דף הבית / מגזין / פוקוס לעבר: וספה PX המיתולוגית
Vespa-PX-001

פוקוס לעבר: וספה PX המיתולוגית

הווספה המקורית - הדו-פעימתית עם העשן הלבן והצמיג הרזרבי - היא אייקון עולמי וישראלי; נעים להיזכר בקטנוע של פעם וכמה התקדמנו מאז

בשנות ה-80 ו-90 וספה הייתה שם גנרי לקטנועים, וגם הייתה ה-כלי של השליחים והמשטרה; בואו ניזכר בקטנוע הנפוץ והאמין של פעם.

הווספה (צרעה באיטלקית) התחילה כקטנוע של פיאג'ו אי-שם בשנת 1946, ומאז עברה גלגולים רבים. אנו נתרכז הפעם בווספות המקוריות – שהיו עם מנוע דו-פעימתי מעשן, עם 4 הילוכים וקלאץ' ביד שמאל, ועם ארגז תנובה יעיל מאחור. בגלגול המודרני של הווספה – ה-GTS – מדובר בכלי מודרני לחלוטין הכולל מנוע 4 פעימות נקי, תמסורת וריאטור ועיצוב מודרני, שאמנם נשען על קווי המתאר של הווספה המיתולוגית, אבל עושה את זה בהמון חן וסטייל עדכניים, ובעיקר שומר על ערכי הליבה של וספה, בעיקר בנראות. אבל, כאמור, נתרכז בישן נושן – בקטנוע הישראלי המיתולוגי.

וספה PX - כלי מיתולוגי ישראלי
וספה PX – כלי מיתולוגי ישראלי

מה שמאפיין את הווספה זה שלדה אחודה ועיצוב היוצר מגן על רגלי הרוכב, מנוע מכוסה הצמוד לגלגל האחורי, העברת הילוכים דרך ידית הכידון וגלגל רזרבי המתחבא מתחת לכנף האחורית. הרבה מעל ל-16 מיליון יחידות וספה נמכרו מאז הוצג הדגם, שהפכו אותו לאחד מדגמי הדו-גלגלי הנמכרים ביותר אי-פעם.

לווספה היסטוריית ויקיפדיה שהולכת אחורה למלחמת העולם השנייה, אבל אנחנו כאמור נתרכז בשחזור החוויה של רכיבה על דגמי ה-PX הנפוצים והמוכרים שיוצרו בשנים 2007-1977. במשך השנים בוצעו שינויים מעטים, ביניהם מעבר לבלם דיסק קדמי בשנת 2000. בשנת 1985 הוצג דגם ה-E עם מתנע חשמלי. אגב, בשנים 2000-1998 שווקה הקוזה, שהייתה הגלגול המודרני של ה-PX עם שיפורי שלדה ומתלים, מערכת בלימה משולבת וערבוב שמן אוטומטי, אולם הקוזה לא נחלה הצלחה מרובה.

לארץ הגיעו דגמי ה-PX150 וה-PX200. שניהם נעו סביב ה-108 ק"ג, כשההבדל במנוע החד-צילינדרי דו-פעימתי היה בנפח כמובן ובהספק המוצהר – 12 כ"ס לגרסת ה-200, לעומת 9 כ"ס לגרסת ה-150. המהירות המרבית נעה סביב 100-90 קמ"ש.

במוזיאון פיאג'ו בפונטדרה
במוזיאון פיאג'ו בפונטדרה

אז איך היה לרכוב על הוספה PX?

לפני כן נתאר או נזכיר את התפעול של הווספה. העברת ההילוכים התבצעה בעזרת ידית שמאל. לחיצה על מנוף הקלאץ' וסיבוב כל יחידת הידית כלפי מעלה הביא אותנו להילוך הראשון ושיפר את גמישות מפרק היד. סיבוב למטה העביר לשלושת ההילוכים הנותרים. הניוטרל, כרגיל, התחבא בין ההילוך הראשון לשני, כשמילת המפתח היא מתחבא – היה קשה למצוא אותו. הבלימה התבצעה בעזרת מנוף קדמי כרגיל, כשאת הבלם האחורי מפעילים בעזרת דוושה שנמצאת באמבטיה בה נמצאים רגלי הרוכב. מבנה הקטנוע העמיס (הרבה) יותר משקל על חלקה האחורי של הוספה, מה שיצר תחושת ניהוג מעורפלת מאוד, ולכך לא עזרו חישוקי 10″ שהורכבו מקדימה ומאחור.

בלמי התוף של הווספה היו חלשים מאוד. בבלימה חזקה היה אפשר להגיע עם מנוף ימין כמעט לידית עצמה, והצורך להפעיל את שרירי הארבע-ראשי ברגליים גרם לכך שהרבה בלימות עם רגל ימין – שכאמור מפעילה את הבלם האחורי – גרמו לנעילה של הגלגל האחורי.

Vespa-PX-003

המנוע היה חלש בשתי הגרסאות, אבל מספק, ועם מומנט סביר. צליל השתי פעימות הייחודי יחד עם העשן הבלתי נמנע יצרו תחושה של מנוע נמרץ, אבל האמת שהמהירות המרבית הייתה נמוכה יחסית, ומכלול התחושות בקצה הסקאלה לא השרה ביטחון. מה שכן, היה מאוד קל לעלות לווילי עם הוספה – תשאלו כל שליח. לא שפנצ'רים היו נפוצים, אבל תמיד ניחמה העובדה שיש גלגל רזרבי שמתחבא מתחת לכנף הפח מאחור או בין רגלי הרוכב בדגמים ישנים יותר.

בעבר, ואף היום בקרב מבוגרים, וספה הייתה שם גנרי לכל קטנוע, כמו שג'יפ מתאר כל כלי רכב שיכול להיכנס לשטח. בשנות ה-90 הקטנועים מהמזרח, שהובלו על-ידי סאן-יאנג, הביאו את הבשורה השקטה והאוטומטית וגרמו לקרנה של הווספה לרדת במהירות. הקטנוע – שהיה פריט חובה בכל חברת שליחויות, במשטרה ובצבא – כבר לא החזיק מים. הווספה, שנשמתה קיימת עד היום בכל מחליפיה המודרניים, לרבות הדגם החשמלי, היא חתיכת היסטוריה ישראלית. עד היום קיים בארץ מועדון וספה פעיל שנהנה מתמיכת היבואן והיצרן, ומקיים מפגשים ותצוגות של כלים משופצים מספר פעמים בשנה. בעולם מתקיימים מרוצי אנדורו ומוטוקרוס המתבססים על אותן וספות שתי פעימות אגדיות – כמו הוספה-אנדורו של טיראן יצחקי בסרטון המצורף.

אייקון עולמי, ולא פחות מזה – גם ישראלי.

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

5e4fb91a96c589.86455592

הונדה מציגה את הפיירבלייד החדש לסופרבייק

הונדה הציגה את ה-CBR1000RR-R החדש שישתתף בעונת 2020 של אליפות הסופרבייק העולמית; עם אלבארו באוטיסטה ...

6 תגובות

  1. Avatar

    ריגשתם

  2. Avatar

    יום אחד גם לי תהיה ווספה 😍

  3. Avatar

    מי שלקח זאת רחוק הוא רוי דיין מ rd design,שעושה רק טוב לכל הווספות שהרוב נותן להם להרקיב אם בפירוק ואם בשיפוץ,לגמרי שווה כתבה עלהעשייה שלו.

  4. Avatar

    אין כמו אהבה ראשונה. אני זוכר את עצמי בן 20, נותן גז במעלה פרויד בחיפה על הפי איקס 200 שקניתי באותו יום ומרגיש מינימום על R1

  5. Avatar

    את הווספה הכרתי בצבא בחיל האוויר. שם עשיתי רישיון על קטנוע שזה היה הוספה.
    כלי מעולה ששירת אותי נאמנה במשך שנים.
    חסך לי המון זמן.
    אך חייבים לטפל בו בנאמנה.
    יום אחד בגלל נזילת דלק הוא בער לי בין הרגליים אותה כיביתי עם מטף.
    יום אחר הגלגל האחורי הקטן נכנס לתוך בור ומצאתי את עצמי עם כתף שמאל בחוץ. אמרתי שזאאת פעם אחרונה. שאני משתמש בכלי. זה החזיק בדיוק חודש וחצי.
    הבעיה בהם שהגלגלים קטנים ונוטים להחליק.
    אבל בגדול כלי. מעולה.

  6. Avatar

    אחרי שראיתי את הסירטון צחקתי נורא.
    זאת לא רכיבה זאת סתם התדרדרות עם הוספה במהירות אפסית. כמו שאמרתי בתגובה הקודמת בגלל הגלגלים הקטנים והחלקלקים נופלים ממנו בכול בור או שלולית שמן. מרכז הכובד שלו נוטה ימינה בגלל המנוע ותיבת ההילוכים. לכן כשלמדנו לרכב עליו המורה הורה לנו שאת הרגל השמאלית יש להוציא החוצה כדי לאזן גם בנסיעה ישרה.
    בנפילה שלו במהירות אפסית הוא הצליח לברוח הצידה והוא עוד היה מוכן פיזית. אני במהירות עשרים קמש החלקתי על הכתף ופרקתי אותה.
    זה כלי מעולה שמחוברת אליו סירה אבל עדיין לרכב עם קסדה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO