דף הבית / חדשות / תלת-גלגלי: המשך הסאגה של פיאג'ו מול פיג'ו
3-Wheels-Comp-Test-044

תלת-גלגלי: המשך הסאגה של פיאג'ו מול פיג'ו

צו בית משפט בצרפת ובאיטליה הכריע כי מנגנון ההטיה בתלת-גלגלי של פיג'ו הוא העתק זהה של הפטנט מסדרת ה-MP3 של פיאג'ו; באיטליה דחה בית המשפט את הערעור של פיג'ו

מלחמת פ' ב-פ' עולה שלב: בשנת 2021 פיאג'ו השיגה ניצחון בערכאות המשפטיות על פיג'ו, עם ההחלטה שמנגנון ההטיה במטרופוליס 400 של פיג'ו הוא העתק של ה-MP3 של פיאג'ו ומהווה הפרת זכויות פטנט. ההחלטה, שהתקבלה בבתי משפט שונים באיטליה ובצרפת, הטילה על פיג'ו קנס כספי כבד ואסרה על מכירת התלת-גלגלי של הצרפתים באותן המדינות. כעת ערעור שהגישו פיג'ו-איטליה נדחה, והחברה נדרשה לשלם קנס של יותר ממיליון אירו.

נעשה סדר: בשנת 2015 הגישה פיאג'ו האיטלקית תביעה על הפרת פטנט כנגד פיג'ו וימאהה, המוכרות אף הן קטנועים תלת-גלגליים. התביעה הוגשה באיטליה ובצרפת. בשנת 2021 הסתיימו שני משפטים נפרדים, שנוהלו בצרפת ואיטליה, בהם נקבעו כי מנגנון ההטיה של הפיג'ו מטרופוליס, המאפשר להטות את התלת-גלגלי כמו אופנוע, מהווה הפרת פטנט של הפיאג'ו MP3. בית המשפט בפריז גזר על פיג'ו קנס כספי של מיליון וחצי אירו (לא כולל הוצאות משפט) ואסר על פיג'ו לייצר, להפיץ, לפרסם או להחזיק כל כלי אשר הוגדר שהפר את הפטנט. איסור דומה הוטל גם באיטליה, שם גם הוחלט שפיג'ו תשלם קנס של 6,000 אירו על כל כלי שיימכר החל מ-30 יום מקבלת גזר הדין, וכן קנס נוסף של 10,000 אירו על כל כלי שיימצא בסוכנויות החל מ-90 יום מקבלת גזר הדין.

המחלקה המשפטית של פיג'ו הגישה כצפוי ערעור, שהקפיא את המצב (ואפשר למעשה את המשך המכירה בפועל של המטרופוליס 400), ותוצאותיו התבררו כעת באיטליה לפחות. בית המשפט דחה את הערעור של פיג'ו והגדיר את הקנס הכספי במעל למיליון אירו. טרם ברורה הסוגייה של המשך ייצור התלת-גלגלי של פיג'ו וההשלכות שלו בישראל ובעולם.

הפיאג'ו MP3 הוצג לראשונה ב-2006, והיה הראשון להביא את קונספט הקטנועים התלת-גלגליים עם צמד הגלגלים הקדמיים, עם היתרונות הבטיחותיים הברורים של תוספת אחיזה מלפנים בבלימה ובהטיה. מאז נמכרו בעולם יותר מאות אלפי כלים מסדרת ה-MP3, כשהמשפחה עוברת עדכונים כאלו ואחרים בכל מספר שנים (כשהעדכון האחרון היה בשנת 2023).

הקטנוע התלת-גלגלי של פיג'ו מתוכנן ומעוצב בצרפת, שם הוא מיוצר החל מ-2013. ב-2017 קיבל המטרופוליס עדכון והתאמה לתקנות יורו 4 (מבחן לגרסה זו – כאן), ובשנת 2020 עדכנו בפיג'ו את המנוע כך שיעמוד בתקנות יורו 5 העדכניות לאותה התקופה, ובמקביל חידשו לגמרי את כל הקטנוע. גרסה זו הגיעה לישראל בשנת 2022 ונמכרת מאז.

קטנועים תלת-גלגליים המאפשרים הטיה תופסים נתח שוק זניח ביחס לכלים דו-גלגליים – אך הם במגמת עלייה. המונח המקצועי בחו״ל הוא Tilting Three-Wheeler או Leaning Multi-Wheel, שזה בעברית ׳תלת־גלגלי רוכן או נוטה׳. על החסרונות המובנים שלהם ביחס לקטנוע קונבנציונלי, בעיקר המחיר והמשקל, מחפה היתרון הבטיחותי שמקנה גלגל נוסף. במדינות רבות באירופה בעלי רישיון נהיגה ברכב רשאים לרכב על תלת-נוטים ללא צורך ברישיון נוסף, מה שמאפשר למי שמואס בפקקים לעבור לתלת-נוטה ולחסוך בזמן ובכסף. בארץ, נכון להיום, הם עדיין חייבים ברישיון לאופנוע, אך לפחות נהנים מהנחה בביטוח החובה, שיחד עם כל שאר מערכות הבטיחות שלהם יכולה להגיע עד ל-21% משמעותיים.

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Royal Enfiels Guerrilla (2)

רויאל אנפילד מציגה את הגרילה 450

ברויאל אנפילד מציגים באופן רשמי את הגרילה 450 החדש, שמרחיב את משפחת ה-450 ונכנס כגרסת הבסיס עם תצורת סקרמבלר לכביש המבוססת על ההימליאן 450 החדש

תגובה אחת

  1. Avatar

    קשקוש מקושקש – הקנסות על פיג'ו בטלים בשישים
    מדובר בתרגיל יחסי ציבור שמתואם היטב בין היצרניות
    כאילו אם יש כאן תביעה לזכויות, אז יש איזה "פטנט" אדיר שכדאי לנו להעריך ולשלם עליו אקסטרה.

    התלת מעולם לא היה יותר בטיחותי – ההפך המוחלט הוא הנכון, התלת יותר מסוכן!

    נתחיל מהבייסיק, אם לא נופלים, סבבה נניח שלא נופלים (כי כן נופלים), אז מחליקים לנתיב הנגדי נכון? או מחליקים מתחת לגלגי המשאית נכון? ואז מגלים שמה? שיש קופסת פח שמגנה עליכם? אולי כרית אוויר או חגורות בטיחות?
    כלום ושום דבר, אפס מערכות בטיחות – נו… אתם יודעים… ככה זה כאשר רוכבים על אופנוע, הגוף חשוף לכל הסכנות באופן ישיר ממשי ומיידי, הגלגל השלישי לא משנה את העובדה הזאת בכלום!
    אההה…. סליחה, סיפרו לכם ששלוש גלגלים זה יותר בטיחותי… הבנתי. אז נמשיך.
    אופנוע התלת כבד טילים, ומה שכבד יותר קשה יותר לעצור, זאת יודע כל נהג משאית, מי שרוכב על תלת רוכב על אופנוע "משאית".
    הלאה
    האחיזה מושפעת רק ממקדם החיכוך ולא ממספר הגלגלים.
    אבל בכל מה שנוגע להחלקת גלגל אחורי, שזה רוב מקרי התאונות, התלת מאוד אוהב להחליק טוסיק, בגלל הגמלוניות שלו והמשקל הכבד, התלת בהחלקת גלגל אחורי מתרסק ממש יפה, רק תיזהרו לא להיות לידו כשזה קורה. זה ממש מסוכן.
    הלאה
    באופנועים אפשר לדבר על הגנה אקטיבית, כי אופנועים הם זריזים וקטנים, אבל ההיגוי של התלת כבד, ושני גלגלים מקדימה לא יעברו מעבר צר שגלגל אחד כן עובר.

    לא הציגו מחקר, בחיים לא יציגו – ואני אומר לכם – תלת יותר מסוכן
    הציבור לא טועה, ולכן כמעט ולא קונה, זה מה שנקרא חוכמת ההמונים

    אבל יחסי ציבור צריך לא?
    ואני שואל? מתי נשמע על תביעה ייצוגית על ל השקרים שמוכרים לנו כבר מ 2006?
    חחח…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן