אנחנו ממשיכים במעקב הצמוד שלנו אחרי שוק האנדורו הישראלי – שוק מרתק שחווה גדילה עצומה בעשור האחרון, גדילה שבאה לידי ביטוי בהתפוצצות של רוכבי אנדורו שרוכבים כחלק מתרבות פנאי וכתחביב.
כבר כתבנו את זה בעבר וחשוב לחזור על זה שוב: אם ב-2005 נמכרו בישראל כ-80 אופנועי אנדורו – רובם ככולם למתחרים באליפות ישראל באנדורו, הרי שב-2017 נמכרו בישראל כ-1,300 אופנועי אנדורו מקצועיים – רובם המכריע לרוכבי פנאי של סוף שבוע בגילים שמתחילים ב-20 ומגיעים ליותר מ-60. על הסיבות לגידול הדרמטי הזה כבר כתבנו בעבר בטור 'השטח פורח', והטור הזה אקטואלי מתמיד גם בשנת 2018 אל תוך 2019.
אז אחרי עשור רצוף של גידול במכירות ובשוק האנדורו, במיוחד ב-5 השנים האחרונות – אז חווה שוק האנדורו את ה'אנדורו-בום', שנת 2018 היא השנה שבה השוק התייצב. אם בשנה שעברה נמכרו בישראל כ-1,260 אופנועי אנדורו מקצועיים ברישוי צהוב, הרי שב-2018 המספר הכללי עומד על 1,326 כלים (נתון לא סופי – ייתכן שיתווספו עוד כמה כלים שלא הספיקו להירשם) – גידול של כ-5%, שכאמור מסמן התייצבות מסוימת. כזכור, בשנת 2017 הגידול עמד על כ-15%, ובשנת 2016 עמד הגידול על לא פחות מ-50% דרמטיים.

מתוך 1,326 הכלים שנמכרו ב-2018, לא פחות מ-600 כלים (45%) שייכים למותג הכתום ק.ט.מ. תוסיפו עוד 281 יחידות (21%) של הוסקוורנה, ותקבלו שבדיוק 2/3 משוק האנדורו הישראלי נשלט על-ידי היצרנית האוסטרית (הוסקוורנה הוא מותג של ק.ט.מ החל מ-2013). ק.ט.מ, אגב, חווה גידול של כ-4% במכירות אופנועי אנדורו ברישוי צהוב, ואילו הוסקוורנה גדלה בכ-18% ביחס ל-2017, ועולה מ-238 ל-281 כלים.
את הגידול המשמעותי ביותר ב-2018 חווה בטא האיטלקית. בשנת 2017 עבר הייבוא של המותג ממוטוטראק (סמל"ת) למטרו, ובחצי שנה מכרה החברה 109 אופנועים. בשנת 2018 מוכרת מטרו לא פחות מ-218 אופנועים, שהם כ-16.5% משוק האנדורו הישראלי וגידול של 100%. קאמבק מצוין לבטא בישראל. ואם כבר קאמבק, אז גאס גאס מוכרת בישראל 55 אופנועי אנדורו וטריאל ב-2018, כשגם המותג הזה בייבוא של מטרו.
לעומת העליות היפות, דווקא בימאהה חווים ב-2018 ירידה דרמטית במכירות WR250F ו-WR450F. אם בשנה שעברה נמכרו מצמד הדגמים 133 כלים, הרי שהשנה נמכרו 30 כלים בלבד – אם כי חשוב לציין שעם דגמי ימאהה יש בעיה בתקינה ברישוי צהוב.

בחלוקה בין מנועי 2 פעימות למנועי 4 פעימות, הרי שחלקם של הדו"פים גדל השנה מקצת פחות מ-50% ב-2017 למספר חסר תקדים של כמעט 64% מכלל אופנועי האנדורו והטריאל. המשמעות היא שכ-2 מכול 3 אופנועי אנדורו וטריאל שנמכרים בישראל הם בעלי מנוע דו-פעימתי. מדהים, לא פחות. אגב, 8 מבין 1,326 האופנועים הם בעלי מנוע חשמלי – של אלטא.
מגמה נוספת שאחריה אנחנו עוקבים בשנים האחרונות היא התחזקות נפח ה-250 סמ"ק דו-פעימתי לעומת ה-300 סמ"ק. ובכן, בשנת 2018 המגמה הזו ממשיכה: השנה נמכרו 433 אופנועי אנדורו דו-פעימתיים בנפח 250 סמ"ק, לעומת 306 אופנועי 300 סמ"ק.
אופנוע האנדורו הנמכר בישראל בשנת 2018 הוא הק.ט.מ 250EXC הדו-פעימתי, שממנו נמכרו השנה 237 יחידות. במקום השני לדגם בודד – ק.ט.מ 300EXC עם 119 יחידות, ובמקום השלישי הוסקוורנה TE250i עם 108 יחידות. נציין שמהק.ט.מ 350EXC-F וה450EXC-F נמכרו יחד 125 יחידות, כשלהערכתנו כ-15 יחידות הן של ה-450 וכ-110 יחידות הן 350 – אולם אין נתון מדויק מפני שצמד הדגמים נרשמים בישראל תחת קוד דגם אחד.
טבלת מכירות מלאה אופנועי אנדורו לשנת 2018 – לפי דגם
| יצרן | דגם | מס' כלים |
|---|---|---|
| ק.ט.מ | 250EXC | 237 |
| 300EXC | 119 | |
| פרירייד 250 | 17 | |
| 250EXC-F | 76 | |
| 350EXC-F / 450EXC-F | 125 | |
| 500EXC-F | 23 | |
| סה"כ ק.ט.מ | 597 | |
| הוסקוורנה | TE250i | 108 |
| TE300i | 87 | |
| FE250 | 31 | |
| FE350 | 45 | |
| FE450 | 4 | |
| FE501 | 6 | |
| סה"כ הוסקוורנה | 281 | |
| בטא | 125RR | 30 |
| 250RR | 21 | |
| 300RR | 32 | |
| קרוסטריינר 250 | 30 | |
| קרוסטריינר 300 | 29 | |
| 350RR | 17 | |
| 390RR | 1 | |
| 480RR | 3 | |
| 125 4T | 29 | |
| EVO 125 (טריאל) | 7 | |
| EVO 250 (טריאל) | 11 | |
| EVO 300 (טריאל) | 8 | |
| סה"כ בטא | 218 | |
| שרקו | SE-R125 | 16 |
| SE-R250 | 11 | |
| SE-R300 | 17 | |
| SEF-R250 | 7 | |
| SEF-R300 | 10 | |
| SEF-R450 | 4 | |
| סה"כ שרקו | 65 | |
| גאס גאס | EC250 | 23 |
| EC300 | 19 | |
| טריאל 125 | 1 | |
| טריאל 250 | 6 | |
| טריאל 280 | 4 | |
| טריאל 300 | 2 | |
| סה"כ גאס גאס | 55 | |
| ימאהה | WR250F | 20 |
| WR450F | 10 | |
| סה"כ ימאהה | 30 | |
| TM רייסינג | EN125 | 12 |
| EN250 | 3 | |
| EN250F | 3 | |
| EN300 | 3 | |
| סה"כ TM | 21 | |
| הונדה | CRF250X | 12 |
| CRF450RX | 13 | |
| סה"כ הונדה | 25 | |
| פנטיק | סה"כ פנטיק | 10 |
| סקורפה (טריאל) | SR125 | 3 |
| SR250 | 4 | |
| SR300 | 3 | |
| סה"כ סקורפה | 10 | |
| אלטה (חשמלי) | סה"כ אלטא | 8 |
| SWM | RS125R | 1 |
| RS300R | 4 | |
| RS500R | 1 | |
| סה"כ SWM | 6 | |
| סך הכל כללי | 1,326 |
FullgaZ אופנועים, קטנועים וכל מה שגז