בואו נתחיל מהסוף, למי מאיתנו שאין לו זמן, תשובות לשאלות נפוצות:
עלה לי משהו באזור ה35,600 ש"ח (האופנוע חדש כמובן) קניתי אותו ביוני 2019, זה אופנוע חשמלי 100%, מטעינים אותו משקע חשמלי רגיל של בית כלומר 220V, צריך רישיון A1 (שזה הרישיון הכי ירוד ברמה שלו), הביטוח עולה באזור ה1,500 בשנה לא בדיוק זוכר וזה תלוי איזה ביטוח, זמן הטעינה מכסה בערך 20 קילומטר נסיעה לכל שעת טעינה, החשמל עולה לי מעט מאוד (כנראה באזור ה30 ש"ח לחודש), לפומה 5 דגמים 80 HָH 100 AָH 120 AָA 156 AH 195 AH . ל156 AH מנוע 12KW לי יש את ה 120 AָH, הפומה שלי נוסע בערך 100-120 קילומטר לטעינה מלאה במצב 3 (שהוא הכי חזק) במהירות מקסימלית 110-120 קמ"ש או 130-140 קילומטר במצב 2 על 90 קמ"ש, הכי הרבה שנסעתי עם הפומה היה 143 ק"מ לטעינה אחת ונסענו אני ואישתי מאמצע רמת גן לבקעה שבירושלים וחזרה דרך 443 ומרכז ירושלים כי עצרנו לבירה, באזור ה10-20% האחרונים של הבטריה האופנוע מגביל אותך במהירות לאזור ה70-90 קמ"ש, יש לאופנוע רוורס (יעיל ביציאה מחניות משופעות), יש לאופנוע בלימת מנוע, יש תא אחסון די קטן (לא מספיק לקסדה) מתחת למושב ותאי אחסון קטנים של כליטר וחצי בצידי הכידון ללא נעילה, אין הילוכים, יש נעילת כידון, היבואן הוא אימוטו, אין ליבואן איזה שירות התקנת שקעים בבתים, המנוע זהה או ממש דומה למנוע של הבליץ' והוא נותן הספק של 10KW שהם בערך 1/3 מכמות הווטים (ובפשטות לא מדוייקת גם 1/3 מהכוח) של הזירו, כל בטריה (אצלי יש 6) נותנת עוד 20 אמפר שעה ולכל בטריה יש שני תאים, כל תא שהולך פוסל איתו את כל הבטריה שעלותה מוערכת בשלב זה ל2000 ש"ח לבטריה (לא ניתן לקבל מהיבואן תשובה ברורה ומחייבת), היבואן נותן על האופנוע ועל הבטריות שנתיים או 30,000 ק"מ אחראיות (המוקדם מבין השניים) למרות שבחול היצרן נותן 5 שנות אחראיות על האופנוע ושנתיים על הבטריות. ארץ הייצור היא סין. עפ"י ספר היצרן 84.5V זו היא הטעינה המקסימלית של הכלי, וב65V הכלי ייעצר. באמת ב2 הטעינות הראשונות הבטריה נטענה עד 84.5V ואז אחרי שאוטו לי נגעו במשהו בהגדרות (לדעתי הם שינו משהו כשהייתי אצלם, הם טוענים שלא) האופנוע מטעין עד ל83.6V. ב60% האופנוע מוריד את המהירות המקסימלית ב10 קמ"ש, ב30% בעוד 5 קמ"ש לדעתי, ב20% הנורה הצהובה של הבטריה בלוח מחוגים נדלקת, ב10% הנורה האדומה של הבטריה נדלקת ב0% הנורות של הבטריה נכבות והמד של האחוזים מתחיל להבהב, המהירות מוגבלת ל60 קמ"ש שיורדים בערך כל קילומטר ב10 קמ"ש ואז האופנוע מנתק את המנוע. ניתן למשוך עוד 2 קילומטר על ידי כיבוי והדלקת האופנוע ב30 קמ"ש. אוטו לי לא היו מוכנים לתת לי דיאגרמת רכב בטענה שאין (אותי זה מעצבן, אין? תכינו)

עכשיו נפרט,
במאי האחרון קניתי את הפומה של חברת זאפ, כל ההתנהלות שלי נעשתה מול גיל שהוא שכיר של מארק (הבעל בית של אימוטו, הישות המשפטית נקראת אוטו לי בע"מ). אימוטו הוא היבואן היוצא של זירו בישראל והיבואן של אופנועי zap. לא ממש טרחתי לבדוק את את סיבת הפרידה בין אוטו לי לבין זירו. אני מאמין בפשטות והפומה הוא יותר פשוט מהזירו ולכן עם פחות סיכוי לתקלות. חשוב להבין שכשזה המצב, כל דבר שאוטו לי עושים הוא בהשוואה לזירו: כמה זה עולה בזירו, איך הרכיבו את זה בזירו לזירו יש פה את החלק הזה וכו'... עוד דבר שחשוב להבין הוא שאני הוא הבעלים הראשון בישראל של הפומה 120 A*H דאז זה היה האופנוע הכי גדול שהיה לאוטו לי, אז איך אומרים? תהיו סלחניים עם היבואן, כי את הכל הוא לומד עלי.
גיל קנה אותי כשהוא אמר לי (ובדקתי את זה) שהיצרן נותן שנתיים אחריות על הבטריה ו5 שנים אחריות על האופנוע בחו"ל, לי זה אומר שהיצרן ממש מאמין במוצר שלו/ שהחלפים שלו ממש זולים, שתי האופציות טובות.
היה לי יוסאנג אקילה 250 שעשה 160,000 קילומטר מתוכם 90,000 איתי, והוא היה עייף. אני עברתי לחשמלי משיקולים סביבתיים לא מצאתי את ההצדקה הכלכלית שבחשמלי, היוסאנג היה עולה לי בערך 2000 שקל לשנה בטיפולים (הייתי מטפל בעצמי)+ 2800 שקל לשנה ביטוח+ בערך 600 שקל לחודש דלק כלומר 7000 שקל לדלק לשנה.
ואם נניח שהפומה ימות אפילו שנה אחרי האחריות אז הרי שאני עדיין מופסד, זאת אומרת שרק בשנה הרביעית או החמישית (ובתנאי שלא יהיו לפומה טיפולים יקרים לקראת סוף חייו דוגמת מטענים שנשרפו בזירו וכו') האופנוע הזה יהפוך לחסכוני, בהנחה שהייתי קונה יוסאנג ב10,000 ₪ משומש במצב טוב. על הפומה כרגע מדובר על הביטוח הכי זול שיש לאופנוע נדמה לי 1500 שקל בשנה ו30 שקל בחודש חשמל+250 ש"ח טיפול 6000 אצל היבואן (שלא ממש בטוח שבאמת צריך לעשות...)
הורדתי כבל מאריך מהבית (אני גר בקומה 3) ואת השקע הכנסתי לתוך קופסת פח אותה חיברתי לקיר עם דיבלים ואת כבל ההטענה אני מעביר חור שעשיתי כך שהכבל ננעל בתוך הקופסה ואי אפשר לנתק לי את האופנוע מהחשמל.
1. איך שקיבלתי את האופנוע משהו לא היה בסדר עם המד מהירות, איכשהו הייתי נוסע במהירות של התנועה והייתי על 130 קמ"ש, לפי הוייז הייתי ב110 קמ"ש. אחרי יותר מידי שאלות שגיל שאל, נסעתי לחנות של היבואן אחרי שתאמתי עם גיל כי יחכה לי שם אופנוע חלופי בגלל שאני באמצע יום עבודה. כשהגעתי גיל בישר לי שהחברת ביטוח שינתה את המדיונת שלה ולכן הוא לא יכול לתת לי אופנוע חלופי אבל הוא כן הקפיץ אותי לאיזה צומת כדי שאני אתפוס אוטובוס. חזרתי עוד באותו היום (כמובן בתחבורה ציבורית) לאסוף את האופנוע ובאמת תיקנו את התקלה. ביחס לוויז האופנוע היום מזייף רק 4-5% כשלפני הטיפול הוא זייף ב15%+.
2. אחרי כ1,500 ק"מ לראשונה באמצע נסיעה, על איילון היה לי את הניתוק מנוע הראשון, זה הרגיש כאילו המנוע הפסיק למשוך לשניה- חצי שניה ואז פשוט חזר לעבוד לבד. הבעיה החלה לחזור על עצמה בכל המהירויות ובתכיפות יותר ויותר גבוהה ואורך הניתוקים הלך והתארך עד שהייתי חייב להחזיר את המצערת כדי שהמנוע יחזור לפעול לקראת הסוף הייתי צריך להחזיר את המצערת 3-4 פעמים עד שהמנוע חזר לפעולה. חיכיתי שצפיפות הניתוקים תהיה מספיק סמוכה כדי שאוכל להראות את זה לגיל. בפעם הראשונה שהגעתי לאוטו לי עם התקלה (כמובן בתיאום מראש, אבל המכונאי לא חיכה לי) גיל עשה סיבוב של 30 שניות, הסביר לי שאין תקלה ואמר לי שכנראה המגיני רוח של הידיים עושים את הבעיות, ידעתי שזו לא הבעיה וחזרתי לגיל כשליאור (המכונאי של אוטו לי) היה, הפעם השארתי את האופנוע, לא יודע מה ליאור באמת עשה, הוא טען שאין תקלה והכל בסדר, הבעיה במגיני רוח של הידיים, בפעם השלישית שבאתי, לא זוכר מה ליאור עשה, בפעם הרביעית שבאתי הכרחית את גיל לקחת אותי לרכבת, ועכשיו סופסוף (אחרי שהורדתי את המגיני רוח כי אוטו לי לא האמינו לי) בפעם הראשונה מישהו מאוטו לי הרגיש את התקלה, עמד ברמזור בראש התור 3 שניות בזמן שצופרים לו והאופנוע לא נוסע. באותה הפעם ליאור ביטל את הבלימת מנוע מהברקסים והעביר אותה ככה שכל פעם כשאין גז אז הבלימת מנוע נכנסת לפעולה, וגיל אמר לי שלהערכתם זה בכלל הבקר שעושה את הבעיות אבל הסינים מתעקשים שזה לא הבקר. התקלה לא נפתרה, התקשרתי לגיל עוד באותו היום. מארק חזר אלי, הוא אמר לי שאני אבוא עוד כמה ימים ויחליפו לי את הבקר, ככה אני הבנתי. כשהגעתי (שוב) החליפו לי את המצערת וזה לא פתר את הבעיה. כמובן שגיליתי את זה כשהגעתי לאסוף את האופנוע בסוף היום ומאוד כעסתי כי אני הבנתי שמחליפים בקר (יכול להיות שזו באמת אי הבנה להערכתי זה היה יותר כמו ניסוי ותהיה). בניגוד לפעמים הקודמות הפעם לא הסכמתי לקבל את האופנוע חזרה עד שלא תיפתר הבעיה. במשך שבוע נסעתי בתחבורה ציבורית, קיללתי מלא את ביבי, גנץ, גיל, מארק וגם את ליאור, אבל זה עבד, החליפו לי סופסוף את הבקר והבעיה נפתרה, בתהליך ליאור גם ניתק לי את הבלימת מנוע כדי לוודא שזו לא הבעיה, המהלך הזה קיצר את הבטריה ככה שבמקום לנסוע 140 ק"מ או יותר נתקענו אני ואשתי אחרי 120 ק"מ בשולי הדרך (אין לי טענות לליאור או לאוטו לי ידעתי שאני לוקח סיכון ויש מצב שאני אתקע בלי בטריה אבל ליאור רצה לוודא שזה לא הבלימת מנוע שיוצרת את התקלה ואני מכבד). סך הכל הגעתי לאוטו לי 6 פעמים עד שהחליפו לי את הבקר כבר הספקתי להגיע ל6,000 ק"מ עד שהבעיה טופלה והגעתי עוד פעם אחת אחרי כדי שיחזירו לי את האופנוע לקדמותו מבחינת בלימת מנוע בברקסים, כיוונו לי את הבלימת מנוע ל110 rpm שזה מטעין את הסוללה יפה מאוד וגם מפעיל יופי של בלימה ככה שאני כמעט ולא מגיע ללהשתמש ברפידות ברקס.
3. באזור ה5,000 ק"מ נשברה לי הרגלית. הדבר בעייתי כי יש מנגנון הגנה שמשבית את המנוע אם הרגלית פתוחה, היות וכשהרגלית שבורה החיישן מזהה אותה כפתוחה, הרי שאין מנוע, אז בזבזתי עוד חצי שעה מהחיים שלי לחלטר איזה קפיץ שיחזיק את החיישן כדי שאוכל להגיע למוסך, מיותר לציין שכשביקשתי מגיל לבטל את המשבת של הרגלית הוא לא הסכים בטענה שזה מגן עלי כי הרגלית יכול להפוך אותי.
4. באזור ה3,000 ק"מ נפתח לי אחד מהתאי איחסון שיש בצידי הכידון ב100 קמ"ש והתכולה עפה על הכביש, עוד כשקניתי את האופנוע הערתי לגיל שהפלסטיק הזה מחורבן וצריך להחליף אותו, גיל התחמק וויתרתי כי לא חשבתי שתהיה לזה משמעות פונקציונלית אלא רק אסטטית, בהמשך גיל הסביר לי שצריך לפרק את כל הפלסטיקה של האופנוע כדי להחליף את הדלת של תא האחסון, מיותר לציין שביקשתי בכל כניסה שלי למוסך במסגרת סעיף 2 להחליף את הדלת, עד היום זה לא קרה.
5. באזור ה300 ק"מ הצבע מהמפתח התנעה נשחק ועבר מלהיות כסוף ללהיות לבן


לסיכום, האופנוע לא יציב במיוחד, יש לו כוח של טוסטוס 250 חדש, כל הפלסטיקה ופיצפקס של האופנוע על הפנים אבל זה לגיטימי בהתחשב במחיר האופנוע וזה שהוא סיני. הבטריות שלו ככל הנראה מצויינות, הבלימת מנוע זה רעיון מדהים שעובד מעולה, הטווח נסיעה סביר אפשר לחיות עם זה רק צריך להתרגל למחשבה שבסופי שבוע נוסעים באוטו או שנשארים לישון ומטעינים את האופנוע, הסוכנות סבירה לצערי הם לא משרתים את הלקוחות שלהם כמו שצריך אבל הם כן יודעים איך קוראים לך ואתה לא מתקשר למוקד טלפוני אלא שולח לגיל הודעת ווטסאפ, כן הייתי מצפה שבאופנוע חדש בתקלה מסוג חדש הסוכנות תעמיד לרשות הקונה אופנוע חלופי עד לתיקון התקלה, אני לא קונה את החרטוט הזה של "הביטוח לא מכסה אופנוע אם מישהו מהסוכנות לא נוסע אחרי הקונה" אני לא רואה את המוכר של אלבר נוסע אחרי כשאני שוכר רכב, זה עניין של פרמיות: תשלמו, יהיה לכם ביטוח. אני שבועיים נטו הסתובבתי בתחבורה ציבורית, איזה 5 פעמים השארתי בסוכנות את האופנוע, ופעם אחת גם גררתי אותו. מה היה קורה אם הייתי מאילת? חסכון לא במקום אוטו לי.
חברים, הגיע הזמן לעבור לחשמלי, זה הדבר הסביבתי לעשות.