דף הבית / מדריכים / פנייה מתהדקת – סכנה אמיתית
PH

פנייה מתהדקת – סכנה אמיתית

הסבר בווידאו ובטקסט על המשמעות של פניות מתהדקות - הקיימות לא מעט על כבישי ומחלפי ישראל - וכיצד ניתן להפחית את הסיכון

בבוקר שישי האחרון, 28.8.20, נהרג בכביש 386 בחור בן 20, בר מזרחי ז"ל. מזרחי רכב על אופנועו על כביש 386, המחבר בין צומת כרם לבין בר-גיורא ופופולרי במיוחד על רוכבי אופנועים. אולם בכביש 386 – כמו בחלק לא קטן מכבישי ומחלפי ישראל – ישנן גם פניות מתהדקות, כאלה שבהן רדיוס הפנייה קטן לקראת סופן. פניות אלו מהוות סכנה אמיתית למשתמשי הדרך, ואכן מזרחי ז"ל נזרק בפנייה כזו לנתיב הנגדי, ושם התנגש בתאונה חזיתית ברכב שהגיע ממולו.

עוד באותו היום כתבנו בעמוד הפייסבוק שלנו כמה מילים על הפנייה המתהדקת הזו, ואף הוספנו צילום לוויין מגוגל מפות שמראה בבירור את ההידוק המדובר שבו מצא את מותו בר מזרחי ז"ל. ההיענות לפוסט הייתה עצומה, עם מאות הבעות, תגובות ושיתופים, ולכן הפקנו גם וידאו קצר שמראה את הפנייה ומציג את הטעות הנפוצה בגישה אליה, שתשפיע באופן ישיר על היציאה מהפנייה, וכן את הדרך הנכונה לגשת לפנייה עיוורת בכלל ומתהדקת בפרט.

צפו בווידאו:

צילום ועריכה: אביעד אברהמי

הפוסט שכתבנו בפייסבוק:

כביש 386 הוא הכביש המפותל המחבר בין מעגל התנועה של צומת כרם (עין כרם, ירושלים) לבין צומת בר גיורא ובהמשך צומת צור הדסה. באמצע הכביש הזה יש את צמד הפניות הידועות בתצורת S (שמאלה ואז ימינה) שאליהן מגיעים מדי סופ"ש רוכבים רבים כדי להפגין ביצועיהם ולהצטלם בהשכבה. על שתי הפניות הללו ראינו ברבות השנים לא מעט תאונות, כולל תאונה חזיתית של מאור בבלי ז"ל שגם צולמה בווידאו, או רוכב שנפל אל מתחת לגשר מגובה של כ-5 מטרים.

אבל הפעם אנחנו מדברים על פנייה אחת לפני ה-S הזה. אם מגיעים מכיוון ירושלים, הפנייה הזו היא ימנית ארוכה שמגיעה אחרי קטע ישר, שדה הראייה בה קצר מאוד בגלל הצמחייה שמימין הדרך, והכי גרוע – זוהי פנייה מתהדקת!

רוכב אשר לא מכיר את הפנייה ומגיע אליה במהירות שנראית לו סבירה לרדיוס ההתחלתי, יופתע מההידוק שבקצה הפנייה, ואז יקרו אחד מהשלושה: או שיוסיף היגוי בהידוק (יצליח רק אם יגיע במהירות נוחה), או שיבלום בחוזקה או שייזרק אל הנתיב שממול – שזה התרחיש שקורה לרוב. אם מגיעים מהר מדי נזרקים לא רק לנתיב הנגדי, אלא ממש לתעלה שמעבר לנתיב הנגדי. עצרו שם וראו בעצמכם כמה חלקי פלסטיק ומתכת מכל כך הרבה כלי רכב ואופנועים מפוזרים שם בתעלה.

יותר מזה: רוכבים רבים נצמדים לחלק הפנימי של הפנייה כבר בתחילתה, כשהרדיוס גדול, ובכך מצמצמים משמעותית את שדה הראייה אל-תוך הפנייה ואת אפשרויות הזיהוי והתגובה של ההידוק. השיטה הנכונה לביצוע הפנייה הזו, ולמעשה כל פנייה ללא שדה ראייה אל מחוץ לפנייה, היא להמתין בקו החיצוני כדי להגדיל את שדה הראייה אל תוך הפנייה.

זירת התאונה בכביש 386 - הפנייה המתהדקת - שבה נהרג בר מזרחי ז"ל
זירת התאונה בכביש 386 – הפנייה המתהדקת – שבה נהרג בר מזרחי ז"ל (צילום: איחוד הצלה)

גם על הפנייה הזו ראינו לא מעט תאונות. לפני כחודשיים נהג של למבורגיני צהובה וחדשה בשווי מיליוני שקלים השבית אותה בתאונה בדיוק באותה הנקודה, מיד אחרי ההידוק. לפני כן ראינו דוקאטי מולטיסטראדה שהגיע מהר ונזרק אל התעלה, וכך עוד הרבה תאונות מיותרות ויקרות שעשויות היו להימנע עם אסטרטגיית רכיבה נכונה.

אנחנו לא יודעים בדיוק מה קרה ביום שישי בתאונה, אולם מהעדויות שהגיעו אלינו אנחנו מבינים שהרוכב אכן נזרק לנתיב הנגדי בהידוק של הפנייה. הפעם, לרוע מזלו, הגיעה ממול מכונית פרטית בתזמון טראגי. התאונה החזיתית הייתה ככל הנראה בלתי נמנעת.

אנחנו מבקשים מציבור הרוכבים: סעו בזהירות! בכבישים שאותם אינכם מכירים היטב – שמרו על רזרבות גדולות. בפניות עיוורות, שבהן אינכם רואים את היציאה מהפנייה, ובטח אם אינכם רואים את שיא הפנייה, רכבו לאט יותר כך שתוכלו להגיב להידוק כזה או אחר שלצערנו קיימים על כבישי ישראל, או לכל הפתעה שלא תצוץ מעבר לשדה הראייה. נזכיר שעל הכביש הציבורי יכולות להיות אלף הפתעות.

רכבו בהנאה ובכיף, אבל אנא – שמרו על עצמכם וחזרו הביתה בשלום!

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

300cc-scooters-2019-009

הסיכון שברכיבה ללא ביטוח צד ג'

כשהמיקוד כולו על ביטוח החובה היקר להחריד, ישנה נטייה לשכוח מביטוח צד ג' החשוב במקרה נזק לצד שלישי; על המשמעויות והעלויות של רכיבה ללא ביטוח צד ג'

6 תגובות

  1. Avatar

    בנוסף, מבט רחוק קדימה יתן לך מושג אם הפניה נפתחת או מתהדקת, כל עוד הקו של הנתיב והשול מסתיימים באותה נק' הפניה ממשיכה, אם נק' ההשקה קרבה אליך הפניה מתהדקת, אם הקווים נפרדים הפניה נפתחת.

  2. Avatar

    כתבה מעולה עם לקחים סופר חשובים!
    סחטיין אביעד.
    סעו בזהירות!

  3. Avatar

    לא מספיק מתים לשווא מקורונה ומניהול מדינה רשלני,אז רק בישראל מאשרים לבנות כבישים עם רדיוס מתהדק – לפחות שהמדינה תסיר אחריות מתביעות ותציב תמרור ישראלי חדש לרדיוס מתהדק – פטנט למדינה אמפוטנטית.

  4. Avatar

    חולק במקרה הספציפי הזה על הצעתך אביעד.לדעתי כאשר מגיעים ל"סיבוב עיוור",כדאי להתחיל אותו דווקא ממרכז הנתיב. להשאיר מספיק רזרבות להטיה המתבקשת וגם לאפשרות של טעות. הפתעה ובעקבותיה גלישה שמאלה בסיבוב ימני מתהדק לכן תקבל רזרוות נוספות ברוחב הנתיב. כשמגיעים (לפי הצעת העורך) ממרכז הכביש בחיפוש שדה ראיה טוב יותר,מופתעים מהידוק הפניה ,לא נשאר לרוכב מרווח טעות ולכן הוא יגלוש מיד אל הנתיב הנגדי. רצוי כמובן לרכוב עם פחות יומרות כאשר רוכבים בכביש הציבורי .וכך למנוע ככל האפשר הפתעות…

    • Avatar

      הטעות היא שלך.
      מה שאתה מציע:
      מראש להסתיר מעצמך קטע מהדרך, כך שבמקרה ותופתע על ידו תוכל לזוז שמאלה ובכך לראות את מה שהציעו לך לראות מלכתחילה – לו היית מקבל את העצה להיצמד לקו הרחב ביותר של הפנייה (שמאלי או ימני, בהתאם).

  5. Avatar

    זה הימור לרכוב במהירות בכביש שאתה לא מכיר. טעות שעולה ביוקר.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן