דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: אפריליה RXV450 – שונה מכולם
Aprilia-RXV450-2009-002

נוסטלגיה: אפריליה RXV450 – שונה מכולם

בעשור הראשון של המילניום הציגו באפריליה אופנוע אנדורו מקצועי עם מנוע וי-טווין ייחודי ומוזרק, שלדה מקצועית והמון קסם - RXV450

האפריליה RXV450 היה אופנוע אנדורו מקצועי שהוצג באמצע שנות האלפיים, הגיע לישראל עם חידוש הייבוא של אפריליה ב-2009, ונעלם באותה מהירות שהופיע.

השבוע בחנו את האפריליה טוארג 660, אופנוע אדוונצ'ר עם מנוע כפול צילנדרים ויכולות טובות מאוד בשטח. ד.נ.א השטח במקרה הזה מגיע אי-שם משנות ה-80 והטוארג 600 המקורי (שהגיע לארץ גם כן ועליו כתבנו כאן), אך משהו ביכולות של הדגם הנוכחי החזיר את ותיקי הרוכבים לדגם האנדורו עליו אנו כותבים היום, שהגיע אלינו לקראת שנת 2009 – כלומר לא כל כך מזמן. אבל המהירות בה הגיע ובה נעלם מקנה לו מקום נוסטלגי אצל רוכבי השטח הישראלים.

אפריליה RXV450 דגם 2009 (צילום: טל זהר)
אפריליה RXV450 דגם 2009 (צילום: טל זהר)

דגמי אנדורו מקצועיים עם מנוע ארבע פעימות התחילו עם ק.ט.מ בנפחי 400 סמ"ק ומעלה, וימאהה WR400 בשנות ה-90. להם היו מנועי סינגל חזקים ומברצים והם שינו את התפיסה של כולם לגבי אופנועי שטח. אפריליה חיכו עוד כמה שנים ובחרו בפורמט מעט אחר. משנת 2004 הוצגו שלושה דגמים דומים-שונים על פלטפורמה משותפת. לעולם הסופרמוטו נחשפנו ל-SXV, לעולם המוטוקרוס הגיע ה-MXV ולאנדורו – ה-RXV. באפריליה בחרו במנוע וי-טווין בעל זווית של 77° בין הצילינדרים, גל זיזים עילי יחיד וקירור נוזל. דגם ה-450 (4.5 בחלק מהשווקים) היה בנפח מנוע של 449 סמ"ק וסיפק 60 כוחות סוס ב-13,000 סל"ד גבוהים ו-5.5 קג"מ ב-11,000 סל"ד. למנוע ה-550 סמ"ק (5.5) היו 100 סמ"ק, 10 כוחות סוס ו-1.2 קג"מ נוספים. אפריליה גם שידכו מערכת הזרקת דלק שכללה מתג לבחירה בין שתי מפות ניהול מנוע – לא משהו שהיה מקובל בסגמנט האנדורו באותם השנים.

השלדה גם הייתה ייחודית, כאשר חלקה הקדמי והעליון, זה שמתחבר לראש ההיגוי, בנוי ממסבך צינורות פלדה. חלקה התחתון עשוי מאלומיניום קל משקל ומתחבר לזרוע אחורית, שגם בנויה מאלומיניום. מיקום המנוע אפשר למסנן האוויר לשבת מעל למנוע ולא מתחת למושב כמו בכל השאר. מלפנים היה מזלג הפוך של מרזוקי בקוטר 45 מ"מ, ומאחור בולם של זקס – קומבינציה שהייתה נפוצה גם על דגמי ההוסקוורנה של אותן השנים. המשקל היבש לא היה מהקלים, ועמד על 126 ק"ג

המותג אפריליה חזר לישראל בשנת 2009, והביא איתו לישראל גם את ה-RXV450. כמותג שמזוהה עם עולם המרוצים, היבואנים בחרו להיכנס לאליפות האנדורו המקומית עם הרוכב המוכשר יוני לוי. המשלוח שהגיע לארץ כלל מספר יחידות קטן שנמכרו במחיר של 80,000 ש"ח כל אחת (מחיר זהה לגרסת הסופרמוטו שנמכרה במקביל). הייבוא פסק לתקופה, וחודש שוב בשנת 2011 עם מחיר גבוה ב-6,000 ש"ח, שינויי גרפיקה וגרסה לבעלי רישיון מוגבל. זו הייתה גם שנתו האחרונה עלי-אדמות, ומאז אפריליה לא בחרו לחזור לסגמנט האנדורו (למעט ה-RX125), אבל כן השאירו קצת מהגנים של ה-RXV בטוארג 660 החדש.

איזו מכונה!
איזו מכונה!

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

701 Enduro 2026 and 701 Supermoto 2026

הוסקוורנה: 701 אנדורו וסופרמוטו חדשים ל־2026

לאחר עדכון דגמי המקור של ק.ט.מ, בהוסקוורנה מציגים בהתאם דגמים מעודכנים לצמד האופנועים מסדרת ה־701 ...

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן