כל רוכב שטח מכיר את המעלה החולי או הטחון שדורש ייצור אחיזה מקסימלי של הגלגל האחורי בשביל להתקדם, ולא תמיד זה עובד. אז מה אם הייתה אפשרות לחבר את אספקת הכוח גם אל הגלגל הקדמי? ובכן, יש קיטים כאלו ואחרים, בימאהה ניסו בתחילת שנות ה־2000 להתחרות עם אבטיפוס שלם, וכריסטיני האמריקאית ייצרה אופנוע שלם בשני נפחים.
המהות של הנעה כפולה ברכבים מובנת וברורה: המטרה היא לאפשר ייצור אחיזה מקסימלי בתנאי אחיזה נמוכים שלא מאפשרים לסרן אחד להשתלט על הכל. כבר בתחילת שנות ה־90 נעשו ניסיונות להנעה כפולה – לאופנועים רגילים ולא למוטציות עם גלגלי בלון (ע"ע רוקון – Rokon) על־ידי תמסורת מכנית, רק שהרעיון הזה נזנח במהירות עקב תוספת משקל משמעותית על החלק הקדמי, סיבוך יתר והשפעה ישירה על פעולת המתלים.
בימאהה אף השתתפו בראלי פריז–דקאר הקשוח עם ה־WR450F 2-Trac, שפיתוחו נעשה בשיתוף עם 'אוהלינס', שמאפשר לחלק מהכוח לעבור לגלגל הקדמי בתלות באיבוד אחיזה בגלגל האחורי, כלומר לא הנעה כפולה קבועה. זה התאפשר בזכות מערכת הידראולית ומשאבה המונעת בשרשרת שמוקמה מעל לתיבת ההילוכים. אותה משאבה הפעילה מנוע הידראולי קטן על ציר הגלגל הקדמי. אם לא שמעתם, אז לא נורא. כי זה לא תפס ולא הצליח, כאמור, בגלל המשקל והסרבול שבאו עם זה.

חברת כריסטיני האמריקאית פיתחה אבטיפוס ראשון של אופני הרים כפולי הנעה כבר בשנת 1995, ובהמשך עברה לייצור קיטים – בעיקר עבור יחידות מובחרות בצבא ארה"ב שביקשו לבחון פתרונות ניוד על־בסיס אופנועי אנדורו רגילים. עם הידע שנצבר עברו בסוף 2011 להציע ליין אופנועים כפולי הנעה מייצור עצמי. בכריסטיני הציגו אופנועים 'שלמים' (בתמונה בראש הידיעה), ובנוסף קיט הכולל שלדה עם מערכת ההנעה הכפולה, אליה ניתן לחבר מכלולים – מנוע, בולמים, פלסטיקה וחשמל – בהתאמה אישית. גרסה אחת, דו-שימושית באופייה ומשקלה, נשאה מנוע 4 פעימות בנפח של 450 סמ"ק, כולל גרסת סופרמוטו, כאשר השנייה עם מנוע דו־פעימתי בנפח 300 סמ"ק.
שיטת ההנעה התבססה על מנגנון היוצא מחלקה האחורי של תיבת ההילוכים, שם מעבירה שרשרת את תנועת המנוע אל תיבת העברה קטנה בחלק העליון של המנוע. ממנה יוצא גל הינע המניע צמד גלי הינע דקיקים וטלסקופיים, העוברים במקביל לשתי זרועות המזלג הקדמי עד לציר הגלגל. שם, בדומה להעברת הכוח המתבצעת בדיפרנציאל, מועבר הכוח אל הגלגל הקדמי. בשביל להפחית את העומס על הציר – בעיקר בגלל נחיתות על הגלגל הקדמי –אפשרו בכריסטיני יותר חופש לגלגל ברגע שהוא מסתובב מהר או לאט יותר ממהירות ההינע.
הדור הנוכחי של כריסטיני מתבסס על אופנועי האנדורו של רייחו (פלטפורמת גאס גאס לפני רכישתם על־ידי ק.ט.מ), אבל אם נסתכל לדוגמה על דגם ה־300 סמ"ק, נבין כי המשקל עלה מ־103 ק"ג של הרייחו ל־116 ק"ג עם ההנעה הכפולה.
כרעיון זה מעניין, אבל כריסטיני מעולם לא זכו להצלחה מסחרית ואף אחד גם לא ניסה לחקות אותם או לשפר את הרעיון. יש מורכבות מכנית ותפיסתית בהנעה כפולה לאופנועים, למרות שלוגית ניתן להבין את כוונת המשורר.
FullgaZ אופנועים, קטנועים וכל מה שגז
