דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: ימאהה TDM – המולטיסטראדה המקורי
67704

נוסטלגיה: ימאהה TDM – המולטיסטראדה המקורי

ימאהה הציגה בתחילת שנות ה-90 את ה-TDM - ספורט-תיור שלקח פלטפורמה של אדוונצ'ר מעולם הדקאר וייעד אותה אך ורק לכביש

ימאהה נכנסה לסגמנט האדוונצ'ר-כביש בשנת 1991 עם ה-TDM, שהיה אופנוע מוזר למדי ובמשך 20 שנה התפתח לשלושה דורות של 850 ו-900 סמ"ק.

כלי מוזר ה-TDM המקורי שהוצג בסוף שנת 1990, אבל אם חושבים עליו הוא למעשה גיבש את קונספט הדוקאטי מולטיסטראדה המודרני של ימינו. על-בסיס ה-XTZ750, שהוא הסופר-טנרה האגדי עם המנוע בעל צמד הצילינדרים, הציגו בימאהה דגם שלוקח את קונספט הסופר טנרה ומייעד אותו לכביש. מנוע הטווין המקבילי עם עשרת השסתומים עבר הגדלת נפח ל-849 סמ"ק שנשמו דרך קרבורטור וסיפקו 80 כוחות סוס ב-7,500 סל"ד ומומנט של 8.2 קג"מ ב-6,500 סל"ד. המהירות המרבית עמדה על 210 קמ"ש שהגיעו בקצה ההילוך החמישי.

ימאהה TDM850 דור ראשון
ימאהה TDM850 דור ראשון

ל-TDM850 שלדת דלתאבוקס שנלקחה מדגמי הכביש, חישוק 18″ מוזר עם צמיג במידת 110/80 מלפנים ו-17″ מאחור עם 150/70. צמד דיסקי הבלימה מלפנים היו בקוטר 298 מ"מ (בלי ABS, כי אנחנו בתחילת שנות ה-90), גובה מושב של 795 מ"מ, מיכל דלק של 20 ליטר, משקל יבש של 198 מ"מ ועיצוב מעורר ויכוח עם צמד הפנסים העגולים מלפנים. התנהגות הכביש הייתה מעט מוזרה בזמנו, כי הרוכבים (והבוחנים) ציפו ליכולות של FZR1000 לפחות, אך בשורה התחתונה ובקצב הנכון ל-TDM850 היו יכולות תיור ופיתול מכובדות.

בשנת 1993 הדגם עבר עדכון מינורי, ושוב בשנה שלאחר מכן. בשנת 1996 הגיע הדור השני (בתמונה בראש הידיעה) שהתייחס ליכולות בכביש ההרים באירופה ושדרג למזלג בקוטר 43 מ"מ עם מהלך קצר יותר, שלדה קצרה יותר, יחסי העברה קצרים, מערכת פליטה חדשה ועיצוב חדש. בראש השינויים עמד המנוע החדש, בו שינו ימאהה את סדר הפעולה של גל הארכובה מ-360° – שהיה ב-TDM המקורי – ובו הבוכנות נעות במקביל, עולות ויורדות יחד אך נמצאות במיקום שונה במחזור העבודה – ל-270°. סידור זה נותן תחושה של וי-טווין בגלל תזמון ההצתה. אותו מנוע נכנס גם ל-TRX850 הספורטיבי.

ימאהה TDM850 דור שני
ימאהה TDM850 דור שני

ה-TDM900, פה כבר בדור השלישי, הוצג בשנת 2001 עם מנוע גדול יותר ובעל רכיבים פנימיים חדשים לגמרי, שעלה ל-897 סמ"ק, קיבל עוד 4 כוחות סוס, קג"מ אחד ומערכת הזרקת דלק שהחליפה את הקרבורטור המיושן. תיבת ההילוכים, שקיבלה ביקורת על נוקשות בדורות הקודמים, חודשה לגמרי והייתה כאן עם שישה הילוכים. פתחי יניקת האוויר היו אדפטיביים ונפתחו מעל 4,000 סל"ד על מנת לספק את דרישות המנוע המשתנות – לראשונה באופנוע סדרתי. שלדה מאלומיניום החליפה את הפלדה הישנה ותרמה בין השאר לירידה של 9 ק"ג במשקל הכולל (6 ק"ג רק מהשלדה עצמה), וגם הייתה קשיחה יותר לטובת התנהגות הכביש.

הימאהה TDM לא חווה הצלחה אדירה, אך נמכר במספרים מכובדים בעיקר באירופה. הוא הגיע לישראל ולא נמכר בכמויות גדולות, אך הרוויח את המוניטין בזכות אמינות גבוהה ויכולות מעולות ביום-יום ובטיולי סוף שבוע, זאת כל עוד התרחקתם מהשטח. עדיין ניתן למצוא בודדים מהדורות הראשונים למכירה. הייצור פסק לגמרי בשנת 2011, כאשר מחליפו האמיתי היה הטרייסר 900 שהוצג בשנת 2015.

ימאהה TDM900 דור שלישי
ימאהה TDM900 דור שלישי

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

25KB998Rimini_LF

חדש מבימוטה: KB998 רימיני לכביש

בבימוטה מציגים את ה-KB998 רימיני - גרסת ההומולוגציה החוקית לכביש של של ה-KB998 עם שלדה ומכלולים מבימוטה ומנוע שמגיע מהקוואסאקי ZX-10RR

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן