מסלול מעגלי נחמד לפני הקיץ. מרביתו הופיע כאן כחלק ממסלולים נפרדים.
כללים בסיסיים לרכיבת שבילים
- לעולם אל תרכבו לבד.
- השאירו אחריכם נקי. אין דבר כזה זבל אורגני. הטבע לא מסוגל להתמודד עם כמויות האשפה שאנו מביאים איתנו.
- בחרו מסלולים בהתאם לרמת הרכיבה שלכם. עם הזמן תגיעו לכל מקום.
- אל תצאו לשטח בלי מפות ו/או אמצעי ניווט. קחו אתכם מפת סימון שבילים מתאימה ומכשיר GPS (עצמאי או בטלפון).
- קחו איתכם כמות רזרבית של מים. הרבה. ליטר לשעה בימים חמים, לפחות. ככל שהמסלול קשה יותר, תזדקקו ליותר מים.
- חלק מהמסלולים עוברים בשטחי אש בהם ניתן לטייל רק בסופי שבוע ובחגים, וגם אז לשים לב לנפלים.
- הכינו מראש מספרי חירום רלוונטיים לאזור בו תרכבו.
- קחו איתכם כלי עבודה הכרחיים – כלים להחלפת פנימית, כלים לתיקונים בסיסיים, ידיות להחלפה, וכו'.
- לפני שאתם יוצאים לרכב, עברו על המסלול בעמוד ענן או במפה טופוגרפית, למדו אותו וקראו הערות של מטיילים אחרים.
- המסלולים המופיעים כאן הם המלצה בלבד. הרגישו חופשי לשנות בהתאם למה שמתאים לכם. ההרפתקה היא חלק בלתי נפרד מהטיול.
- עבירות קלה – שבילים לבנים, שבילי כורכר או שבילים מהודקים ללא מדרגות, מדרונות, דרדרות ושאר ירקות. מתאים גם לרוכבים מתחילים, אלא אם כן צוין אחרת. הסימון קל + מוציא את המסלול מקטגוריה של רוכבים מתחילים.
- עבירות בינונית – שבילי עפר מסומנים הכוללים חריצים, מדרגות קטנות, דרדרות קצרות שיפועי צד מתונים.
- עבירות קשה – שבילים הכוללים ירידות/עליות תלולות עם וללא דרדרות. מדרגות, קטעי סינגל קצרים.
- סימן + – חלקים קצרים מהמסלול נמצאים ברמת קושי אחת מעל המצוין.
- דו"שים – אופנועים דו-שימושיים המיועדים לרכיבת שטח כדוגמת F800GS, DRZ, 690, XR, ודומיהם.
- דו"שים גדולים – אופנועי דו"ש כבדים דוגמת סופר טנרה, R1200GS ודומיהם.
- דו"שים רכים – אופנועי דו"ש עם נטיית כביש חזקה כדוגמת טראנסאלפ, פגאסו ודומיהם.
.
המסלול: דרבן – אלות
- דרגת עבירות: בינונית
- מתאים לאופנועים: דו"שים
- אורך: כ-67 ק"מ
- נקודת התחלה: כביש 171, 21.5 ק"מ מערבית לצומת עם כביש 40
- נקודת סיום: כביש 171
- תקופת השנה: סתיו, חורף, אביב
רכבנו את המסלול עם: השנטייה באפריל 2015
המסלול עובר בחמישה מהנחלים המנקזים את ההר שהיה פעם במקום בו נמצא כיום מכתש רמון. כדי להגיע לתחילת המסלול יש לפנות מכביש 40 לכיוון בה"ד 1 ולספור 21.5 ק"מ שיובילו אותכם לסמ"ש אדום – נחל דרבן. השביל שרובו אדמה מהודקת מציע אחיזה טובה ומאפשר לרכב מהר, אבל צריך לשים לב לחריצים רוחביים. נרכב עד למפתח רחב בו נפגשים שלושה נחלים: דרבן, עקצן ועקרב. נמשיך צפונה עם נחל עקרב. נחל עקרב כולל דשדש דק ועמוק המשולב בסלעים המחייבים שינויי כיוון. אם אין לכם ניסיון בסוג רכיבה זה, ותרו על המסלול.
במפגש עם נחל יתר נפנה מערבה לנחל סרפד. השביל חוזר להיות אדמה תחוחה ומאפשר שוב לפתח מהירות. לאחר כ-7 ק"מ נגיע לציון מקום נפילתו של סרן יאיר פלד, מפקד סיירת צנחנים אשר נהרג במקום זה בשנת 1959. בהמשך נמצא שתי מגורות סרפד וחרשה. לאחר גשמים תמצאו בהם מים. בסוף נחל סרפד השביל מתחבר לנחל חרשה סמ"ש שחור. השביל בנחל חרשה חוזר לדשדש ומהסוג הפחות נעים.
לאחר כ-5 ק"מ נפגוש סמ"ש כחול ונפנה לדרום מזרח לנחל אלות. הנחל קיבל את שמו על שם הריכוז הגדל של האלות אטלנטיות הצומחות בערוצו. בקיץ ועד לאחר הגשמים האלה משירה את עליה ונדמית לעץ נבול, ומטיילים נוטים לשבור את ענפיה להדלקת אש. זכרו שלא לעשות כך גם אם אתם בטוחים שהאלה יבשה לחלוטין. בגלריה תמצאו תמונות של אותן אלות בהפרש של כ-4 חודשים ותוכלו לראות את העץ ה'יבש' בדצמבר ואת העלווה הירוקה ועשירה באפריל. נחל אלות כולל כמה קטעים טכניים שלא יהוו בעיה לרוכבים עם מעט ניסיון, אך יאתגרו רוכבים חדשים.
בסוף נחל אלות נגיע לבורות לוץ – בורות מים עתיקים המתארכים עד לתקופתו של שלמה המלך, כ-10,000 שנה לפני הספירה ולפי חלק מהחוקרים אף עתיקים יותר. משם שביל קצר ומהיר יחזיר אותנו לכביש 171.