ק.ט.מ חשפה לפני מספר שבועות את הדור השני לפרירייד E החשמלי – הפרירייד E-XC.
השם הזה – E-XC – לא נבחר בכדי, והוא יותר ממרמז על השלבים הבאים של הפרויקט החשמלי של ק.ט.מ. צמד האותיות שהתווספו ל-E מרמזות שהפרויקט עובר משלב של אופנוע הובי לאופנוע תחרותי. נכון, הפרירייד החשמלי עדיין לא שם – לא יכול להחזיק מרוץ שלם מבחינת טווח רכיבה, וגם מכלולי השלדה לא באמת עומדים בעומסי מרוץ, אבל הפרירייד E-XC בעיקר מהווה שלב נוסף באבולוציה החשמלית של היצרנית האוסטרית.
בק.ט.מ מעריכים שבעוד 20-10 שנים עולם האופנועים יעבור כמעט באופן מלא לכלים חשמליים, והם מכינים את התשתית הטכנולוגית שלהם מבית – על-ידי פיתוח הפלטפורמה של הפרירייד E. בעתיד, עם מציאת הפתרונות הטכנולוגיים לבעיה הגדולה ביותר של כלים חשמליים נכון להיום – קיבול סוללה וטווח נסיעה – הטכנולוגיה תזלוג גם לכלים נוספים, מקצועיים יותר לשטח ואפילו לאופנועי כביש. בינתיים, כאמור, מבשלים שם את הטכנולוגיה ומתקדמים בנושא, ונציין שבאופן מרשים למדי.
אז מה חדש בפרירייד E-XC? ראשית, המצבר. השיפור העיקרי בדור השני של הפרירייד החשמלי נמצא במצבר, שכעת בעל קיבול של 3.9kWh – פי 1.5 מהמצבר הקודם (2.6kWh). המצבר הזה מאפשר רכיבה חזקה רצופה של כשעה וחצי. זמן הטעינה המלאה עומד על 110 דקות, ומגיע ל-80% טעינה לאחר 70 דקות. יתרון חשוב הוא שניתן להחליף את המצבר בקלות ובמהירות במצבר טעון. מרימים את המושב, פותחים 4 ברגים ומחליפים בין המצברים. אורך חיי המצבר, אגב, עומד על 700 מחזורי טעינה, ואז הוא יורד ל-70% מהקיבולת המקורית.
המנוע החשמלי מסוג בראשלס שופר גם הוא, וכעת ההספק המקסימלי שלו עומד על 18 קילוואט (כ-25 כ"ס) במקום 16 קילוואט בדור הראשון. המומנט עומד על 4.28 קג"מ (42Nm) – נתון שקיים במנועי בנזין בנפח של 450-400 סמ"ק, אולם יותר חשוב – המומנט המקסימלי מתקבל החל מסל"ד אפס ועד לשיא ההספק שמתקבל ב-5,000 סל"ד. הניהול האלקטרוני של המנוע פותח בק.ט.מ, והוא כולל 3 מצבי רכיבה – חסכוני, אנדורו, ומוטוקרוס שבו מתקבל כל הכוח והמצבר נגמר מהר יותר. במצב החסכוני ביותר, אגב, טווח הרכיבה עומד על 77 ק"מ. כך על-פי ק.ט.מ. יש הילוך אחד, כך שאין רגלית הילוכים, וכמובן שאין קלאץ' ולא ידית קלאץ'.
כדי לשמור על טמפרטורת עבודה תקינה, המנוע כולל מערכת קירור קומפקטית וצמד רדיאטורים, ויש גם מערכת שימון לגלגלי השיניים שמעבירים את התנועה מהמנוע החשמלי אל גלגל השיניים הקדמי של ההינע הסופי, מערכת המכילה 155 סמ"ק של שמן שאותו צריך להחליף בכל 50 שעות רכיבה.
השלדה כמעט זהה לפרירייד E הקודם. היא היברידית – בנויה מפלדת כרומולי בשילוב פלטות אלומיניום, כלל שלדת זנב פלסטית וקומפקטית, והיא בנויה בגאומטריה של הפרירייד עם מנוע הבנזין רק ללא העריסה התחתונה. יחד עם זאת, מכלולי השלדה שופרו משמעותית בדור השני של הפרירייד החשמלי.
הבולמים – מלפנים ומאחור – הם ה-XPlor החדשים של ק.ט.מ, שמיוצרים במיוחד עבור מידות הפרירייד. כך למשל מלפנים יש מזלג הפוך XPlor בקוטר 43 מ"מ (לעומת XPlor בקוטר 48 מ"מ באופנועי האנדורו של ק.ט.מ), עם קארטרידג' פתוח וכיווני שיכוך שונים על כל רגל, ומאחור בולם XPlor PDS ללא לינקים – גם הוא ייעודי לפרירייד. מהלכי הגלגל – 250 ו-260 מ"מ בהתאמה. הבלמים עדיים של פורמולה – בקוטר 260 מלפנים ו-230 מאחור, ועם קליפרים רדיאללים, אולם נעשו בהם מספר שינויים ביחס לדגם היוצא, בעיקר בחומר ועובי רפידות הבלם.
המשקל המלא של הפרירייד E-XC עומד על 111 ק"ג, והוא מגיע עם תקינת כביש מלאה ורישוי כביש. למעשה, הוא מתאים לבעלי רישיון A2 (באירופה A1), כלומר לנערים מגיל 16.
בק.ט.מ עברו לקונספט חדש שבו הם מוכרים את האופנוע במחיר נמוך יחסית, אולם המצבר והמטען שייכים לק.ט.מ. במקביל, בק.ט.מ עובדים על הקמת פארקים ייעודיים – חלקם קיימים וחלקם נבנים וייבנו – שבהם יוכלו רוכבי הפרירייד E-XC גם לרכב וגם לקבל שירות מלא כמו החלפת מצברים וטעינה. 3 פארקים כאלו כבר קיימים באוסטריה, 2 בגרמניה, ויש פארקים גם בבלגיה, שווייץ, אנגליה, צרפת, איטליה, הולנד ופינלנד.
לישראל הפרירייד E-XC לא יגיע בשלב זה, אם כי ייתכן שיגיע בשלבים המאוחרים של שנת 2019, כשהסיבה העיקרית היא היעדר תשתיות.
מה הכוונה בהיעדר תשתיות?
כמה עולה האופנוע של ה2014???????
כמה עולה האופנוע של ktm החשמלי?????