הרפורמה במס הקנייה שהוכרזה אתמול בבוקר כצו שעה עשתה הרבה רעש. על פניו הרפורמה הזאת מצוינת, שכן היא מיטיבה עם אופנועים קטנים ובינוניים, אולם לא הכל ורוד, שכן יש כלים שמחירם יעלה בעקבות הרפורמה, ובכל מקרה הרפורמה לא נוגעת ליותר מ-90% מהכלים הדו-גלגליים שנמכרים בישראל בשנה.
ראשית, בואו נבין מהי אותה רפורמה. עד היום קטנועים נהנו ממס קנייה של 40%, כשמ-2007 גם אופנועים עד 125 סמ"ק נהנו משיעור מס זהה. על אופנועים מעל 125 סמ"ק שיעור המס עמד על 72%-79%, תלוי במדינת המוצא.
מעתה, ברפורמה החדשה, האבחנה בין קטנוע לבין אופנוע מבוטלת, ושיעור המס נקבע על פי נפח המנוע וההספק. בטבלה תוכלו לראות את שיעור המס לפי נפח והספק.
נפח מנוע / הספק בקו"ט | עד 25 קו"ט | 25-35 קו"ט | 35-75 קו"ט | מעל 75 קו"ט |
---|---|---|---|---|
עד 500 סמ"ק | 40% | 50% | 60% | 70% |
501-800 סמ"ק | 50% | 50% | 60% | 70% |
מעל 800 סמ"ק | 70% | 70% | 70% | 70% |
מכיוון שהרוב המכריע של הכלים שנמכרים בישראל – למעלה מ-90% – הם קטנועים בנפחים של 125 עד 250 סמ"ק, שהספקם נמוך מ-25 קילוואט, יוצא אפוא ששיעור המס עליהם נשאר זהה – 40%. על הסעיף הזה ניסו באיגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי להילחם על מנת להוריד את מס הקנייה לשיעור של כ-20%. אם היו מצליחים, מחירם של קטנועי הלחם והחמאה של השוק הישראלי – כאמור קטנועי 125 ו-250 סמ"ק, היה יורד באופן משמעותי.
עוד ברפורמה – הטבת מס קבועה בסך 3,000 ש"ח לכל תלת-גלגלי, והטבת מס קבועה לכל כלי עם מערכת ABS, לפי שיעור המס. כך למשל כלי שעליו נקבע שיעור מס קנייה של 40% יזכה להנחה של 610 ש"ח אם הוא מגיע עם ABS. על שיעור מס של 50% תינתן הנחה של 1,000 ש"ח, על 60% ההנחה היא 1,400 ש"ח ועל 70% גובה ההנחה ל-ABS יעמוד על 1,700 ש"ח קבועים.
אז מי הם המרוויחים מהרפורמה? ובכן, ניתן לחלק את המרוויחים מהרפורמה לכמה קבוצות:
המרוויחים הגדולים – אופנועי האנדורו
אופנועי אנדורו מקצועיים סבלו עד היום משיעור מס קנייה של 79%. מדובר על כלים בנפחים של 200-500 סמ"ק, 2 או 4 פעימות, שנמכרו סביב ה-80 אלף שקלים – מי יותר ומי פחות. כעת עם הרפורמה החדשה הם יורדים בקטגוריית הנפח, אבל יותר מזה – הם יורדים גם בקטגוריית ההספק. על מנת לעבור תקינה אירופאית, המנועים של אופנועי אנדורו מקצועיים מגיעים מוגבלים לקילוואטים בודדים, וככה זה בכל אירופה. יוצא אפוא ששיעור המס על אופנועי אנדורו מקצועיים יעמוד מעתה על 40% בלבד, מה שאומר הוזלות של אלפים רבים של שקלים, כמו שראינו בדוגמה של אופנועי TM – שם ההוזלות הגיעו לכמעט 20 אלף שקלים!
אם מדרגות המס החדשות אכן יישארו כמו שהן – זהו סוף עידן 80 אלף השקלים לאופנוע אנדורו. ברוכים הבאים לעידן 60 אלף השקלים. צריך לזכור ששוק אופנועי האנדורו המקצועיים עומד היום על כ-400-500 כלים בשנה. עוד צריך לזכור כי מס הקנייה על אופנועי 125 סמ"ק לא השתנה, ולכן אופנועי אנדורו בנפח 125 סמ"ק, הפופולריים מאוד אצלנו, יישארו במחירם הנוכחי.
מרוויחים נוספים – אופנועי הביניים – 250-500 סמ"ק
למעשה הרפורמה כוונה בדיוק אליהם ונועדה להוזיל את מחירם. מבחינת קטגוריית נפח הם נמצאים בתחום הנמוך ביותר, ומבחינת הספק הקטנים שבהם נופלים בקטגוריה הנמוכה של 40% מס, והגדולים יותר, כמו סדרת ה-500 של הונדה או ה-390 של ק.ט.מ – עולים כיתה ל-50%. כך או כך מדובר בהוזלה לא קטנה.
לדוגמה: קוואסאקי Z250, שמחירו הרשמי עומד היום על 34,985 ש"ח, יימכר מעתה ב-5,000 ש"ח פחות. יחס דומה צפוי גם לשאר הכלים בקטגוריה, כלומר על כלי של 40 אלף ש"ח נשלם מעתה כ-6,000-7,000 ש"ח פחות בהערכה גסה.
מרוויחים בקטנה – תלת-גלגליים
כל התלת-גלגליים יקבלו מעתה הנחה קבועה של 3,000 ש"ח על מס הקנייה. כך יוצא למשל שימאהה טריסיטי 125 שעלה עד עכשיו 23 אלף ש"ח, משווה את מחירו ל-NMAX החדש ויימכר ב-20 אלף ש"ח. הוזלה דומה צפויה גם לדגמי ה-MP3 של פיאג'ו.
מרוויחים בזעיר אנפין – כלים עם ABS
כאן ההנחה היא כבר מינורית, ועומדת כאמור על 610 עד 1,700 ש"ח, תלוי בקטגוריית הנפח. בגלל ההנחה הקטנה, לא בטוח שהצרכן הסופי ירגיש הבדל במחירים.
והמפסידים – הקטנועים הגדולים
קטנועים גדולים מעל 500 סמ"ק נהנו עד היום ממיסוי של קטנועים רגילים, כלומר 40%. ובכן, לא עוד. מעתה מס הקנייה עליהם יעלה, וכאמור יהיה תלוי בנפח המנוע ובהספק.
כל למשל המס על טימקס 530 יעלה מ-40% ל-50%, והמחיר המלא שלו יעלה ב-4,000 ש"ח (אם כי במקרה הזה מטרו סופגת חלק מהעלייה). כלים כמו סוזוקי בורגמן 650, הונדה SW-T600, אפריליה SRV800, ב.מ.וו C600/C650GT ושאר הקטנועים הגדולים – גם להם צפויה עליית מחירים של אלפי שקלים.
ללא שינוי – יותר מ-90% מכלל השוק הדו-גלגלי
שאר האופנועים הגדולים, וכאמור הקטנועים הקטנים – יישארו ללא שינוי. כך שבסופו של דבר הרפורמה הזו אמנם הורידה מס מכמה סגמנטים לא גדולים, אבל העלתה את המס במקביל לסגמנטים אחרים. בלחם והחמאה של השוק הדו-גלגלי הישראלי – קטנועי 125 ו-250 סמ"ק – אין שום שינוי, וחבל!