המוטוגוצי קליפורניה הוא קרוזר גדול שהתחיל את דרכו כדגם למשטרת התנועה בלוס אנג'לס והמשיך לדגם שקיים עד היום עם מנוע 1,400 סמ"ק.
מוטוגוצי חוגגים השנה 100 שנים, מאז הדגם הראשון שהוצג בשנת 1921. אחד הדגמים החשובים בספר ההיסטוריה של החברה הוא בכלל קרוזר גדול שביסס את מעמדו באחד השווקים הדו-גלגליים הגדולים בעולם. מוטוגוצי היא אחת מיצרניות האופנועים האיטלקיות הוותיקות ביותר באירופה. היצרנית, שנוסדה ב-15 במרץ 1921, החלה את דרכה תחת עמנואל פארודי (Emanuele Vittorio Parodi), בנו ג'יורג'ו, וקרלו גוצי (Carlo Guzzi), שבחרו את סמל הנשר לזכרו של חברם ג'ובאני ראבלי (Giovanni Ravelli), שנהרג בתאונת טיסה שנתיים לפני כן.
במשך השנים הציעו במוטוגוצי גרסאות צבאיות ומשטרתיות, אך בשנת 1968 הציע יבואן מוטוגוצי האמריקאי למשטרת לוס אנג'לס שני דגמי V7 בנפחי 700 סמ"ק להתנסות. בשנה לאחר מכן טס קצין משטרה אמריקאי למנדלו שבאיטליה על-מנת להתאים עשרה דגמי V7 בנפח 750 סמ"ק לשימוש משטרת התנועה. הדרישות של האמריקאים כללו רגלית צד המוחזרת על-ידי קפיץ, רגלית הילוכים סטנדרטית המופעלת ברגל שמאל (הסדרתיים הופעלו בעקב להעלאת הילוכים ובבהונות להורדה), משטחי דריכה, משקף קדמי חסין קליעים, מושב יחיד ומערכת חשמל לאורות, לסירנות ולקשר משטרתי. דרישה נוספת הייתה היכולת להאיץ מעמידה לרבע מייל בפחות מ-16 שניות, והדגם אכן גמע את המרחק ב-14.3 שניות. עם השנים השתדרג הקליפורניה ל-850T ולאחר מכן ל-T3 (הספרה 3 ציינה שלושה דיסקים לבלימה).
חטיבת ה-'California Highway Patrol' ומחוזות נוספים במשטרת ארצות הברית החלו לרכוש באופן קבוע את הדגמים, כאשר השוטרים העדיפו את הדגם הזה על-פני ההארלים המקבילים שהיו בשירות, כאשר עוד לפני כן, בשנת 1971, הציגו במוטוגוצי גרסה אזרחית אשר נקראה בפשטות – קליפורניה (בתמונה בראש הידיעה – דגם 1974). המנוע היה וי-טווין עם 90° בין שני הצילינדרים ו-2 שסתומים לצילינדר, מקורר אוויר ושמן (רק לשנת 2022 יציגו האיטלקים לראשונה מנוע מקורר נוזל). הנפח המקורי צמח בגרסה השנייה ל-844 סמ"ק עם 59 כוחות סוס ב-6,800 סל"ד, מהירות מרבית של 160 קמ"ש, הינע סופי באמצעות גל-הינע ומשקל רטוב של 245 ק"ג. מערכת הבלימה הייתה משולבת, כאשר ידית הבלם הקדמית הפעילה את הדיסק הימני, ואילו הבלם אחורי הפעיל גם את הדיסק הקדמי השמאלי והדיסק האחורי. הפטנט נחשב למתקדם במחצית שנות ה-70.
עם השנים זכה הקליפורניה, שנמכר גם בישראל במהלך שנות ה-80, לעדכונים רבים, עד לדגם ה-1,400 סמ"ק הנוכחי (שהחליף ב-2012 את גרסת ה-1,151 סמ"ק) עם אותו וי-טווין מקורר אוויר ושמן, פה בנפח 1,340 סמ"ק, 96 כוחות סוס ו-12.3 קג"מ ב-2,750 סל"ד. כיום יש מערכות אלקטרוניקה מודרניות כמו מצערות חשמליות, מפות ניהול מנוע, בקרת אחיזה, בקרת שיוט ותאורת LED היקפית. בשנת 2016, אגב, הוצג עם אותו המנוע ה-MGX-21 – הבאגר הגדול – הנקרא גם 'המבצר המעופף' ומשלב בין קונספט התיור האמריקאי, כלומר באגר גדול עם חזית גבוהה ורחבה וזנב נמוך, לבין הסגנון האיטלקי הייחודי של מוטוגוצי.