דף הבית / מדריכים / טכני / מדריך: בדיקה לפני קנייה
aaa

מדריך: בדיקה לפני קנייה

עומדים לפני רכישת אופנוע או קטנוע מיד שנייה? כך תסננו בעצמכם מתוך ההיצע, את האחד אשר יילקח לבדיקה אצל מומחה

לא קל היום לקנות כלי דו-גלגלי חדש. מדובר בנטל כלכלי לא קטן, במיוחד אם מדובר בקטנועים גדולים או באופנועים, וזה לפני שאנחנו מתחילים לדבר על האופנועים היוקרתיים שמחיריהם בעלי 6 ספרות. אולם גם רכישת אופנוע או קטנוע פשוטים יותר היא מעמסה כלכלית כבדה ולכן הרבה מאוד רוכבים, רובם למעשה, פונים לאפשרות הריאלית יותר של רכישת כלי דו-גלגלי משומש.

אולם להבדיל מרכישת כלי חדש, שם ברוב המקרים מדובר בקנייה בטוחה, רכישת כלי משומש טומנת בחובה לא מעט סכנות. לא מעט מוכרים לא מספרים את כל האמת, בלשון המעטה, על האופנוע המשומש שאותו הם מוכרים. לעתים מדובר בתחזוקה וטיפולים ולעתים במקרים חמורים יותר כמו החלקות ותאונות, ויש גם מקרים קיצוניים של זיופים ורמאויות. גם אצל הסוחרים המצב אינו מושלם, וידוע לכל שיש אנשים מפוקפקים שהתמחו בהפיכת נבלות סרוחות לכלים יפים כלפי חוץ.

ההמלצה הגורפת והחד-משמעית היא לקחת כל כלי משומש שאותו אתם מתעתדים לרכוש לבדיקה לפני קנייה אצל מוסכים או בעלי מקצוע המתמחים בכך. כיום יש מספר אומנים בתחום שמסוגלים לרדת לעומקם של פרטים ומצוידים במכשור המתקדם ביותר לבדיקות, כולל שלדותת ומנועים. חשוב לזכור שבדיקה כזו לא רק מתארת את מצב האופנוע הכללי והאם האופנוע עבר תאונה או לא, אלא גם מפרטת את מצב מכלוליי הבלאי כמו צמיגים, בלמים וכו', ומספקת לרוכש מצב עדכני של האופנוע, ויותר מזה – את ההוצאות הצפויות לו על מנת להביא את האופנוע למצב תקין ובטיחותי לחלוטין.

אולם לפני שפותחים את הארנק ומוציאים כמה מאות שקלים על בדיקה לפני קנייה אצל בעל מקצוע, חשוב לבדוק מספר דברים בעצמנו על מנת לאשר או לפסול את הכלי באופן ראשוני. כך תוכלו לבחור כלי אחד או שניים מתוך מגוון כלים שראיתם ובדקתם, ולבודד את אותו הכלי אשר תיקחו לבדיקה מקצועית.

סינון ראשוני לפני שלוקחים לבדיקה אצל מומחה
סינון ראשוני לפני שלוקחים לבדיקה אצל מומחה (צילום: אביעד אברהמי)

זיהוי והתרשמות כללית

רושם ראשוני. בראש ובראשונה, לפני שבכלל ניגשים לראות אופנוע משומש, בדקו ממי אתם רוכשים את האופנוע. אם האדם שמוכר את האופנוע נראה לכם חשוד, מכל סיבה שלא תהיה, עברו הלאה. יש מספיק כלים משומשים בשוק ועדיף לרכוש כלי מאדם שעושה רושם טוב, גם אם מדובר באדם פרטי וגם אם בסוחר. שאלו את המוכר שאלות כלליות וספציפיות על האופנוע, כמו קילומטרים, תחזוקה, בעלות, תאונות וכד' כדי לקבל מושג כללי על האופנוע, אך גם על האדם. רישום מדויק של פעולות התחזוקה, למשל, מעיד על רצינות רבה ויוסיף כמה וכמה נקודות זכות לבעלים.

רישיון רכב. השלב הבא יהיה לזהות שאכן מדובר באופנוע חוקי של בעל הכלי. לשם כך בקשו מהמוכר את רישיון הרכב, ודאו שהוא בתוקף ובדקו שמספרי השלדה והמנוע תואמים ברישיון ועל האופנוע. ודאו גם שהמספרים המוטבעים על האופנוע אותנטיים. אי-התאמה צריכה להדליק את כלל נורות האזהרה האדומות. במקרים כאלו התרחקו מהאופנוע. אם המספרים תקינים בדקו שהמוכר הוא אכן הבעלים החוקי של האופנוע על ידי זיהוי בתעודה. סיפורים כמו "אני מוכר את האופנוע לחבר שנסע לאוסטרליה" עשויים להעלות חשד, ובמקרים כאלה בדקו בשבע עיניים את האופנוע והמוכר. בדקו גם שאין עיקולים ושעבודים ברישיון הרכב ובמשרד הרישוי.

התרשמות כללית מהאופנוע. כעת עברו על האופנוע מסביב והתרשמו ממנו בכלליות. ברוב המוחלט של המקרים – כמו שאופנוע נראה מבחוץ, כך הוא גם מרגיש מבפנים. נדירים המקרים של אופנועים שנראים כמו 'ראט-בייק' אבל מתוחזקים ברמה גבוהה. חפשו שריטות, שברים, אזיקונים אוו אלתורים שונים. חפשו חלקים לא מקוריים או לא מתאימים. אופנוע שנראה נקי ויפה בדרך כלל גם קיבל טיפול נאות ויחס טוב גם בזמן רכיבה. איפה טופל? מי טיפל? מתי בוצע הטיפול האחרון ומה בוצע בו? אלו גם שאלות חשובות שצריך לשאול.

איך בודקים אם עבר תאונה? (צילום: אסף רחמים)
איך בודקים אם עבר תאונה? (צילום: אסף רחמים)

עבר תאונה?

סימני החלקה. בדרך כלל סימני תאונות וצלקות יישארו על האופנוע לתמיד, ובקלות ניתן יהיה לזהות אותם. על אופנוע שהחליק, למשל, יהיו צלקות ושפשופים. חפשו בבסיסי רגליות הרוכב, למטה, אם יש סימני החלקה. את אותם הסימנים חפשו גם על קצוות הכידון, על צירי הגלגלים, על קצוותת הבולמים וכן על מכסי המנוע. שפשופים על כל אחד מהם יעידו בבירור שהאופנוע החליק. לעתים החלקה תהיה חסרת משמעות פרט להיבט הקוסמטי, אך לעתים עלול להיגרם נזק משמעותי בגלל אימפקט כזה או אחר, ואת זה צריך לתת לבעל מקצוע לבדוק.

עדות לתאונה רצינית. תאונות רציניות יותר עלולות להשאיר חלקים עקומים רבים. ראשית בדקו את השלדה, עד כמה שניתן להסתכל עליה בעין בלי לפרק כלום. חפשו סימני קילוף צבע בשל עיוותים, בעיקר באזור ראש ההיגוי. פיצוצי צבע וחלודה מעידים, שוב, על עיוות, ואת זה צריך בעלל מקצוע לבדוק. גם בשלדות פלדה וגם בכאלו מאלומיניום, חפשו מעיכות לא מקוריות על השלדה, וחשוב מכך – חפשו ריתוכים לא מקוריים. את אלו יהיה קל מאד לזהות – פשוט עברו על כל ריתוכי השלדה וחפשו ריתוכים שנראים אחרת. אם יש כאלו – תמצאו אותם בקלות. תיקונים וריתוכים בשלדה מעידים על טראומה קשה שהאופנוע עבר, ובמקרה כזה נמליץ להתרחק ולחפש אופנוע אחר. חפשו גם הבדלים בצבע על השלדה, ובמיוחד באזור ראש ההיגוי. צבע חדש לצד צבע דהוי מעיד על צביעה של האזור, בדרך כלל אחרי תיקון.

עדות על החישוקים. חפשו גם סימני תאונה ועיקומים על הגלגלים, שכן הם בין הראשונים 'לחטוף' כאשר האופנוע פוגע בעצם כלשהו. סובבו את הגלגלים, כל אחד בתורו, וחפשו מכות ועיקומים או זריקות רדיאליות ואקסיאליות ('שפיל', 'שמיניות'). כל עיקום או עיוות בחישוקים יעידו על מכהה שהגלגל חטף. גם צביעה של החישוקים עלולה לעורר חשד, מפני שלעתים צובעים את החישוקים אחרי תיקון בחום. בנושא זה חשוב להדגיש שיש בעלי אופנועים שצובעים את החישוקים לשם האסתטיקה בלבד.

חפשו סדקים ותיקונים על השלדה, וגם את המסבים
חפשו סדקים ותיקונים על השלדה, וגם את המסבים

מנוע

מבט ראשון. בדיקה מקיפה למנוע כוללת בדיקות קומפרסיה ולחץ הפוך. את שתי הבדיקות האלה עושים רק במוסך, אבל במבט ראשון ניתן לאבחן בכלליות את מצבו של המנוע. ראשית חפשו הזעות ונזילות. מנועים מודרניים צריכים להיות יבשים לגמרי, ומנועים מזיעים או נוזלים עלולים להעיד על טראומה או על טיפול לא נאות. באותה הזדמנות חפשו שאריות סיליקון בחיבורי מכסים. אם מצאתם כאלו, ואם הם נראים גסים מדי, זה מעידד על טיפול בידיים לא מקצועיות.

התנעה קרה. התניעו את המנוע והתעקשו על מנוע קר, שכן קשיים בהתנעה עלולים להופיע במיוחד במנועים קרים. אם הגעתם אל המוכר והמנוע חם, זה עשוי לעורר חשד שאולי למוכר יש מה להסתיר. כעת, כשהמנוע עובד, ודאו שהוא עובד חלק ועגול בסרק בפרט ובכל תחום סל"ד בכללל לאחר שהמנוע הגיע לטמפרטורת עבודה. חפשו רעשים ונקישות מסביבת המנוע, גם בחלקו העליון וגם בתחתון. רעשים ונקישות מוגזמים עלולים להעיד על משהו לא תקין, ואת זה צריך בעל מקצוע לבדוק.

שמן מנוע ונוזל קירור. בדקו את שמן המנוע. כמובן בדקו שהמפלס תקין, אך בדקו גם את צבעו וריחו של השמן. ריחות חריפים מהשמן מעידים על משהו לא תקין, ריח של דלק למשל. צבע שחור הוא תקין בדרך כלל, אולם גווני אפור מעידים על אמולסיה – התערבבות של שמן עם מים, וזה לאא תקין לחלוטין ומעיד על חדירת מים לשמן, בין אם דרך מערכת הקירור ובין אם דרך אטם ראש המנוע. בדקו גם את נוזל הקירור. ודאו שמפלס הנוזל תקין, גם ברדיאטור וגם במיכל העיבוי, אם קיים, ויותר מכך – בדקו שאכן משתמשים בנוזל קירור ולא במים. כמו כן בדקו שהנוזל טרי ושהוא צלול. נוזל עכור עלול להעיד על חוסר תחזוקה או על מים שהיו בעבר וכעת הוחלפו לנוזל קירור.

קלאץ' וגיר. אם לקחתם סיבוב על האופנוע (ודאו שיש ביטוח חובה!), בדקו שהמצמד אינו מחליק בעומס, רצוי בהילוך גבוה, וכן עברו דרך כל ההילוכים, גם כן תחת עומס, וודאו שהם עוברים חלק ושאינם קופצים לסרק בעומס. אם בעל האופנוע לא מוכן לתת את האופנוע לסיבוב התרשמותת (וזה בהחלט לגיטימי ומקובל שלא יסכים), השאירו זאת לבוחן בזמן ביצוע הבדיקה לפני הקנייה.

זה מנוע! (צילום: טל זהר)
זה מנוע! (צילום: טל זהר)

מכלולים מתבלים

כעת, אחרי שבדקתם את השלדה ואת המנוע, אפשר לעבור על שאר מכלולי האופנוע וביניהם גם המכלולים המתבלים, על מנת לדעת מה מצבו של האופנוע וכן על מנת להעריך הוצאות עתידיות. מקובל אגב, שעל חלקי בלאי המוכר והקונה מתקזזים חצי-חצי, אולם אין כאן חוקים כתובים, והמשפט "קונה מרצון ממוכר מרצון" תקף כאן שבעת מונים.

מסבים. ראשית בדקו את מכלולי השלדה. הרימו את הגלגל הקדמי באוויר ובדקו את מסבי ההיגוי על ידי הזזת הכידון מצד לצד. הכידון צריך לזוז חלק, בלי מדרגות מצד אחד ובלי חופשים מצד שני. בדקו באותה הזדמנות גם את מסבי הגלגל. לאחר מכן הרימו גלגל אחורי באוויר ובדקו את מסבי הזרוע האחורית והלינקים ואת מסבי הגלגל האחורי.

בולמי זעזועים. כעת בדקו את הבולמים. לחצו על כל צד של האופנוע, ובדקו שהבולם עובד באופן חלק, בלי חיכוכים ובלי מדרגות. לאחר מכן לחצו מהר וחזק על צד אחד ותנו לבולם להיפתח. ודאו שהאופנוע חוזר למצבו המקורי בלי להתנדנד. נדנודים מעידים על הידראוליקה שזקוקה לתחזוקה,, ולא בכל הכלים זה אפשרי. בדקו גם שאין נזילות מהטלסקופים או מהבולם האחורי.

בלמים. ראשית בדקו שמנופי הבלם תקינים ושהלחיצה עליהם אינה ספוגית. לאחר מכן בדקו את הבלאי של רפידות הבלמים ושל הדיסקים על ידי מבט ומישוש. צבע נוזל בלם עכור יעיד על תחזוקה לקויה, לכן בדקו גם את זה. גלגלו את האופנוע תוך לחיצה קלה על הבלמים (רצוי בנסיעה,, אך גם בגלגול זה בסדר) וחפשו שינויי צליל או מכות במנופים. אלו עשויים להעיד על דיסקים עקומים שדורשים החלפה.

צמיגים. בדקו לא רק את כמות ה'בשר' שעל הצמיגים, אלא גם את טריותם. חפשו סדקים שמתחילים להתפתח בתוך חריצי הניקוז ועל דפנות הצמיגים. אלו יעידו על יובש. חפשו גם את תאריכי הייצור של הצמיגים וודאו שהצמיגים אינם ישנים מדי.

שרשרת וגלגלי שיניים. הביטו אל גלגלי השיניים וודאו שהשיניים מלאות 'בשר' ושאינן 'גליות'. נסו להגיע אל גלגל השיניים הקדמי, שכן הבלאי שלו גבוה יותר משל האחורי. לאחר מכן בדקו את השרשרת – מתחו אותה בחלקו האחורי של גלגל השיניים האחורי. אם היא יוצאת חצי שן ומעלה – השרשרת גמורה. גם 'זיג-זג' בחוליות השרשרת עשוי להעיד על שרשרת בסוף חייה, וגם שינויים במתיחה – גלגלו מעט את האופנוע כך שהשרשרת תהיה בנקודות שונות ובדקו אם יש שינויים במתיחה. אם מצאתם כאלה – השרשרץ מתה. ודאו כמובן שהשרשרת משומנת ומתוחזקת כראוי.

שוב התרשמות כללית. אל תשכחו לבדוק גם את הדברים הכמעט ברורים מאליו – תפעול המתגים, תפעול ידית המצערת, הבלמים והמצמד, חלקי הפלסטיקה (לבדוק ביסודיות!), בדיקת מערכת החשמל – אורות, מאותתים, צופר, וכו'.

המלצה: להגיע עם טבלה שבה רשימת כל הנושאים לבדיקה ומקום לכתיבת הערות וממצאים. דוגמה לטבלה כזו:

דגם האופנוע 
שנה, יד, ק"מ
תוספות
מחיר מחירון, מחיר נדרש
רושם ראשוני
רישיונות וניירות
התרשמות כללית
סימני החלקה
עדות לתאונה
חישוקים
מנוע - מבט כללי
התנעה - רעשים ונקישות
שמן מנוע ונוזל קירור
קלאץ' וגיר
שלדה - מסבים
בולמי זעזועים
בלמים
צמיגים
שרשרת וגג"שים
תפעול מתגים ומנופים
מערכת חשמל
פלסטיקה

כעת, לאחר סדרת הבדיקות הארוכה הזו, תוכלו לדעת טוב יותר מה מצבו של האופנוע והאם הוא מתאים לעבור לשלב הבא – בדיקה לפני קנייה אצל בעל מקצוע שעוסק בתחום. אם שם התגלו דברים והעסקה נכשלה, זה לא סוף העולם – ברוב-רובם של הדגמים יש בשוק היצע מכובד. אם אבל הבדיקה הייתה חיובית והגעתם להסכמה עם המוכר – תתחדשו!

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

300cc-scooters-2019-009

הסיכון שברכיבה ללא ביטוח צד ג'

כשהמיקוד כולו על ביטוח החובה היקר להחריד, ישנה נטייה לשכוח מביטוח צד ג' החשוב במקרה נזק לצד שלישי; על המשמעויות והעלויות של רכיבה ללא ביטוח צד ג'

3 תגובות

  1. Avatar

    כתוב במאמר, אבל חשוב להזכיר ולהדגיש: בדיקה רק אצל מי שזו המומחיות שלו. נפלתי חזק עם מוסכניק שרק בדיעבד הסתבר כמה הבדיקה שלו היתה לקויה

  2. Avatar

    מי המומחים בתחום? אנא הפנו לכמה שמות . ומה בערך העלויות . מדובר במחלוקת עם מוסך לגבי הליקויים שבאחריות

  3. Avatar

    יופי של כתבה, עזר לי מאוד, תודה

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן