תראה לדוגמא איך הכוח מופעל מכל הכיוונים של הציר במנוע 4 בשורה
לעומת כוח שמופעל רק מכיוון אחד בסינגל, הויברציות (אם אני לא טועה) הן ממכות הכוח של הצילינדר על הקראנק
![]()
שלום לכולם, אז אחרי שעשיתי נסיעת מבחן על ktm smc-r690, ניסיתי להבין משהו בזמן שאני חוזר לאסוף את הסתימות שנפלו לי לכביש. למה אופנוע בעל צילינדר אחד רועד בצורה כל כך אכזרית ומענישה?
אני מחפש לעבור לסופרמוטו קצת יותר רציני והsmc נראה לי כברירה טבעית. אין מצב שאני הולך על זה עכשיו. אבל בכל זאת אשמח לדעת מה גורם לתופעה והאם יש משהו שאפשר לעשות בנידון?
תראה לדוגמא איך הכוח מופעל מכל הכיוונים של הציר במנוע 4 בשורה
לעומת כוח שמופעל רק מכיוון אחד בסינגל, הויברציות (אם אני לא טועה) הן ממכות הכוח של הצילינדר על הקראנק
![]()
תשובה כללית מנומקת אך לא מוסמכת, אם אני טועה תקנו/ חדדו את דבריי:
מדובר בבוכנה אחת עם מסה אחת גדולה שנעה ולכן יש לה אינרציה גדולה,
ומאחר שמדובר בתנועה מחזורית כיוון התנועה שלה משתנה ובגלל האינרציה נוצרים בחזרה כוחות גדולים יחסית.
במנוע מרובה צילינדרים באותו הנפח כל בוכנה (וטלטל) קטנים
יותר, וסדר ההצתה מסוים מאפשר לאזן בין הכוחות שגורמות התנועות שלהם.
מה ניתן לעשות בנידון: יש את האפריליה sxv - סופרמוטו עם מנוע טווין.
לא אישה אבל סינגל מווברץ לא מפריע..
אפשר להיסתכל על הרעידות כמו על גלי קול ועל כל בוכנה כמקור שיוצר את הגל.
כשרוצים ליצור דממה הפרש זווית מופע בין הגלים צריך להיות שווה ל 180 (גבעה לגבעה תהום לתהום) מצב שקשה מאוד ליצור במנוע סינגל.
פתרון טוב למנועי סינגל יהיה להוריד מהמשקל של הטלטל והבוכנה.
![]()
נערך לאחרונה על ידי Tribalmistyc2; 11-10-2015 בשעה 23:07.
בגדול מאוד לא נכון.
זה תלוי במבנה המנוע, יש 2 סוגי תהודה שזה מה שבעצם גורם לויברציות מורגשות.
תהודה ראשונית שהיא בעצם איזון חלקים נעים משמע אם יש לך בוכנה שיורדת למטה כדי לאזן אתה רוצה מסה זהה שעולה ודוחסת.
יש תהודה משנית שזה בעצם כוחות הפיתול שנגרמים כתוצאה מבחינה ותאוצת הבוכנה.
נניח מנוע 4 בשורה עם 180 בקראנק אין תהודה ראשונית כי על כל בוכנה שמבצעת שריפת דלק יש בוכנה שעולה ודוחסת.
אבל בגלל שכידוע הבוכנה משתמשת ב180 מעלות מהקראנק שזה בין נקודה מתה עליונה לתחתונה.
בנקודה מתה העליונה הבוכנה מואצת כלפי מטה בעזרת אנרגיה משריפת הדלק. הבוכנה מגיע לנקודה מתה תחתונה במהירות גבוהה אבל היא חייבת לעצור עצירה מוחלטת ואז להאיץ שוב למעלה.
הדבר הזה גורם לתהודה משנית
אם נחזור למנוע ה4 בשורה שלנו בסידור 180 הרי איזנו לחלוטין מאסות נעות אבל חילקנו את ה720 מעלות הפעולה לחלקים זהים של 180 מעלות ויצרנו תהודה משנית חזקה מאוד. איך מתגברים על זה? משקולות איזון! או תכנון מנוע.
נגיד אצלי זה מנוע עם 2 צלינדרים של במוו 800 סמק שעולים ויורדים יחדיו. ב180 מעלות לצלינדרים מחוברת משקולת.
המשקולת מאזנת את תנועת הבוכנות.
את התהודה המשנית פתרו עם סדר הצטה של 360 מעלות שלא יוצר תאוצות אלימות כמו 4 בשורה. שיטה דומה מיושמת בטימקס.
יש סינגלים עם משקולות מחושבות יותר שמווברצים פחות מ4 בשורה מסויימים.
זה לא רק כמות הבוכנות שמשפיעה
Si fractum non sit, noli id reficere
adversus solem ne loquitor
זהו, עלתה בי המחשבה של משקולות כידון, לכיוון המרכז.
השאלה כמה זה משפיע?
אני לא זר לרעידות, גם הדרוזי רועד. אבל זה היה משהו לא נורמלי. משהו שאני ממש לא רוצה להתרגל אליו. אחרי נסיעה של חצי שעה, גם כשירדתי מהאופנוע עוד הרגשתי חשמל בידיים.
אני די בטוח שהוא התכוון לגל איזון בתוך המנוע. כמו גל ארכובה רק עם משקולות במקום בוכנות
Sent from my SM-G355H using Tapatalk
הוא התכוון למשקולות על הקראנק. על כל קראנק יש משקולות איזון גם אם הוא סינגל.
ואתה גם צודק בזה שיש מנועים עם גל נגדי שמסתובב מול הקראנק והתפקיד שלו זה לאזן ויברציות (קיים היום כמעט בכל סינגל) בעיקר כדי למנוע מהמנוע עומסים מיבניים גבוהים שיהיו בלי משקולת איזון נגדית, ובאותה הזדמנות גם לקבל הפחתה יחסית בויברציות הכלליות שמועברות מהמנוע אל האופנוע.
בקטום שפות"ש רכב עליו יש גל איזון נגדי.
נערך לאחרונה על ידי Shasha127; 12-10-2015 בשעה 00:34.
נסה את הדיוק, פחות מווברץ.
V
הנסיכה למכירה DUKE 690 2011 -
http://www.yad2.co.il/Cars/Motorcycle_info.php?
CarID=5897a317fc06ba9568500d2e8e27a4d27f2
זאת לא תהודה אלא חוסר איזון.
חוסר איזון מסדר ראשון.
חוסר איזון מסדר שני.
חוסר איזון מסדר שלישי....
חוסר איזון מסדר ראשון הוא חוזר איזון המופיע בכל סיבוב של הקראנק - מכיוון שמנוע 4 פע' חד צילנדר מבצע עבודה כל סיבוב שני של מנוע, חוסר איזון מסדר ראשון הוא לא תוצאה של פעימת העבודה.
נערך לאחרונה על ידי Jonathan; 12-10-2015 בשעה 10:59.
If you are a good rider it will prove & exploit your skill to the world, if you are mediocre it will kick you in the teeth & laugh at you
It is purpose built for strafing curves, serious commuters or tourers need not apply
When you ride it nothing else matters except it, you & making the next turn
ROGUE RC51
ואת זה עוד לא הבנתי. הרי אותו מנוע.. בתור אחד שיש לו smc קרוב לשנה וחצי, מתחיל להימאס עליי הנסיעה האגרסיבית הזאת.
זה כן משהו שמתרגלים אליו אבל אחרי זמן מה מחפשים קצת יותר שקט נפשי וזה משהו שאפשר למצוא בדיוקים למיניהם, אין לי מושג
למה הsmc כזה רע אלינו. כמובן שמי שאוהב סופרמוטו כמוני צריך לשלם את המחיר...
(אפשר בהחלט להגיד שהק.ט.מ הבא שלי יהיה כנראה דיוק).
חוסר האיזון במנוע סינגל לא קשורים באיכות ודיוק הייצור של חלקי הקראנק הבוכנה והטלטל, כיוון שלא חוסר הדיוק הוא הגורם העיקרי של חוסר האיזון אלא פעימת הכח (המופיעה כל סיבוב שני של הקראנק).
אי אפשר לאזן פעימת כח עם משקל נוסף בקראנק כי פעימת כח הוא תהליך דינמי - יש פעימות כח חזקות יש חלשות יותר תלוי במצב המצערת בעוד משקל ומונמט האנרציה של הקראנק נקבע בעת הייצור.
If you are a good rider it will prove & exploit your skill to the world, if you are mediocre it will kick you in the teeth & laugh at you
It is purpose built for strafing curves, serious commuters or tourers need not apply
When you ride it nothing else matters except it, you & making the next turn
ROGUE RC51