דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: מוטוגוצי קליפורניה – מהמשטרה לאזרחות
Moto-Guzzi-850-California-74

נוסטלגיה: מוטוגוצי קליפורניה – מהמשטרה לאזרחות

אחד הדגמים החשובים בתולדות מוטוגוצי הוא בכלל קרוזר גדול שהתחיל בשנות ה-70 כאופנוע משטרתי ונמכר עד היום בשם קליפורניה

המוטוגוצי קליפורניה הוא קרוזר גדול שהתחיל את דרכו כדגם למשטרת התנועה בלוס אנג'לס והמשיך לדגם שקיים עד היום עם מנוע 1,400 סמ"ק.

מוטוגוצי חוגגים השנה 100 שנים, מאז הדגם הראשון שהוצג בשנת 1921. אחד הדגמים החשובים בספר ההיסטוריה של החברה הוא בכלל קרוזר גדול שביסס את מעמדו באחד השווקים הדו-גלגליים הגדולים בעולם. מוטוגוצי היא אחת מיצרניות האופנועים האיטלקיות הוותיקות ביותר באירופה. היצרנית, שנוסדה ב-15 במרץ 1921, החלה את דרכה תחת עמנואל פארודי (Emanuele Vittorio Parodi), בנו ג'יורג'ו, וקרלו גוצי (Carlo Guzzi), שבחרו את סמל הנשר לזכרו של חברם ג'ובאני ראבלי (Giovanni Ravelli), שנהרג בתאונת טיסה שנתיים לפני כן.

דגם המשטרה הראשון של 1968
דגם המשטרה הראשון של 1968

במשך השנים הציעו במוטוגוצי גרסאות צבאיות ומשטרתיות, אך בשנת 1968 הציע יבואן מוטוגוצי האמריקאי למשטרת לוס אנג'לס שני דגמי V7 בנפחי 700 סמ"ק להתנסות. בשנה לאחר מכן טס קצין משטרה אמריקאי למנדלו שבאיטליה על-מנת להתאים עשרה דגמי V7 בנפח 750 סמ"ק לשימוש משטרת התנועה. הדרישות של האמריקאים כללו רגלית צד המוחזרת על-ידי קפיץ, רגלית הילוכים סטנדרטית המופעלת ברגל שמאל (הסדרתיים הופעלו בעקב להעלאת הילוכים ובבהונות להורדה), משטחי דריכה, משקף קדמי חסין קליעים, מושב יחיד ומערכת חשמל לאורות, לסירנות ולקשר משטרתי. דרישה נוספת הייתה היכולת להאיץ מעמידה לרבע מייל בפחות מ-16 שניות, והדגם אכן גמע את המרחק ב-14.3 שניות. עם השנים השתדרג הקליפורניה ל-850T ולאחר מכן ל-T3 (הספרה 3 ציינה שלושה דיסקים לבלימה).

חטיבת ה-'California Highway Patrol' ומחוזות נוספים במשטרת ארצות הברית החלו לרכוש באופן קבוע את הדגמים, כאשר השוטרים העדיפו את הדגם הזה על-פני ההארלים המקבילים שהיו בשירות, כאשר עוד לפני כן, בשנת 1971, הציגו במוטוגוצי גרסה אזרחית אשר נקראה בפשטות – קליפורניה (בתמונה בראש הידיעה – דגם 1974). המנוע היה וי-טווין עם 90° בין שני הצילינדרים ו-2 שסתומים לצילינדר, מקורר אוויר ושמן (רק לשנת 2022 יציגו האיטלקים לראשונה מנוע מקורר נוזל). הנפח המקורי צמח בגרסה השנייה ל-844 סמ"ק עם 59 כוחות סוס ב-6,800 סל"ד, מהירות מרבית של 160 קמ"ש, הינע סופי באמצעות גל-הינע ומשקל רטוב של 245 ק"ג. מערכת הבלימה הייתה משולבת, כאשר ידית הבלם הקדמית הפעילה את הדיסק הימני, ואילו הבלם אחורי הפעיל גם את הדיסק הקדמי השמאלי והדיסק האחורי. הפטנט נחשב למתקדם במחצית שנות ה-70.

עם השנים זכה הקליפורניה, שנמכר גם בישראל במהלך שנות ה-80, לעדכונים רבים, עד לדגם ה-1,400 סמ"ק הנוכחי (שהחליף ב-2012 את גרסת ה-1,151 סמ"ק) עם אותו וי-טווין מקורר אוויר ושמן, פה בנפח 1,340 סמ"ק, 96 כוחות סוס ו-12.3 קג"מ ב-2,750 סל"ד. כיום יש מערכות אלקטרוניקה מודרניות כמו מצערות חשמליות, מפות ניהול מנוע, בקרת אחיזה, בקרת שיוט ותאורת LED היקפית. בשנת 2016, אגב, הוצג עם אותו המנוע ה-MGX-21 – הבאגר הגדול – הנקרא גם 'המבצר המעופף' ומשלב בין קונספט התיור האמריקאי, כלומר באגר גדול עם חזית גבוהה ורחבה וזנב נמוך, לבין הסגנון האיטלקי הייחודי של מוטוגוצי.

כאן דגם 1976
כאן דגם 1976
הקליפורניה המודרני - דגם 2010-2011
הקליפורניה המודרני – דגם 2010-2011
מוטוגוצי MGX-21 - הבאגר של מוטוגוצי
מוטוגוצי MGX-21 – הבאגר של מוטוגוצי

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

2025 KTM EXC CHAMPIONS EDITION

ק.ט.מ מציגה: מהדורת האלופים של אופנועי האנדורו

בק.ט.מ מציינים את הצלחתם במרוצי האנדורו העולמיים ומציגים את גרסת האלופים המאובזרת של אופנועי האנדורו השונים

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן