
נכתב במקור על ידי
א הזקן
לוקי, לא כל כך מסתדר לי החשבון שלך. ההפרש בין המחיר הישן (64000) לחדש (51000) הוא 13000 ולא 15000. גם אם היחס הזה(51/64) נשאר על משומשים אז ההפרש רק קטן. כך, לדוגמה, אם שלמת 30000 עבור משומש, המחיר אחרי ירידה הוא 23,906, כלומר הפסדת רק פחות מ-6100. לא ברור לי איך הגעת להפסד של 15000 או יותר.
אבל, נעזוב את זה בצד. השגיאה המהותית שלך היא שאתה מסתכל על אופנוע כשווה ערך לכסף. ההסתכלות הזו נכונה אך ורק אם אתה רוצה למכור את האופנוע ולהשתמש בכסף למשהו אחר. במידה מסוימת היא גם נכונה לשינמוך, כלומר, אם תרצה לקנות אופנוע יותר זול תשאר עם פחות עודף ביד, בתנאי כמובן, שמה שאתה קונה לא נפגע מירידת המחירים של מטרו.
אבל, וזה אבל גדול, לצורך שדרוג, שזה מה שרובנו עושים, הרווחת ובגדול. הנה החשבון: נניח שמכרת אחרי חודש כדי לשדרג לסופר-טנרה חדש. הכלי מפסיד 10% מערכו, כך שלפי המחיר החדש תקבל עליו 90% מ-51,000, שזה 45,900. אתה שלמת את המחיר הישן (64000) ובמקום לקבל 90% מזה (57,600) קבלת רק 45,900, כלומר הפסדת 11,700. מחיר הסופר טנרה החדש הוא 90,000, כך שאתה צריך להוסיף 44,100. סה"כ עלה לך 11,700 שהפסדת + 44,100 שאתה צריך להוסיף לשדרוג, כלומר, 55,800 שקל.
בוא נבדוק מה היה קורה אם המחירים לא ירדו. מכרת את האופנוע שלך ב-10% פחות ממה שקנית – 57,600. מחיר הסופר טנרה היה 135000, כך שהיית צריך להוסיף 77,400 שקל, מה שאומר שעכשיו אתה מוסיף 21,600 פחות ממה שאם המחירים לא היו יורדים, או חסכת בסביבות 39% מהתוספת.
עכשיו אתה מבין למה, למרות שלכאורה הפסדת 13000 שקל או פחות, אפילו אתה בעצם מרוויח מהמהלך?