בחודשים האחרונים מתבצעת רפורמה בביטוחי החובה של מכוניות פרטיות. בין היתר, מכוניות בעלות מערכות בטיחות אלקטרוניות קיבלו הנחה בביטוח החובה, וזאת כדי ליצור תמריץ לרכישת מכוניות בטוחות יותר.
במקביל, הוועדה המשותפת של חוקה, חוק ומשפט וכספים דרשה הפחתה בביטוח החובה גם לדו-גלגלי בעלי מערכות בטיחות דומות.
אתמול (ג') פרסם אגף הביטוח במשרד האוצר מסמך טיוטה המתייחס להנחה בביטוח החובה לדו-גלגלי. מהמסמך עולה שכלים בעלי מערכות בטיחות אלקטרוניות ומכאניות וכן כלים תלת-גלגליים יקבלו הנחה בביטוח החובה. עד כאן זה נשמע מצוין, אולם בפועל ההנחה זעומה.
באגף הביטוח מתייחסים ל-5 מערכות בטיחות – מערכת ABS למניעת נעילת גלגלים, מערכת EBA להגברת בלימה חשמלית, מערכת CBS לבלימה משולבת, מערכת TC לבקרת החלקה, ומערכת ASC לבקרת יציבות, כשבפועל 2 האחרונות הן זהות לחלוטין באופנועים (בכלי רכב 4 גלגליים יש הבדל בין שתי המערכות, אך לא בדו-גלגלי), ולכן בפועל מדובר ב-4 מערכות בטיחות בסך הכל.
ההנחה בביטוח החובה על כל אחת מהמערכות עומדת על 3% בלבד.
ניקח לדוגמה רוכב בן 30, ללא תאונות או שלילות רישיון, שרוכב על אופנוע בנפח 500 סמ"ק. כיום רוכב כזה משלם כ-5,100 ש"ח לשנה לביטוח חובה ללא השתתפות עצמית, וכ-3,900 ש"ח לשנה לביטוח עם השתתפות עצמית.
על מערכת ABS הרוכב יקבל הנחה של 3%, כלומר 150 ו-120 ש"ח בהתאמה, ואם יש לו גם מערכת בקרת החלקה / בקרת אחיזה, ההנחה תגדל ל-300 ו-240 ש"ח בהתאמה – שהם 6% ממחיר הביטוח, בלי ועם השתתפות עצמית.
לגבי שתי המערכות הנוספות – מערכת בלימה משולבת ומערכת בלימה מתוגברת, ובכן, אלו נפוצות הרבה פחות, במיוחד האחרונה שקיימת רק בדגמים ישנים של ב.מ.וו, כך ששתיהן כמעט ולא רלוונטיות.
פרט למערכות הבטיחות, כלים תלת-גלגליים צפויים לקבל הנחה גדולה יותר בביטוח החובה, סדר גודל של 5%. יותר טוב, אבל עדיין מעט מדי.
חשוב לזכור שעדיין מדובר בטיוטה בלבד ולא במסמך הרשמי הסופי.
נמשיך לעדכן.