דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: דגמי האנדורו של בטא 2022
Beta-RR-2022-Launch-PH

רכיבה ראשונה: דגמי האנדורו של בטא 2022

בבטא ממשיכים בתהליך האבולוציה של אופנועי האנדורו עם מנוע 300 סמ"ק דו-פעימתי חדש ושיפורים נוספים; רכבנו על הדו-פעימתיים של 2022 - ה-RR והקרוסטריינר

בוחנים: יותם כסיף, אסי ארנסון, אביעד אברהמי; צילום: אופק דנון.

דגמי האנדורו של בטא לשנת הדגם 2022 מבטאים את המשך האבולוציה בדגמי ה-RR והקרוסטריינר. רכבנו על הדו-פעימתיים – ה-RR250, ה-RR300 עם המנוע החדש והקרוסטריינר 300. 

לשנת 2022 השיקו בבטא דור מעודכן של דגמי ה-RR – ליין האנדורו של בטא, הכולל ארבעה דגמים דו-פעימתיים (125, 200, 250 ו-300 סמ"ק) ועוד רביעיית דגמי ארבע פעימות (350, 390, 430 ו-480 סמ"ק). השינוי הראשון הבולט לעין הוא הגרפיקה האדומה החדשה לדגמי 2022, שמאוד בולטת בשטח.

צפו בווידאו: רכיבה ראשונה על דגמי האנדורו של הוסקוורנה 2022

צילום ועריכה: אביעד אברהמי

מנוע ה-300 סמ"ק הדו-פעימתי חדש כמעט לגמרי, עם צילינדר בעל קוטר גדול יותר ומהלך בוכנה קצר יותר, בוכנה חדשה, גל ארכובה חדש ושסתום כוח חדש. בבטא גם הוסיפו משתיק בעל קוטר קטן יותר לשיפור הנשימה בסל"ד גבוה. בנוסף, ה-RR300 וה-RR250 קיבלו מצמד משודרג עם קפיצים חדשים.

דגם הקרוסטריינר של בטא חדש גם הוא לשנת 2022. ה-XTrainer הוא אופנוע אנדורו קטן מידות עם מנוע דו-פעימתי. למעשה, זהו אופנוע אנדורו ששלדתו הוקטנה לכ-85% מגודלה של שלדת אופנוע אנדורו בגודל מלא. גובה המושב למשל נמוך ב-20 מ"מ לעומת דגמי האנדורו (910 מ"מ לעומת 930 מ"מ), ומשקלו היבש עומד על 99 ק"ג. הכלי כולו תוכנן להיות ידידותי יותר למשתמש. לדוגמה, הבולמים שונים ורכים יותר משל דגם ה-RR המקצועי עם מהלך מתלה של 270 מ"מ (לעומת 295 מ"מ ב-RR) ותחזוקת הכלי נגישה וקלה יותר. הוא גם מגיעה בגרפיקה אחרת של לבן-אדום-כחול שנראית במציאות טוב.

בטא RR200 דגם 2022 - מנוע חדש
בטא RR200 דגם 2022 – מנוע חדש

כנהוג אצל בטא, פריסת הדגמים מתקיימת בשלושה מועדים – קודם דגמי הקרוסטריינר, לאחר מכן ה-RR, ומספר חודשים אחר כך גם ליין דגמי ה-RR רייסינג, שנבדלים מדגמי האנדורו בתחום הבולמים ובעוד חלקי מרוץ, ומיועדים בעיקר למתחרים או לרוכבים ברמה מקצועית.

אנחנו לקחנו להתרשמות את דגמי הקרוסטריינר 300, ה-RR250 ו-RR300 – כולם חדשים לגמרי עם 0 ק"מ על השעון, יחד עם אורח בדמות ה-RR200 של שנת 2020 שליווה את המבחן.

קרוסטריינר 300

על המתכון לקרוסטריינר כבר דיברנו: בבטא לקחו את ה-300RR הדו-פעימתי, וחוץ מהנפח פשוט הקטינו הכל. המנוע הוא של דגם ה-300RR, והוא שומר על אותן מידות קוטר קדח ומהלך בוכנה, אבל יש בו כמה שינויים קלים. ראשית, יחס הדחיסה נמוך במעט, הפתחים בצילינדר (פורטים) מתוכננים מעט שונה, אם כי עדיין יש שסתום כוח לפליטה הניתן לכוונון וסעפת הפליטה צרה באזור פתח הפליטה, מה שמקנה יותר כוח נשלט בסל"ד נמוך ובינוני. השלדה קטנה יותר, הספק המנוע נמוך יותר, המזלג ההפוך של ZF בקוטר 43 מ"מ לעומת 48 מ"מ ב-RR, מהלכי המתלים קצרים יותר, והמשקל בהתאם קל מעט יותר. הקרוסטריינר מיועד מצד אחד לרוכבים מתחילים שנרתעים מאופי אספקת הכוח של מנועים דו-פעימתיים או מהגובה והקשיחות של אנדורו מודרני, ומנגד, גם רוכבים מנוסים עשויים להפיק ממנו יותר בהרבה פחות מאמץ.

בטא קרוסטריינר 2022
בטא קרוסטריינר 2022

הרכיבה המשותפת עם דגמי ה-RR חיזקה את דעתנו שהקרוסטריינר מתאים להרבה מרוכבי האנדורו בישראל. המנוע חלק וקל לשימוש, לא מאיים ולא מתפרץ, וזה מאפשר לפתוח את המצערת מוקדם יותר וחזק יותר בלי לחשוש מהתהפכות אחורה או מאיבודי אחיזה. יתרון נוסף הוא שהקרוסטריינר נמוך יותר ומאפשר להיעזר ברגליים כשצריך.

ברכיבה חזקה מהלך המתלים המוגבל ורכות הבולמים מורגשים וקל למדי לסגור מתלים, אבל, כאמור, ברוב המקרים רוכב הקרוסטריינר יעמוד בכבוד בקצב של דגמי האנדורו הקרביים יותר. קל מאוד לרכוב עליו ולייצר קצב מהיר בפחות מאמץ, ולדעתנו זהו אחד הדגמים המומלצים ביותר לרוכבי השטח הישראלים. הטיעון המנצח ביותר הוא מחירו הנמוך משמעותית מדגם ה-RR300, שב-53,985 ש"ח (51,985 ש"ח לדגם ה-250) חוסך כ-11,000 ש"ח לעומתו.

מתאים מאוד לרוכבי הובי
מתאים מאוד לרוכבי הובי

RR250 / RR300

כמו עם המתחרים מבית ק.ט.מ / הוסקוורנה / גאס גאס, צמד הדו-פעימתיים הגדולים פופולריים מאוד בשוק הישראלי. כאמור, המנוע בגרסת ה-300 סמ"ק חדש, כשבשני הדגמים צמד בולמי ה-ZF עברו כיול מחודש, המצמד אמור להיות עמיד יותר והגרפיקה חדשה, אדומה ובולטת בשטח.

המנוע החדש של גרסת ה-300 חזק מאוד, חלק מאוד ובאופיו מאפשר לרכוב על סל"ד נמוך ובינוני לטובת קרקע עם אחיזה עלובה כמו הקרקע הישראלית בשיא הקיץ, או להתפוצץ איתו בקטע קישור על שביל או בתאוצה לעלייה קשוחה. ההבדלים לעומת ה-250 סמ"ק בעיקר בתחומי הסל"ד הבינוני והגבוה – שם, באופן הגיוני, הנפח הגדול חזק יותר. יחד עם זאת, מנוע ה-300 החדש חלק מאוד בתחומי הסל"ד הנמוכים ומאפשר גרגור איטי ורגוע תוך התקדמות החלטית. מפתיע בהתחשב בכך שקוטר הצילינדר גדל לעומת מהלך הבוכנה שקטן, שכן ציפינו להתנהגות רייסרית יותר וקיבלנו מנוע סופר-נשלט ונעים לשימוש. גל האיזון עושה גם כן את שלו, מעלים את רוב הוויברציות ומחליק את עבודת המנוע ואת הרכיבה. לדעתנו מנוע ה-300 הזה הוא אחד המנועים הטובים שיש כיום בסגמנט.

מנוע חזק, חלק ונעים לשימוש
מנוע חזק, חלק ונעים לשימוש

ה-250 הוא אופנוע האנדורו הדו-פעימתי הוורסטילי ביותר, והוא מתאים מאוד  לקהל הישראלי. יש לו את כל הכוח שצריך לכל משימה, הוא נשלט וידידותי, חלק מאוד ומוריד את הכוח לקרקע מצוין – בטח כשמדובר במנוע 2 פעימות. על ה-300, רוכבים פחות מתקדמים עלולים להתעייף מהר מתגובות המנוע הגדול ומהכוח בסל"ד בינוני-גבוה.

בולמי ה-ZF של בטא פשוט טובים. הם מאפשרים את הצמדת הגלגלים לקרקע על המצע השבור והמבולגן, סיפקו ספיגה טובה ובטחון רב במהירות נמוכה, כמו-גם בגבוהה, ולא התרגשו מנחיתות מגובה רב. כמו כל אופנוע אנדורו מודרני, צמד הכלים קלים לרכיבה מתגלגלת שהיא לא ב-100% מאמץ, ונעזרים בבולמים יציבים מאוד, אשר סופגים מצוין ומספקים לרוכב ביטחון.

קרוסטריינר 300 ו-RR300
קרוסטריינר 300 ו-RR300

סיכום ועלויות

בבטא ממשיכים בתהליך האבולוציה, וליין דגמי האנדורו של 2022 ממשיך ומשתבח. אלו אופנועים מרשימים ואיכותיים שמתאימים למרבית רוכבי האנדורו העממיים בישראל, ומי שדורש יותר יקבל את המענה מדגמי הרייסינג.

לעומת דגמי ה-TPI של ק.ט.מ והאחים לפלטפורמה יש משהו משעשע בשימוש בצ'וק כשהמנוע קר, אבל כיול הקרבורטור יוצר מנוע חלק, לא מווברץ ובעיקר חזק. נדאג למבחן השוואתי בשביל להבין אם יש יתרון להזרקה, אבל ברכיבה פרטנית לא הרגשנו בשום מקום שצריך יותר מזה. נזכיר שיצא לנו לרכוב בצד גם על גרסת ה-200 סמ"ק שהצטרפה למבחן בגרסת 2020, וכולנו הסכמנו שזה השילוב המנצח מבחינתנו, כשניתן לנצל כל אספקט מהמנוע בלי לסכן ובלי להסתכן.

הבולמים, הבלמים ושאר המכלולים מתפקדים כמצופה על הצד הטוב ביותר. נציין שוב שמבחינתנו הקרוסטריינר הוא הכלי הנכון ביותר עבור חלק גדול מרוכבי ההובי בישראל: יעייף פחות, יסכן פחות, וברוב המקרים יעמוד בקצב של שאר הכלים ואפילו ייתן ערך מוסף במקומות בהם צריך להיעזר ברגליים בשביל לעבור.

בטא היא חברה איטלקית קטנה ששורשיה הולכים אחורה לתחילת שנות ה-1900. החברה ממוקדת בתחום השטח בטריאל ואנדורו (ובקרוב גם במוטוקרוס) וזה בא לידי ביטוי ביכולות השלמות של דגמי האנדורו. יתרון נוסף הוא במחירים הנמוכים לעומת המתחרים. כך יוצא שדגמי האנדורו של בטא הם אלטרנטיבה מעולה בשוק אופנועי האנדורו הישראלי, כשהם ממשיכים בתהליך האבולוציה, ממשיכים להשתפר, ומציעים חבילה מעולה לרוכב הישראלי – בכל נפח ולכל רמת רכיבה.

מחירים:

  • RR125 – מחיר 50,985 ש"ח
  • RR200 – מחיר 60,985 ש"ח
  • RR250 – מחיר 62,985 ש"ח
  • RR300 – מחיר 64,985 ש"ח
  • RR350 – מחיר 67,985 ש"ח
  • RR390 – מחיר 67,985 ש"ח
  • RR480 – מחיר 68,985 ש"ח
  • קרוסטריינר 250 – מחיר 51,985 ש"ח
  • קרוסטריינר 300 – מחיר 53,985 ש"ח

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

Italjet-Dragster-004

איטלג'ט בדרך לישראל

מוטו 24 מודיעים על תחילת הייבוא של קטנועי איטלג'ט ועל הגעתו ארצה בקרוב של הדראגסטר - הקטנוע הרובוטריקי האיטלקי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן