דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: ימאהה XJR1300
IMG_7954

נוסטלגיה: ימאהה XJR1300

הנייקד הגדול של ימאהה – ה־XJR1300 – הוצג עוד בשנות ה־90 ומשך אל תוך העשור הקודם; מעולם לא הגיע לארץ, אבל אנחנו רכבנו עליו כשהיינו צעירים

ה־XJR1300 של ימאהה הוצג אל תוך שנת 1998 תוך התבססות על אופנועי עבר מסדרת ה־XJR – שהיא סדרת הנייקדים הגדולים מאוד עם מנועי ענק מקוררי אוויר. גרסת ה־1300, שהחליפה את ה־1200 של שנת 1995, יוצרה ברציפות כמעט ללא שינויים מ־1998 ועד 2014, כשב־2015 בימאהה ביצעו מתיחת פנים רצינית לדגם, וסיימו את דרכו שנה לאחר מכן – עליו רכבנו.

ה־XJR1300 המקורי של 1998
ה־XJR1300 המקורי של 1998

מה זה?

ה־XJR הוא אופנוע עירום פשוט מאוד, עם מנוע קירור אוויר וצמד בולמים מאחור. אופנוע במובן הפשוט של המילה. הוא יושב בסגמנט של הבנדיט 1200 למשל, של אופנועים גדולים ופשוטים מקוררי אוויר ושופעי מומנט. כך למשל לא תמצאו פה בקרת החלקה, ואפילו לא מערכת ABS. מערכת הזרקת דלק מחויבת כמובן מתוקף תקנות זיהום האוויר המחמירות, אבל זוהי המערכת האלקטרונית היחידה שיש ב־XJR. מאידך, תמצאו בו צמד בולמים אחוריים של אוהלינס.

ה־XJR1300 הוא האופנוע הגדול בסדרת FASTER SONS של ימאהה – מותג אופנועי הרטרו הקלאסיים של החברה שמציע אופנועים קלאסיים פשוטים בנפחים שונים של מ־250 סמ"ק ובתצורות מנוע שונות – סינגל, טווין מקבילי, וי-טווין, 4 צילינדרים, ובטח בקרוב מאוד גם טריפל. בעולם יש דרישה לאופנועים כאלה. אצלנו פחות, וחבל.

ביצועים

באופן מפתיע, טובים. המנוע סופר־גמיש, ואפשר למשל להיות בהילוך חמישי על סל"ד סרק, לפתוח גז, ולקבל תאוצה. לא ציפינו למשהו אחר, במיוחד לאור ההספק הנמוך יחסית לנפח – 98 כ"ס, שמרמז על גרף מומנט שטוח לגמרי. נהדר. מנוע שימושי מאוד.

אופנוע של פעם עם התנהגות מודרנית
אופנוע של פעם עם התנהגות מודרנית (צילום: קובי ליאני)

ההפתעה מגיעה דווקא מכיוון ההתנהגות הדינמית. מאופנוע פשוט עם צמד בולמים אחוריים ציפינו להתנהגות בינונית במקרה הטוב, אבל את מנעד השימושים שלו, האופנוע הזה עושה מצוין. התמזל מזלנו לבחון אותו על אחד הכבישים היפים בעולם שנמצא בסרדיניה – רצועה של כ־80 ק"מ בהרים, שאין בה 100 מטרים של ישורת. הכל פיתולים. עשינו את הקטע הזה הלוך וחזור, וה־XJR התגלה כפרטנר מצוין לכבישים כאלה. יציב מאוד בפניות, היגוי מצוין ביחס למשקל, ומנוע שדוחף דרייב ביציאה מהפנייה גם כשטועים בשני הילוכים כלפי מעלה. כיף גדול. גם מערכת הבלמים, כמו כל האופנוע, פשוטה אבל טובה.

אין מה לצפות ממנו מביצועים של אופנוע ספורט, אבל היכולות הדינמיות של ה־XJR1300 הן בהחלט טובות, והנה עוד הוכחה שב־2015 ניתן לייצר אופנועים פשוטים עם מכלולים פשוטים, ולקבל אופנועים מצוינים עם התנהגות טובה.

איך זה מרגיש?

כמו אופנוע של פעם, אבל עם יכולות כמעט כמו של אופנוע מודרני. המושב שטוח, רך ונוח, תנוחת הרכיבה זקופה, יש שפע של מקום לרוכב, ובעיקר – אווירת הנינוחות שה־XJR משרה מאוד נעימה. אין פה גזים מטורפים, לא ווילי'ז ולא רוח שטות. יש פה פשוט רכיבה נעימה ונינוחה. לרכב על 2015 ולהרגיש 1975.

זה המקום לדבר גם על העיצוב המיוחד של ה־XJR. במעבר מדגם 2014 ל־2015 הוא קיבל אלמנטים עיצוביים של שנות ה־70 כדי להקנות לו מראה קלאסי. תסתכלו למשל על חיפויי הצד האליפטיים. אין פה קווים שזורמים לאורך כל האופנוע כמו באופנוע מודרני, אבל יש פה הרמוניה בין כל החלקים שיוצרים תוצאה רטרו־קלאסית מודרנית. תוצאה יפהפייה לדעתנו, פרי עבודתה של סדנת העיצוב GK ההולנדית, שחתומה על עיצובם של דגמים רבים של ימאהה.

אפשר לסכם ולהגיד שכמו שהוא נראה ככה הוא מרגיש וככה הוא נוסע. אופנוע פשוט, פשוט אופנוע. חבל שאין בארץ שוק לאופנועים כאלה כמו למשל בשוק הבריטי.

מבחינת נתונים טכניים – היה לו מנוע ארבעה צילינדרים בשורה בנפח של 1,251 סמ"ק, מקורר אוויר עם 16 שסתומים וגל־זיזים עילי כפול. ההספק עמד על 96 כ"ס ב־8,000 סל"ד, והמומנט על כ־11 קג"מ ב־6,000 סל"ד. המשקל המלא עמד על 240 ק"ג. כאמור, הוא לא הגיע לישראל מעולם. מובן, אבל חבל.

חוויית רכיבה טהורה
חוויית רכיבה טהורה

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

hi_25MY_Z900RS_RD1_ACT (6).003

קוואסאקי: Z900 RS מחודש ל־2026

בקוואסאקי מציגים את ה־Z900 RS – הרטרו המבוסס על ה־Z900 – עם עדכוני אלקטרוניקה ועיצוב לשנת 2026

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן