דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: ב.מ.וו R1100RS – נציג הספורט-תיור
BMW R1100RS 93 3

נוסטלגיה: ב.מ.וו R1100RS – נציג הספורט-תיור

ה-R1100RS היה נציג הספורט תיור של ב.מ.וו בתחילת שנות ה-90 במשפחת דגמי הבוקסר 1100 הרחבה

הב.מ.וו R1100RS היה הנציג של הבווארים בסגמנט הספורט-תיור בשנות ה-90, עם מנוע בוקסר מקורר אוויר שקיבל לראשונה גם קירור שמן.

ההיסטוריה הדו-גלגלית של ב.מ.וו התחילה בשנת 1921 עם ייצור מנועים ליצרנים אחרים, כאשר לקחו עוד שנתיים כדי להציג את ה-R 32 עם שני צילינדרים אורכיים וגל הינע. מאז מעולם דגלו בב.מ.וו בסגמנט ה'רגוע' יותר, קרי ספורט-תיור, וה-R1100RS – שהחליף את ה-R100RS ושהוצג כמעט 70 שנים אחרי אותו R 32 (בשנת 1992) – היה נצר לאותו הד.נ.א. ה-RS היה גרסה אחת במשפחה שכללה את ה-GS הדו-שימושי, ה-R הנייקד-רודסטר, ה-RT התיורי וה-S הספורטיבי.

ב.מ.וו R1100RS
ב.מ.וו R1100RS

מנוע הבוקסר בנפח 1,085 סמ"ק, מוזרק הדלק, קיבל לראשונה תוספת של קירור שמן שהתווספה לקירור האוויר שהיה קיים. על-מנת להתמודד טוב יותר עם בעיות התחממות מנוע, השתמשו בב.מ.וו לראשונה בשיטה הזו במנועיהם וקראו לה 'ראש שמן' (Oilhead), בה ראש המנוע מפנה את החום בעזרת התנועה של השמן. המנוע הזה יעבור שנה לאחר מכן גם ל-R1100GS ויחכה להחלפתו בקירור נוזל עד לשנת 2013. מנוע ה-R1100RS סיפק 90 כוחות סוס ב-7,250 סל"ד ומומנט של 9.6 קג"מ ב-5,500 סל"ד שהביאו אותו למהירות מרבית בת 215 קמ"ש. למערכת התמסורת היו חמישה הילוכים, כאשר בשנת 1999 הורכבה תיבה בת שישה הילוכים.

המנוע ששימש כגורם נושא עומס ושלדת הפלדה נעזרו במזלג הטללבר (עם מהלך של 120 מ"מ) שמפריד את כוחות הבלימה מהיגוי, והפרלבר מאחור (מהלך גלגל של 135 מ"מ), עם זרוע אחורית חד-צידית. החישוק הקדמי היה בקוטר 17″ עם צמיג במידה 120/70 והאחורי היה בקוטר 18″ עם צמיג 160/60. על הבלימה מלפנים הופקדו שני דיסקים גדולים בקוטר 305 מ"מ ועוד אחד של 285 מ"מ מאחור. מערכת ה-ABS שהורכבה הייתה מהדור השני – זה שהפחית את הרעידות והפמפומים בידית בזמן התערבות המערכת.

מתוך הגדרת התיור, הממדים היו בהתאם. בסיס גלגלים של 1,473 מ"מ (מתוך אורך כללי של 2,175 מ"מ), גובה מושב של 800 מ"מ, עם תוספת אופציונלית שאפשרה להגביה או להנמיך ב-20 מ"מ את גובה המושב, ומשקל יבש מכובד של 239 ק"ג, לפני מילוי כל 23 הליטרים של מיכל הדלק.

בשנת 2001 הגיע המחליף בדמות ה-R1150RS, שהשתדרג בעיקר בתחום המנוע והבלמים. ה-R1100RS אמנם לא היה סיפור הצלחה, אך זכה לקהל נאמן ברחבי העולם. מספר יחידות נמכרו גם בישראל, ומאוד הגיוני שחלקן עדיין מסתובבות על הכבישים עם מאות אלפי קילומטרים על הצג.

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

2025_YAM_XP500ADX_EU_BNC2_ACT_005_03_preview

חדש בארץ: ימאהה טימקס 560 המחודש ל-2025

השוק הישראלי הוא הראשון שמקבל את הימאהה טימקס 560 של 2025, שמקבל מתיחת פנים, תוספת אלקטרוניקה, ומערכות שליטה מתקדמות יותר- גם בגרסה הרגילה וגם ב-TechMAX

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן