דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: סוזוקי RMX250 – מוטוקרוס עם פנסים
Suzuki RMX 250 1991

נוסטלגיה: סוזוקי RMX250 – מוטוקרוס עם פנסים

ה-RMX250 הוצג בסוף שנות ה-80 כגרסת האנדורו של דגם המוטוקרוס המצליח של סוזוקי, ה-RM250, וזכה להצלחה במרוצים אבל לא במכירות

הסוזוקי RMX250 הוצג בשנת 1989 כגרסת האנדורו של ה-RM250 המצליח, או יותר נכון כגרסת המוטוקרוס עם הפנסים.

בסוזוקי הציגו את משפחת ה-RM (ר"ת Racing Model) למוטוקרוס בשנת 1975, עם מנעד נפחים מ-50 ועד 400 סמ"ק – כולם דו-פעימתיים כמובן. מהר מאוד זכה הדגם להצלחות ואליפויות במרוצים, והשתדרג למנוע מקורר נוזל בתחילת שנות ה-80, וגם זרוע ה-Full Floater המפורסמת מאחור. באופן טבעי, לא מעט רוכבים סיפקו לכלי שימושים דואליים – גם למסלול המוטוקרוס וגם לרכיבות אנדורו ביערות הסמוכים. המונח אנדורו אינו מתייחס להארד-אנדורו הישראלי שאנו מכירים בשנים האחרונות, אלא יותר קרוס קאנטרי, שהוא תחום רכיבת שטח הממוקם בין מוטוקרוס לאנדורו. אופנועי הקרוס קאנטרי מהווים מעין פשרה לרוכבי מרוצי אנדורו ומרוצי מוטוקרוס שרוצים ליהנות משני העולמות, אם כי אופנועים אלו מיועדים בעיקר למסלולי ה-GNCC לדוגמה, כלומר לשטחים פתוחים ומהירים יותר, ולאו דווקא למסלול מוטוקרוס או רכיבת אנדורו טכנית בסינגלים מיוערים. דגמים אלו כיום נבדלים במיפוי פחות אגרסיבי למנוע, בולמים מעט רכים יותר, רגלית צד, מיכל דלק גדול יותר, בלמים פחות רגישים, יחס העברה סופי שונה, וגלגל 21″ מלפנים ו-18″ מאחור כמו באופנועי אנדורו, לעומת "19 במוטוקרוס.

הכרזה המקורית של סוזוקי RMX250
הכרזה המקורית של סוזוקי RMX250

סוזוקי זיהו את הטרנד ההולך וגובר, בעיקר בארצות הברית, והציגו בשנת 1989 את ה-RMX250, שהיה העתק אחד לאחד של ה-RM250 אבל עם פנסים ואביזרי רישוי כביש נוספים. המנוע הדו-פעימתי מקורר הנוזל, בנפח 249 סמ"ק, סיפק את אותם 40 כוחות סוס ב-8,000 סל"ד ו-3.8 קג"מ ב-6,500 סל"ד, כאשר אביזרי התאורה הוסיפו 9 ק"ג למשקל היבש, לסך של 108 ק"ג.

בזירת המרוצים בארצות הברית הדגם זכה להצלחה מיידית עם רנדי הוקינס במרוצי האנדורו שזכה בחמש אליפויות על הדגם. גם סטיב האטצ' זכה באליפות מקומית והצלחה במרוץ הסיקס דייז על-גבי הדגם, כמו-גם רודני סמית' עם חמש אליפויות GNCC. בקיצור, הצלחה אדירה. במכירות, איפה שזה באמת נחשב, בסוזוקי לא הצליחו לשחזר את ההצלחה. עד לשנת 1996 לא היו שינויים משמעותיים. באותה השנה, במקביל לדגם המוטוקרוס בחרו בסוזוקי לעבור למזלג טלסקופי רגיל (מהלך דומה לק.ט.מ באותם השנים) של שוואה, שזכה לשבחים ברמות הרוכבים החובבים והעיתונאים, אך נקטל ברמת המקצוענים (ספציפית ג'רמי מק'גראת', שרכב על סוזוקי באותן השנים). עוד שינויים באותה השנה היו בגזרת המנוע, עם מהלך בוכנה ארוך יותר, משאבת מים משודרגת, מצמד חדש ושלדה אחורית פריקה.

הסוזוקי RMX250 לא הצדיק במכירות את המשך הפיתוח וסיים את תפקידו קצר השנים בשנת 1998. בתקופה ההיא הגיעו לישראל מספר יחידות מוברחות שסיפקו נופך מקצועני וצבע צהוב מבריק בזירת האנדורו הישראלית של אותן השנים.

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

DGR2025-shick-photo (19)

גלריה: רכיבת הג'נטלמנים של 2025

מהדורת 2025 של רכיבת הג'נטלמנים DGR התקיימה בשישי האחרון בתל-אביב, במטרה חובקת עולם לגייס כספים למלחמה בסרטן הערמונית; צפו בגלריה המיוחדת

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן