דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: ימאהה YZF-R6 לדורותיו
Yamaha-YZF-R6-Gen-1999

נוסטלגיה: ימאהה YZF-R6 לדורותיו

בשנת 1999 הציגו בימאהה את ה-YZF-R6 - סופרספורט בנפח 600 סמ"ק שטרף את כל הקלפים בקטגוריה; ב-2021 כבר לא נראה אותו על הכביש

שנת 2020 מסמנת את סוף הדרך לימאהה YZF-6R, שכן משנת 2021 הוא לא יקבל התאמה ליורו 5 ויוצע רק ברישוי למסלול. הדגם אמנם עדיין כאן, אך זאת הזדמנות טובה להיזכר בדרך הארוכה אותה עשה ב-21 השנים האחרונות. 

קטגוריית הסופרספורט 600 סמ"ק – שהתפתחה באמת מהצגתו של הקוואסאקי ZX-6R בשנת 1995 (היחיד שעדיין ניתן לקנות עם רישוי כביש כיום בגרסת ה-636 סמ"ק), נעשתה מאז סופר-פופולרית ומכרה כמויות אדירות של כלים מכל היצרנים – פשוט נמחקה לחלוטין. רוכבים כבר לא קונים אופנועי סופרספורט אלא הולכים על סגמנטים אחרים – נוחים הרבה יותר, כשבטכנולוגיות הייצור המודרניות הם גם לא בהרבה פחות ספורטיביים כשמדובר על הכביש הציבורי, אבל הם הרבה פחות ממוקדים. דוגמאות – האדוונצ'רים המודרניים או הנייקדים והסופר-נייקדים, שמגיעים כיום עם מנועים, שלדות, מתלים והתנהגות ברמה גבוהה מאוד. בעשור וחצי האחרון אופנועי הספורט הפכו מאופנועי כביש ספורטיביים לאופנועי מרוץ חוקיים לכביש, וכדי לרכוב איתם ביום-יום צריך להקריב, והרבה. בזמן שאלו הפכו צרים וממוקדים יותר, סגמנטים אחרים התפתחו והציעו לא פחות בתחום הספורטיבי על הכביש, אבל עם הרבה יותר רבדים אחרים. אפשר לומר שהמקום היחיד שלסופרספורט יהיה היום יתרון על, לצורך העניין נייקד מודרני, יהיה מסלול המרוצים.

עד להצגתו של ה-R6, הנציג של ימאהה בסגמנט היה ה-YZF600R ת'אנדרקאט העגלגל וחביב. בשנת 1998 הציגו בימאהה את ה-YZF-R1, הליטר המפוצץ, ובאופן טבעי הדרך להצגת מיני-R1 הייתה סלולה. ואכן, שנה לאחר מכן העולם קיבל אותו, ומאז בימאהה המשיכו לשכלל, לחדד ולמקצע את הדגם, שצבר הצלחה בכל מבחן, אולם מכירות ומסלול מרוצים.

2002-1999

הדור הראשון של הימאהה YZF-R6
הדור הראשון של הימאהה YZF-R6

שנה לאחר הצגתו של ה-R1 הגדול הגיע אחיו הקטן, שדמה לו מבחינה עיצובית (בתמונה בראש הידיעה). מנוע ארבעה צילינדרים בשורה, בנפח 599 סמ"ק, שסיפקו את נתון ההספק הגבוה ביותר דאז – 108 כ"ס. המומנט עמד על 7.58 קג"מ והמהירות המרבית על 258 קמ"ש. הקו האדום התחיל ב-15,500 סל"ד מטורפים, וכדי להזיז אותו הרוכב היה צריך להיות על מעל 10,000 סל"ד. שלדת האלומיניום מקורה כפולה ומזלג קדמי טלסקופי החזיקו בכבוד את 169 הק"ג של ה-R6, שזכה להצלחה מיידית בעולם והגיע גם לישראל. בשנת 2001 בוצעו שינויים מינוריים שהתרכזו בעיקר בפנסים האחוריים.

2005-2003

ה-R6 של 2003
ה-R6 של 2003

לשנת 2003 ה-R6 קיבל מערכת הזרקת דלק, עדכוני עיצוב, ומשקל שירד מעט ל-163 ק"ג. בשנת 2005 הוא קיבל גם בלמים רדיאליים ומזלג הפוך, ורוכבים רבים אומרים עד היום שגרסת 2005 היא הטובה ביותר מכל ה-R6 לאורך השנים. באותן השנים יצאה גם מהדורה מוגבלת של ה-YZF-R46, עם צביעה של אופנוע המרוץ של ולנטינו רוסי ומערכת פליטה של טרמיניוני.

וכאן גרסת 2005 - שנחשבת בעיני רבים לטובה מכולן
וכאן גרסת 2005 – שנחשבת בעיני רבים לטובה מכולן

2006: דור חדש, קפיצת מדרגה ושערורייה

ה-R6 של 2016 - קפיצת מדרגה למסלול
ה-R6 של 2006 – קפיצת מדרגה למסלול

בשנת 2006 ה-R6 נבנה מחדש, ובאופן רדיקלי למדי. העיצוב של ה-R6R של 2006 כבר הרבה יותר דומה למה שאנחנו מכירים היום, והתווספו אליו טכנולוגיות כמו מצערות חשמליות, שסתומים מטיטניום ומצמד מחליק. המנוע החדש הפיק 131 כ"ס, ושלדה והבולמים נסנו בהשראת אופנועי ה-MotoGP של ימאהה. ושוב, העיצוב היה חדש, קרבי ורדיקלי, והמשקל המשיך לרדת והגיע ל-161 ק"ג, ולמעשה זו השנה שה-R6 הפך מאופנוע כביש ספורטיבי לאופנוע מרוץ חוקי לכביש.

עוד אחת של ה-R6R האייקוני של 2006
עוד אחת של ה-R6R האייקוני של 2006

 

בשעון מהירות המנוע הקו האדום טיפס ב-2,000 סל"ד ל-17,500 סל"ד, אך באופן מעשי מערכת ניהול המנוע הגבילה את המנוע ל-15,800 סל"ד. הייתה מיני-שערורייה בעקבות כך, ולבסוף ימאהה הציעה לקנות בחזרה את ה-R6 במחיר מלא מלקוחות כועסים.

2016-2008

כאן כבר דגם 2008 המשודרג
כאן כבר דגם 2008 המשודרג

בדגם 2008 המנוע המשיך באבולוציה וקיבל יחס דחיסה גבוה יותר, חלקים פנימיים משופרים, מערכת הזרקה וניהול מנוע מעודכנים ושני כוחות סוס נוספים שהעלו אותו ל-133 כ"ס. מכלולי השלדה והמתלים חוזקו לשיפור ההתנהגות, שלדת הזנב נבנתה ממגנזיום, ותהליך ההקצנה המשיך עם תנוחת רכיבה והתנהגות שמתאימים יותר ויותר למסלול. ה-R6, יחד עם הקטגוריה, נכנס למצב של סטגנציה – גם בשל המשבר הכלכלי – והוא קיבל בעיקר שינויי גרפיקה עם השנים.

2020-2017 – הצעד הראשון לאופנוע מרוץ

גרסת 2017 המחודשת
גרסת 2017 המחודשת

אחרי שנים של קיפאון, ה-R6 של שנת 2017 קיבל עיצוב עם זיקה קרובה ל-R1 ול-YZR-M1 שהתחרה ב-MotoGP, אופי קרבי וממוקד מסלול יותר מתמיד – גם במכאניקה, גם בארגונומיה וגם באלקטרוניקה. המנוע עצמו כמעט ולא השתנה, אך נוספו לו כמה מערכות חשובות – מעתה יש בקרת אחיזה עם 6 מצבי התערבות וניתוק, וכן ניהול מנוע חדש עם 3 מצבי רכיבה ומערכת פליטה חדשה (וגדולה) מטיטניום. נוסף גם קוויקשיפטר, אבל רק להעלאת הילוכים.

מעטה פיירינג חדש שיפר את האווירודינמיות בכ-8%. בנוסף, כונסי האוויר הקדמיים של הראם-אייר עברו אל בין הפנסים הקדמיים. נוסף גם לוח שעונים חדש, שהוא שילוב של צג LCD עם מחוון אנלוגי

בתחום המתלים, ה-R6 מקבל את בולמי הקאיאבה המשוכללים של ה-R1, בקוטר 43 מ"מ (41 מ"מ ב-R6 הקודם). הבלמים הקדמיים – דיסקים בקוטר 320 מ"מ וקליפרים רדיאליים – נלקחו גם הם ישירות מה-R1, ויש מערכת ABS כסטנדרט.

שינויים רבים בוצעו בשלדת הזנב, מיכל הדלק והארגונומיה. המושב אמנם עדיין בגובה 850 מ"מ, אולם הוא מוטה בזווית גדולה יותר לפנים, צר יותר, וגם שלדת הזנב (ממגנזיום) והמיכל צרים יותר בכ-20 מ"מ, זאת על מנת לשפר את תנוחת הרכיבה במסלול ולאפשר לרוכב לזוז יותר על האופנוע. המשקל ירד בכ-1.5 ק"ג מהדגם הקודם, והוא עומד על 190 ק"ג כולל כל הנוזלים.

2021 – למסלול בלבד

Yamaha-R6-RACE-2021-006

מינואר 2021 בימאהה יציעו את גרסת ה-R6 RACE, אשר תקבל רישוי למסלול בלבד, ללא תקינת כביש. לצד מכניקה שנשארת כמעט זהה לדגם 2020, מציעה ימאהה – בתוספת מחיר נכבדת – את האפשרות ללקוח לרכוש קיט GYTR (ר"ת Genuine Yamaha Technology Racing) ייעודי למסלול המרוצים. הקיט כולל מערכת AIS (ר"ת Air Intake System) המאפשרת יניקת אוויר ישירה יותר למנוע. בנוסף, סט פיירינגים למסלול, ריפוד מושב, מערכת פליטה מלאה מטיטניום של אקרפוביץ', מחשב ניהול מנוע למרוצים, צמת חשמל מינימליסטית, מתג הצתה ללא מפתח המבטל את הסוויץ' הראשי, כבל למחשב חיצוני לשליטה במחשב ניהול המנוע, צינורות בלם מצופים פלדה שזורה, מגן מנוף בלם קדמי, גלגלי שיניים ושרשרת במידה 520 במקום 525, ביטול ל-ABS, רירסט למרוצים – מתכוונן וכולל אופציה להפוך הילוכים, פתח תדלוק ללא מפתח, מגנים, סטנדים, ועוד. בנוסף, קיימת האופציה לבולמי אוהלינס למי שמעדיף.

הימאהה YZF-R6 היה חלק משמעותי בסצנת אופנועי הסופרספורט לכביש בעשור הראשון של שנות ה-2000. מנוע סקרימר והתנהגות שנותנת בראש לכל אופנוע אחר בסדום-ערד, נס הרים וכל כביש שהולאם לטובת רכיבה חזקה בסופי שבוע. הוא הפגין אמינות גבוהה וסחירות טובה במהלך השנים, והוכיח את הטענה שהטכניקה ולא הכוח או הגודל קובעים.

נתגעגע!

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

2021 CRF300 Rally

הונדה: CRF300L ו-CRF300 ראלי יגיעו לישראל

צמד דגמי ה-300 החדשים מסדרת ה-CRF-L יגיעו כצפוי גם לאירופה ולישראל עם תקינת יורו 5 הנדרשת ועם שיפורים לעומת דגמי ה-250 סמ"ק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO