בדיוק כמו להסתובב על האופנועים מפלסטיק בסחרחרות בירידים, אתה יושב ומסתובב... בחילה.
בדיוק כמו להסתובב על האופנועים מפלסטיק בסחרחרות בירידים, אתה יושב ומסתובב... בחילה.
פעם, האופנועים היו מברזל והרוכבים מפלדה!
בכנות, אני חושב שצריך - וראוי - לעשות הפרדה בין שתי מהפכות שתקרנה, כל אחת בזמנה שלה, ללא תלות בין האחת לאחרת:
הראשונה, הפחות משמעותית (לטעמי, לפחות) - המהפכה השקטנה. מנועים חשמליים יחליפו את מנועי הבעירה בהדרגה עד שתיאסר מכירה שלהם, ואז זה רק עניין של זמן עד שהם יגוועו לבד. בחלק מהמדינות (סביר להניח שאלו תהיינה מדינות אירופה המובילות) העסק ירוץ מהר יותר, ובחלקן (מדינות פחות מתקדמות) העסק יידעך לאט יותר עקב אי קיומן של תשתיות מתאימות. לא מדובר בתהליך קצר, נדרשת הכנה של תשתיות מתאימות ופיתוח של סוללות שיכולות להחזיק טווח נכבד, ויש עוד עבודה בתחום.
השנייה, היותר משמעותית - הטייס האוטומטי. ואני לא מדבר על הטייס האוטומטי המוכר כיום של טסלה. אני מדבר על תחבורה שיתופית/עצמאית אוטונומית לגמרי. כשהיא תגיע, אז דו גלגלי יהיה מושג מחוץ לתחום - לפחות מחוץ לתחום הכביש - שהרי אין שום סיבה שבשלב הזה יאושרו דו"גים על הכביש הציבורי. יש עוד זמן גם עד שנגיע לשלב הזה. הפיתוחים הקיימים מרשימים, אבל עדיין לא הבשילו לרמה המספקת. אגב, גם לשלב הנ"ל דרושה הכנה רצינית לגבי התשתיות - כל הרכבים האוטונומיים הקיימים כיום מבוססים על זיהוי תנאי הדרך, לרבות סימון הנתיב, זיהוי רמזורים ותמרורים שונים. אני בטוח שכל אחד ואחת מכירים אינספור צמתים ודרכים שהמצב בהם רחוק מלהיות תקין. ועוד לא דיברתי על תחום אבטחת המידע. מי יעלה על רכב שנתון לחסדיו של האקר? אלו בעיות שיצרניות יצטרכו לתת להן מענה, וזה לא יהיה קל.
למעשה, לא מדובר בשתי מהפכות שתגענה יחד בו-בזמן בהכרח, או לחלופין זו בעקבות זו. אלו שתי רכבות שיצאו לדרך משני יעדים שונים. כל אחת רוצה להקדים את קודמתה, אבל אין ביניהן תלות. רוצה לומר: ייתכן שבעוד זמן לא רב מדי נמצא עצמנו עם שתיהן.
דבר אחרון, לגבי זוויות גלגול מוגבלות אלקטרונית שהזכרתם מעלה:
מסכים, זה זוועה, אבל היי - גם ESP נראה על הנייר כגזרת גורל, ועדיין אפשר לנתק אותו היום בלחיצת כפתור.
מה עם מהפכת הטורבו
לא יגיע לאופנועים לפני החשמל?
אם לשפוט לפי הישום והעמידה ביעדים של פרוטוקול קיוטו, 15 שנה בקלות יגיעו גם ל40 שנה אם בכלל, אי אפשר לדעת
קיבולת סוללה היא כבר לא בעיה, אופנועים חשמליים כבר עוברים את ה 200 ק"מ ומתחרים בטווח של הרבה אופנועי בנזין.
הבעייה היא זמן הטעינה והזמינות של הטעינה.
לשימוש יומיומי דווקא זמינות הטעינה גבוהה יותר משל בנזין, הרי לכולנו יש שקע חשמלי בבית ורוב האנשים לא עושים מעל 200 ק"מ ביום.
הבעיה היא בטיולים.
Yamaha X-City 250 -> Hyosung GT250 -> Suzuki GS500 -> Suzuki V-Strom 650 -> Suzuki Bandit 1200 --> Kawasaki Versys 650
זמן טעינה זה רק *אחד* מהבעיות. איכשהו אנשים שוכחים שחשמל ממש לא גדל על עצים. נכון להיום אין כל דרך לתמוך בהמרה של אפילו 1/10 מרכבים קיימים. ולמה? מאיזה מקור חשמל יבוא? אם התשובה היא ״שריפת גז״, אז יותר פשוט לשים אותו גז ישר ברכב.
לא כולם גרים בבית קרקע. לא רק שרוב של חניות רחוב חסרות שקע, תשתית חשמל של שכונות מגורים לא תסבול דבר כזה. לשדרג תשתית חשמל זה פרויקט לאומי לעשור. קצת פרופורציות לילדי סלולרי-דור-משהו.
המון רכבים עושים יותר מ-200. מוניות, שוטרים, פקחים, טכנאים, שליחים וכו.
ושאר האנשים לא עושים 200 אבל גם לא מתדלקים אחרי כל נסיעה וגם לא כל יום.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Yamaha X-City 250 -> Hyosung GT250 -> Suzuki GS500 -> Suzuki V-Strom 650 -> Suzuki Bandit 1200 --> Kawasaki Versys 650
לחבר לחשמל בכמה תנאים:
1. יש לך חנייה פרטית ונק חשמל.
2. תמיד אתה מסיים את היום בבית ולא אצל...חברה נגיד.
3. אתה משתמש בכלי במסלול קבוע ברור ובלי הפתעות הכל מתוכנן מראש.
4. אם מתקשר חבר בערב ומציע לך ללכת עכשיו לבר חשפניות באילת אז אתה נוסע ברכב.
5. אף פעם אתה לא לוקח את הדרך הארוכה סתם כי בא לך.
6. אם מסיבה כל שהיא אתה נאלץ לחרוג מהצפוי אתה צריך כלי לגיבוי.
7. כל התשובות נכונות.
פעם, האופנועים היו מברזל והרוכבים מפלדה!
תארו לכם שהיו מציעים לכם מצנח נהדר, הכי טוב בעולם, מצנח שהוא חלום של כל פיזיקאי, עתידני, מרשים מלא בהילה ונוצות פיות, כזה
שכל אחד רוצה, מתקדם, וכולם יהיו כאלה בעתיד. המצנח נהדר בגבהים, סבבה לגמרי בגובה בינוני ואדיר בגובה נמוך, רק מה....במאה מטר
האחרונים (יש כאלה שהצליחו למשוך עוד כמה מטר) הוא לא מתפקד...מי בא לצניחה?
פעם, האופנועים היו מברזל והרוכבים מפלדה!
בכוונה סייגתי מההתחלה שאם זה היה רק לנסיעות יומיומיות.
Yamaha X-City 250 -> Hyosung GT250 -> Suzuki GS500 -> Suzuki V-Strom 650 -> Suzuki Bandit 1200 --> Kawasaki Versys 650