- יתרונות: מנוע מודרני מהנה, נוחות גבוהה, התנהגות דינמית כיפית במיוחד, אלקטרוניקה ובקרות
- חסרונות: מיגון רוח לא באמת קיים, חום מהמנוע לרגליים, ק.ט.מ חסכו פה על מכלולים, צריך לשלם על אלקטרוניקה קיימת
- שורה תחתונה: השם SMT עושה קאמבק באופנוע היפרמוטו מהנה וביצועיסט, עם טכנולוגיה מתקדמת ועם נוחות גבוהה
- מחיר: 99,990 ש"ח (105,000 ש"ח עם Tech Pack)
- מתחרים: דוקאטי היפרמוטארד 950
- נתונים טכניים: מנוע טווין מקבילי, 899 סמ"ק, הספק 104.7 כ"ס ב-8,000 סל"ד, מומנט 10.2 קג"מ ב-6,500 סל"ד, הזרקת דלק, מצערות חשמליות, 3 מפות ניהול מנוע עם אופציה לרביעית, 6 הילוכים, קלאץ' מחליק בתפעול מכאני, שלדת צינורות פלדת כרומולי עם מנוע גורם נושא עמוס, מתלה קדמי טלסקופי הפוך של WP בקוטר 43 מ"מ בעל כיווני שיכוך כיווץ ושיכוך החזרה, מהלך 180 מ"מ, מתלה אחורי זרוע אלומיניום עם בולם יחיד בעל כיוון עומס קפיץ ושיכוך החזרה, מהלך 180 מ"מ, 2 דיסקים קדמיים 320 מ"מ, קליפרים רדיאליים 4 בוכנות, דיסק אחורי 260 מ"מ, מערכת ABS להטיה, בסיס גלגלים 1,502 מ"מ, גובה מושב 860 מ"מ, מרווח גחון 227 מ"מ, מיכל דלק 15.8 ל', משקל מלא ללא דלק 194 ק"ג, צמיגי מישלין POWER GP במידות 180/55ZR17, 120/70ZR17, תצרוכת דלק במבחן 17 ק"מ/ל'
- אלקטרוניקה ובקרות: מצערות חשמליות עם 3 מצבי רכיבה (ספורט, כביש, גשם), בקרת אחיזה להטיה, מערכת ABS להטיה כולל מצב סופרמוטו (ביטול ABS על הגלגל האחורי), בקרת החלקה בבלימה, בקרת יציבות, פנסי LED היקפיים, מסך TFT צבעוני בגודל 5″ עם חיבור לסלולר, שקע טעינה USB-C. אופציה ב-4,900 ש"ח: חבילת 'Tech Pack' הכוללת קוויקשיפטר דו-כיווני, מצב מסלול בניהול המנוע, בקרת שיוט
צפו בווידאו – ק.ט.מ 890SMT במבחן:
עריכה: אביעד אברהמי
מה זה?
בק.ט.מ עושים קאמבק לשם SMT. ה-SM-T ׁׁ(ר"ת סופרמוטו טורינג) המקורי הוצג בשנת 2008 כהיפרמוטו-תיור מגודל. היה לו מנוע וי-טווין בנפח 990 סמ"ק, והפלטפורמה הייתה של ה-990SM שקיבל פיירינג קדמי. הוא נמכר גם בישראל במספרים קטנים יחסית וייצורו הופסק בשנת 2013.
ה-890SMT החדש נחשף באפריל 2023, כגרסת היפרמוטו הבנויה סביב פלטפורמת ה-890 המוכרת, כך שלק.ט.מ היה קל יחסית לבצע את השינויים הנדרשים באדוונצ'ר ולקבל גרסת היפרמוטו. המנוע הוא הטווין מקבילי LC8c שנמצא גם בגרסאות ה-890 אדוונצ'ר עם הספק של 105 כ"ס (אדוונצ'ר) ועד 121 כ"ס (דיוק). פה נבחר קצה הסקאלה התחתון של ההספק, עם 105 כ"ס ב-8,000 סל"ד ו-10 קג"מ. בולמי ה-WP מדגם APEX מספקים מהלך של 180 מ"מ, וזאת באמצעות מזלג הפוך בקוטר 43 מ"מ ובולם WP APEX יחיד מאחור, שניהם עם יכולות כיוונון. הזרוע האחורית חדשה וארוכה יותר, ונועדה גם להעביר משקל לחלקו הקדמי של ה-890SMT. לטובת נושא זה גם מגיע מיכל הדלק החדש, בנפח 15.8 ליטר, שממקם את הרוכב קדימה יותר מה-890 אדוונצ'ר, וגם מושב שטוח.
יש כמובן חישוקי "17 לטובת יכולות הכביש, עם צמיגי מישלין PowerGP במידות 120/70 מלפנים ו-180/55 מאחור. הבלמים בנויים מצמד דיסקים בקוטר 320 מ"מ וקליפרים בעלי 4 בוכנות מפנים, עם מערכת ABS מודרנית מדגם 9.1 של בוש, מיועדת גם להטיות, ויש מצב סופרמוטו שנועד לאפשר להיכנס לפנייה בהחלקה. המשקל המלא ללא דלק עומד על 194 ק"ג.
חבילת האלקטרוניקה כוללת מצערות חשמליות עם 3 מצבים, ומצב מסלול נוסף אופציונלי (בתשלום) המאפשר לכוון את תגובת המצערת, את בקרת האחיזה ב-10 שלבים, ואת בקרת ההחלקה לפנייה. יש גם מסך TFT צבעוני בגודל 5″ המתממשק לסלולר ופנסי LED היקפיים. בתוספת תשלום של 5,000 ש"ח ניתן להוסיף את חבילת ה-Tech Pack הכוללת כאמור את מצב Track, בקרת יציבות (MSR), קוויקשיפטר דו-כיווני ובקרת שיוט.
העיצוב ממשיך את השפה העיצובית השנויה במחלוקת של ק.ט.מ בכלל ושל משפחת דגמי ה-890 בפרט, עם קריצה לעיצוב מיכל הדלק שלה-990SMT, כשה-890SMT מקבל כנף קדמית גבוהה וחצי נמוכה, ויש גם משקף קטן וכהה.
ביצועים
את מנוע ה-LC8c אנחנו מכירים היטב. הטווין המקבילי המודרני של ק.ט.מ הוא מנוע חזק וגמיש, ואף זריז למדי בשל ממדיו הקומפקטיים, והוא מנוהל על-ידי מערכת ניהול מנוע מודרנית ואיכותית. כאן בגרסת ההיפרמוטו הוא מספק ביצועים מצוינים שמותאמים היטב לקונספט. כאן הוא מציע כאמור 105 כ"ס כמו באדוונצ'ר ולא 121 כ"ס כמו בדיוק, אבל בתמורה מקבלים מנוע גמיש שמספק כוח כבר מסל"ד רצפה. מתוך ארבעת מצבי הניהול, רכבנו במהלך המבחן רב הזמן במצב Track עם תגובת מצערת מקסימלית, כדי לקבל את מקסימום התגובה מהמנוע.
המנוע הזה גם חלק, למרות תזמון ההצתה שעומד על 270 מעלות ומספק חספוס עדין, והוא מאיץ מהא מאוד עד 170-160 קמ"ש. משם המנוע ימשיך לאסוף מהירות אבל בקצב איטי יותר, כשהמהירות המקסימלית תדגדג את ה-230 מלמטה. בסך הכל מדובר במנוע טוב ומודרני, כשהממדים הקטנים שלו מורגשים היטב גם בתפעול.
נקודה שאהבנו מאוד היא תיבת ההילוכים, שכרגיל אצל ק.ט.מ היא מדויקת ובעלת מהלך רגלית קצר במיוחד, מה שעוזר לרכיבה ספורטיבית. הקלאץ', אף על פי היותו בתפעול מכאני, עובד היטב, ובעיקר אהבנו את הקלאץ' המחליק המקורי, שיחד עם בקרת החלקה לפנייה מאפשר לבצע החלקות זנב ארוכות ונשלטות על-ידי הורדה של שלושה הילוכים וזריקה של הקלאץ'. את השאר האופנוע עושה – גם מכאנית וגם אלקטרונית. בעבר היינו צריכים לשלוט שליטה מדויקת על עוצמת הבלם האחורי ובנקודה המדויקת של הקלאץ' כדי לשלוט בהחלקה. היום האופנוע עושה זאת בעצמו. קסם.
ההתנהגות הדינמית מצוינת, וזה אפילו מעט מפתיע. ראשית, ההיגוי זריז במיוחד – גם בגלל הכידון הרחב, גם בגלל גלגלי ה-"17, גם בגלל הבולמים הקשים, גם בגלל המשקל הנמוך (כשבפועל התחושה של מקשל נמוך יותר מהנתון המוצהר) וגם בגלל הגאומטרייה. זה אומר ששינויי כיוון מתבצעים בקלות רבה בנגיעה בכידון, וזו מעלה גדולה להיפרמוטו. ה-890SMT גם יציב מאוד, כך שהזריזות לא באה עם נדנודי ראש או חוסר יציבות, אלא פשוט פקודת היגוי, הטיה מיידית וחזרה לגז כשהאופנוע יציב. כאמור, מעלה גדולה.
מערכת המתלים אמנם מודרנית ואף ניתנת לכיוון חלקי (שיכוך כיווץ ושיכוך החזרה מלפנים, עומס קפיץ ושיכוך החזרה מאחור), כשהכיוונים בהחלט מורגשים, אבל זו מערכת בולמים מדרג ב' של ק.ט.מ, וניכר שחסכו פה. יחד עם זאת, היא מספקת את צורכי האופנוע – בעיקר ברכיבה ספורטיבית. כאמור, מערכת המתלים מכוונת לצד הקשיח של המשוואה – כלומר יותר יכולות ספורטיביות על חשבון ספיגה ונוחות. גם הבלמים חזקים מאוד, כשלמרות ה-ABS ה-SMT עולה לסטופי בקלות (גם בהרכבה. ניסינו), ועם 2 אצבעות. יחד עם זאת, הבלם הקדמי מאוד 'עצי', והיה חסר לנו קצת רגש בידית הבלם. חלק מהביצועים האלה מתקבלים גם בזכות צמיגי המישלין POWER GP הספורטיביים והמצוינים שאיתם מגיע ה-SMT.
ובסוף, ה-890SMT הוא אופנוע ספורטיבי בעל יכולות גבוהות, ואפילו גבוהות מאוד. המנוע יאפשר להאיץ מהר או לעלות לווילי בהילוכים שני ושלישי בלי מאמץ, ההיגוי זריז, היציבות גבוהה, מערכת המתלים תתמוך ברכיבה ספורטיבית בכבישים מפותלים, וכך גם שאר המערכות. גם המשקל נמוך, וזה בהחלט מורגש וחלק מעניין הזריזות. כהיפרמוטו אפשר לתקוף איתו כבישים מפותלים או לרכוב בימי מסלול, ואפשר גם להשתעשע בביצועי סופרמוטו כמו ווילי'ז, סטופי'ז והחלקות זנב. את כל אלה ה-SMT נותן באופן טבעי כחלק מהד.נ.א שלו.
איך זה מרגיש
ה-890SMT הוא אופנוע נוח. מצד אחד אתה לא מצפה לנוחות גבוהה מאופנוע ספורטיבי, אבל מצד שני הפלטפורמה היא של ה-890 אדוונצ'ר, וכאמור ה-T ב-SMT מציין טורינג (תיור), כך שנוחות היא חלק מובנה בקונספט ה-SMT. תנוחת הרכיבה ניטרלית מאוד ומאפשרת רכיבה ארוכה, עם גב זקוף, ידיים שלוחות קדימה וכידון רחב אבל לא רחב מדי, ויש גם הרבה מרחב לרגליים – גם לגבוהים. גובה המושב סביר ועומד על 860 מ"מ כך שניתן להגיע לקרקע עם רגל בטוחה. גם המושב החדש נוח מאוד – גם לרוכב וגם למורכב – ומאפשר רכיבה רצופה ארוכה. הביקורת על הנוחות מתמקדת במיגון הרוח, שלמעשה אינו קיים. המשקף השחור הקצר הוא בעיקר פריט עיצובי, והוא לא באמת מסיט רוח כך שבמהירויות גבוהות הרוח תגיע ישירות לגוף ולקסדת הרוכב.
ביקורת נוספת שקשורה לנוחות היא פליטת החום מהמנוע לרגליים – במיוחד בתנועה עירונית. אם הרגשנו את זה היטב בחודש ינואר הקר, אנחנו לא רוצים לחשוב מה קורה באוגוסט בתל-אביב.
היתרון הגדול של ה-SMT הוא הרב-שימושיות שלו. אופנוע נוח וקל לרכיבה שמשמש ככלי תחבורה יום-יומי לצד אופנוע לטיולים ארוכים כולל בהרכבה, וכמובן אופנוע בעל יכולות ספורטיביות גבוהות. בנוסף, כמו הרבה אופנועים מודרניים, ה-SMT הוא אופנוע קל לתפעול וידידותי לרוכב, כלומר קל לרכיבה.
לקלות הרכיבה תורמות הבקרות האלקטרוניות. ניהול המנוע, למשל, איכותי מאוד ונשלט – גם בתגובת המצערת האגרסיבית שעליה רכבנו במהלך המבחן. יש גם בקרת אחיזה להטיה (שגם היא הייתה מנותקת ברוב שלבי המבחן, ואם לא מנותקת אז על רמת ההתערבות הנמוכה ביותר), ויש ABS להטיה הכולל מצב סופרמוטו שמבטל את התערבות ה-ABS על הגלגל האחורי – שזה המצב עליו רכבנו במהלך המבחן. בקרה כיפית במיוחד היא בקרת ההחלקה של הגלגל האחורי תחת בלימה, שדרכה אפשר לבחור כמה החלקה הצידה תתאפשר לגלגל האחורי במהלך סלייד, וליהנות מהחלקות זנב הנשלטות על-ידי האלקטרוניקה.
השליטה על בקרת ההחלקה לפנייה, כמו גם על תגובת המצערת ועל רמת ההתערבות של בקרת האחיזה, מגיעות רק במצב Track שהוא חלק מה-Tech Pack – כמו גם תוספות כמו קוויקשיפטר ובקרת שיוט. עבור ה-Tech Pack תשלמו 5,000 ש"ח ותקבלו קוד שפותח את המערכות. השיטה הזו קיימת בק.ט.מ כבר כמה שנים, ואנחנו חייבים לומר שאנחנו לא אוהבים את השיטה הזו. זה כמו לקבל עם האופנוע ארגז אחורי, אבל כדי להשתמש בו תצטרכו לשלם 5,000 ש"ח על מפתח. פיתחתם אלקטרוניקה ובקרות? הם מוטמעים באופנוע? יופי. תאפשרו אותם לכולם, גם אם מחיר הבסיס של האופנוע יעלה במעט. אנחנו לא רואים רוכב שרוכש את ה-SMT בלי ה-Tech Pack, שכן יש בו שליטה על בקרות חשובות, כך שבפועל מחיר האופנוע גבוה ב-5,000 ש"ח ממחיר המחירון.
ה-890SMT הוא אופנוע טוב עם טווח שימושים רחב, אבל בק.ט.מ כמו בק.ט.מ של השנים האחרונות חסכו פה כסף בכמה מקומות – אם זה הבלמים הלא ממותגים לעומת הברמבו של פעם, אם זה מערכת הבולמים הזולה יותר מאלו של העבר, אם זה הקלאץ' המכאני במקום ההידראולי בעבר, ועוד קטנות כאלה כמו המראות הלא איכותיות. יחד עם זאת, לעומת כמעט 140 אלף השקלים שה-990SM-T עלה ב-2009, ה-890SMT עולה 105 אלף ש"ח (כולל Tech Pack), כך שהמטרה לחסוך איפה שאפשר בהחלט מובנת.
בשורה התחתונה, ה-890SMT הוא אופנוע טוב ובאיכות טובה, עם גימור איכותי ועם טווח שימושים רחב והרבה ביצועים.
סיכום ועלויות
ה-890SMT הוא אופנוע עם טווח שימושים רחב. הוא אופנוע נוח וקל לרכיבה שמשמש ככלי תחבורה יום-יומי, הוא אופנוע נוח שמאפשר רכיבות טיול ארוכות, והוא אופנוע ספורטיבי שמאפשר תקיפת כבישים מפותלים וביקור בימי מסלול – עם הערך המוסף של פעלולי היפרמוטו שמתבצעים בקלות. ה-890SMT הוא גם אופנוע מודרני מאוד שמספק מעטפת אלקטרונית איכותית וחבילת בקרות מתקדמת מאוד המתאימה לאופי האופנוע (רק שכדי לקבל את הכל תצטרכו לשלם 5,000 ש"ח נוספים).
מחירו של ה-890SMT עומד על 100 אלף ש"ח, ועוד 5,000 ש"ל לחבילת ה-Tech Pack – כלומר 105 אלף ש"ח. במחיר הזה מקבלים אופנוע ביצועים רב-שימושי עם פאן פקטור גבוה מאוד, ושעדיין נעים לשימוש ביום-יום או בטיולים ארוכים ורגועים יותר. אבסולוטית זה הרבה כסף, אבל זה עדיין פחות מהמחיר של ה-990SM-T מלפני 15 שנים, וזה חלק מתהליך הוזלת העלויות שעושים בק.ט.מ בשנים האחרונות.
באופן אישי אנחנו אוהבים מאוד את קונספט ה-SMT, למרות העיצוב השנוי במחלוקת, בעיקר בגלל הביצועים הגבוהים שמגיעים לצד נוחות גבוהה. ה-890SMT שומר על המאפיינים האלה, וגם מוסיף אלקטרוניקה ובקרות שעושים את הרכיבה קלה יותר. כיף של אופנוע!
עברו 14 שנה. קצת עובדות…
– מתלה אחורי ללא כיוונון מלא באופנוע של 100 אלף שקל ?!
– האופנוע (למרות מנוע טווין מקבילי קליל) הפך בהמה של כמעט 200 קילו (מז'אנר ההיפופוטמוטו).
– המנוע חלש יותר מלפני 14 שנה.
– והעיצוב…או העיצוב… המעצב של המולטיפלה כנראה מצא עבודה אצל סדנת קישקה הארורה !
1. אכן, אחת הביקורות שלנו. גם הקדמיים הצטמקו מ-48 ל-43 מ"מ. חלק מהמגמה של ק.ט.מ לקצץ עלויות.
2. לפי המפרטים הטכניים ירד מ-196 ל-194 ק"ג. סביר.
3. נכון, כתבנו את זה.
4. העיצוב של ק.ט.מ בהחלט שנוי במחלוקת, וגם את זה כתבנו ואנחנו כותבים באופן קבוע.
אחלה כתבה אביעד ואתייחס לעניין המשקל…
ל SMT890 יש 15 שנים של יתרון טכנולוגי על ההוא מ-2008. כמו כן יש לחדש מנוע טווין מקבילי לעומת מנוע V Twin להוא מ-2008 שלו יש פעמיים ראש מנוע. ראש מנוע הוא חלק מאוד כבד ולמרות כל זאת החדש קל ב-2 קילו במקום להיות קל ב-30 קילו. אוגוסטה Uדוקאטי יודעים לעשות אופנועים יפים, חזקים, קלים ועם מתלים איכותיים. גם KTM אמורים להיות מסוגלים לכך.
הכל מתחיל מזה שאת ה-DNA שלך קובעת חברת קישקה שמעצבת טוסטר משולשים ומדפסות.
KTM הבעלים של מתלי WP. לשים על ספורמוטו פרונט של 43 ב-2024 ומאחור בולם לא מתכוונן מלא ממש לא לעניין. לא יעזור כלום. פעם היו לKTM האופנועים הכי מדליקים עלי אדמות הם היו יפים, קלים, עם מתלים איכותיים וגם מנוע חזק …
פעם הייתי קונה רק KTM. אפילו היה לי את הסופרמוטו השני בארץ ב 1995 (EGS620).
אופנוע זה כלי מרגש. פונציונאליות נשאיר לטוסטר משולשים …:-)