש ולקראת סוף יצור הדגם קונה קסדה מתאירך יצור אחרון ולאחר כמה שנים (3-5) עושה ניסויי שארפ\של כדאי לראות עם יש הבדלים בין הקסדות. כאשר הקסדה הראשונה כאמור צריכה להיות אחרי תאריך התפוגה שלה לפי מה שהיצרנים אומרים.
אני זוכר שהיה סירטון של fortnine על הבדלים כאלה בקשר לכפפות (מאיר עיניים) אבל זה כמובן לא נושא השרשור.
הדבר הכי מסוכן כרגע שאני די בטוח שהורג גם לא מעט רוכבים בארץ כל שנה זה קסדות לא מאושרות.
הרוב המוחלט של הרוכבים קונים את הקסדה הכי זולה שקיימת, בדר"כ יהיה עליה רק תקן dot.
תקן dot בנוי על "אמון" ביצרן ובדיקות מדגמיות שאם היצרן לא עומד בהם הוא יקבל עונש.
הבעיה היא שמדובר בהרבה מקרים ביצרנים עלומים שלא ניתן למצוא אפילו אתר שלהם בשום מקום ואין בכלל מה לדבר על קנסות.
ככה יוצא שכנראה הרבה מאוד אנשים רוכבים עם פח זבל סיני על הראש בשקל תשעים שלא נבחן אף פעם ע"י שום גורם מוסמך.
הנה דוג' ל"קסדת dot", שקסדות כמוה נמכרות בארץ:
https://www.youtube.com/watch?v=eBnioxhXkFA
אל תהיה כזה בטוח.
ראיתי בארץ כמה קסדות לא רחוקות ממנה.
חוץ מזה,
זה לא סוד גדול שאפשר לאשר כל דבר במכון התקנים, אם פונים בדרך הנכונה ולאנשים הנכונים.
ממה שאני מכיר בייבוא אישי פשוט מראים שיש את המדבקות של התקן על הקסדה, לא יודע אם במסחרי יש שוני.
בכל מקרה בתקן dot לא נראה לי שיש דרך להוכיח - כי היצרן של הקסדה הוא זה שעושה לכאורה את הבדיקות.
אז כל עוד יש מדבקת dot על הקסדה לא נראה לי שיש גוף שמכון התקנים יוכל לוודא איתו את תקינות הקסדה והוא חייב לסמוך על היצרן שמן הסתם ייאשר לו כל דבר.
ואגב, כמה לדעתכם עולה בחו"ל הקסדות הזולות שנמכרות כאן ב300-350 שקל (לפני כל המשלוח מעמ הובלה וכו')? אני מנחש שלא הרבה יותר מ30$.