אוקיי אז אני בעוונתי עצמאי שרושם את הוצאות האופהוע על העסק כמו שנאמר כאן, מה שם עוונתי כפולים כי אני גם רואה חשבון.

אז קודם כל בואו נתייחס לעניין המס באופן מסודר,
העצמאי מממוסה למעשה בשלושה מישורים: מע"ם, מס הכנסה וביטוח לאומי (כאשר המיסוי של ביטוח לאומי נגזר למעשה מחיוב המס של מס הכנסה)

לעניין המע"ם אני נוקט בעמדה לפיה האופנוע איננו רכב פרטי (כהגדרתו בחוק מע"ם) ולכן דרישת המע"ם בגין ההוצאות וגם בגין הרכישה,נקבעת בהתאם לזיכת הכלי לעסק, בלי שום קשר לגודל ונפח הכלי.
כן הייתי בפוזיציה הזאת בדיונים במע"ם וכן מע"ם לא אחת קיבלו אותה או שנסגרו הסכמות שלא רחוקות מהפוזיציה, המאמר הבא של קולגה יקר מסכם די טוב את הנקודה:

קיזוז מעמ ברכישת אופנוע

אם כל שימושו לעסק, ניתן לקזז את מלוא המעמ, הן בגין הרכישה והן בגין ההוצאות השוטפות .
אם האופנוע לא נשאר במקום העסק בסוף יום, ודאי שיש מרכיב פרטי.

אם רב שימושו לעסק, ניתן לקזז 2/3 ממעמ התשומות.

אם רב שימושו פרטי ומיעוטו לעסק- ניתן לקזז רק 25% מהמעמ בגין הרכישה ובגין ההוצאות השוטפות.

החיוב במע"מ במכירה יחוייב באופן יחסי למס התשומות שקוזז. החלק שלא קוזז לא יחוייב במע"מ במכירה.


הטיפול באופנוע חדש ובאופנוע יד 2 הינו זהה, גם בגין רכישת אופנוע יד 2 ניתן לקבל החזר מע"מ ולפי הכללים דלעיל, בתנאי כמובן שקיזוז המעמ יתבצע על סמך חשבונית מס מקורית!


אם נרכש מאדם פרטי וכמובן לא מקבל חשבונית מס, אין אפשרות לקזז המעמ, היות ולא מתקבלת חשבונית מס.
יוצא שבמקרה זה הרוכש מפסיד את סכום המע"מ, לכן עדיף לרכוש מעוסק מורשה, אלא אם כן, המוכר יסכים להפחית את סכום המעמ מהמחיר שסוכם, מה שלא כ"כ נראה שעשוי לקרות.


מהיבט המע"מ, לכאורה, אין הבדל בין סוגי האופנועים, ומה שקובע לגבי ההחלטה איזה אחוז מהמעמ יוכר, הם רק הקריטריונים כמוסבר לעיל.
(כל שימושו, רב שימושו או מיעוט שימושו לעסק).
אולם, ככל שיירכש אופנוע יקר ויוקרתי באופן קיצוני, זה עשוי אולי להעיד על כך, שרכישתו הינה יותר במישור הפרטי, ואז יגברו הסיכויים שמעמ יהיה מוכן להכיר ב25% בלבד מהמעמ הרשום בחשבונית הרכישה.


מה גורל המע"מ במכירה כשרוכשים אופנוע מאדם פרטי? האם יהיה פטור ממעמ כיוון שלא קיזז מע"מ ברכישה?

המכירה בכל מקרה חייבת במע"מ, כי רק נכס שעל פי דין לא ניתן היה בעת הרכישה לנכות את מס התשומות בשל רכישתו, עסקת מכירתו תהיה פטורה ממעמ, ובמקרה דנן חוסר יכולת הקיזוז במכירה נבעה מבחירתו לרכוש אופנוע מאדם פרטי, ולא עקב מגבלה על פי דין.

אבל אם מדובר ברוכש שעיסוקו מכירת נכסים משומשים, במקרה דידן, אופנוע משומש, סעיף 5א' לחוק מע"מ ותקנה 2 מאפשרים לו להוציא חשבונית ולשלם מע"מ רק על הרווח (ההפרש בין מחיר המכירה למחיר הקנייה).

לעניין מס הכנסה,
אותו הנוהג למעשה, במידה והאופנוע משמש מאה אחוז לצרכי העסק אדרוש 100 אחוז, עם עיקר שימוש לעסק ובמקצת פרטי אדרוש 66%, ואם עיקר שימוש פרטי דרוש 25%.

כמובן שמיסוי ביטוח לאומי ייגזר מהדיווח למס הכנסה.

הנקודה האחרונה שעליה כמובן צריך לתת את הדעת היא עניין הביטוח.
טוב אינני איש ביטוח ולמן הגילוי הנאות אני כן עשיתי ביטוח עסקי לאופנוע.

אבל למען האמת אני לא מתחבר להפחדות של חברות וסוכני הביטוח לפיהם במידה ואני דורש הוצאות עסקיות בגין האופנוע עלי לעשות ביטוח עסקי.
הרי במידה ובזמן התאונה בארגז האופנוע לא תהיה פיצה רותחת, כיצד תוכיח חברת הביטוח שהנסיעה הזאת איננה פרטית?

ובמידה ואכן אוכיח לחברת הביטוח שהנסיעה פרטית, האם חברת הביטוח תדווח לרשויות המס על כך שהייתי בנסיעה פרטית?
ואז רשויות המס ינסו להוכיח שרוב נסיעותי פרטיות ולבטל את ההוצאות?

כן נראה לי קצת תלוש מהמציאות, בכל מקרה לשקט הנפשי אני בחרתי לעשות את הביטוח העסקי.