דף הבית / טור / חניית דו-גלגלי בניגוד לחוק וההשלכות הכספיות הצפויות
Chang-Jiang-650-Test-038 (1)

חניית דו-גלגלי בניגוד לחוק וההשלכות הכספיות הצפויות

בעלים של אופנוע עלול למצוא את עצמו מסובך בתביעה כספית גדולה במקרה של חניית אופנוע בניגוד לחוק שגרמה לתאונה - גם אם לא באשמתו

בהיעדר מקומות חניה מוסדרים, רבים מרוכבי הדו-גלגלי מחנים את הכלים על המדרכה. לכאורה, הם נוטלים רק סיכון של  קבלת קנס, אך למעשה החוק ופסיקות בתי המשפט קובעים שאם כלי הרכב הוחנה בניגוד לחוק או שבאופן שיוצר סיכון תחבורתי ונגרם נזק לצד ג'  – בהיעדר ביטוח חובה, הרוכב עשוי למצוא את עצמו מחויב לשלם מכיסו פיצויים, גם אם התאונה נגרמה בשל רשלנות של הצד הנפגע. ולא מדובר על שקלים בודדים – הפיצוי יכול להגיע למאות אלפי שקלים.

בחודש שעבר, רמי, צעיר בן 27, החנה את האופנוע שלו על מדרכה בתל אביב – בניגוד לחוק. רוכב אופניים בן 22 נתקל באופנוע החונה ונפצע. בבית החולים גילו הרופאים שהוא סובל משבר ביד, שבר בקרסול וחתכים בפניו, והעריכו שיידרש לו שיקום ארוך של מספר חודשים, עם סיכוי בלתי מבוטל לנכות קבועה משמעותית. במונחים של 'שפת הפיצויים' – כלומר, הערכת הנזק הכלכלי שנגרם לנפגעים – פציעה כזו עשויה להסתכם במאות אלפי שקלים, בהתחשב בהוצאות הרפואיות, באובדן כושר ההשתכרות ובצורך בשיקום.

במוקדם או במאוחר, עורך דינו של רוכב האופניים צפוי להגיש תביעה נגד רמי ונגד חברת הביטוח שלו במסגרת פוליסת ביטוח החובה, וההערכה היא שבית המשפט יחייב אותם לשלם את מלוא סכום הפיצויים. אילו רמי לא היה דואג לביטוח חובה מראש, כל עלות הפיצוי הייתה נופלת ישירות עליו. כך, על אף שהתאונה נגרמה גם בשל רשלנות רוכב האופניים, מלוא האחריות תוטל על רוכב האופנוע. במילים אחרות – חניית כלי רכב מנועי במקום אסור אינה מהווה רק עבירה על החוק שעלולה להוביל לקנס, אלא גם חושפת את בעליו לתביעת פיצויים בסכומי עתק.

לדברי עו"ד אסף ורשה, יו"ר ועדת תביעות בלשכת עורכי הדין ומומחה לדיני ביטוח ונזיקין, חניית אופנועים או כל רכב מנועי אחר על המדרכה – אסורה בחוק. ובכל זאת, בערים רבות בארץ, רוכבי דו-גלגלי חונים על המדרכה מחוסר ברירה או מתוך עצלות, ולעיתים קרובות הפקחים מעלימים עין. כך או אחרת, החוק תקף גם במקרים אלו. תקנה 72(א) קובעת: "לא יעצור אדם רכב, לא יעמידנו, לא יחנהו ולא ישאירנו עומד, כולו או חלק ממנו, באחד המקומות המנויים להלן, אלא לשם מניעת תאונה או לשם מילוי אחרי הוראה מהוראות תקנות אלה או אם סומן בתמרור אחרת; ואלה המקומות: על מדרכה, למעט במקום שהוסדר להעמדת רכב והחנייתו לפי חוק עזר שהותקן על פי סעיף 77 לפקודה, ובלבד שנותר מעבר להולכי רגל". כמו כן, חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי אין זה משנה מי אשם בתאונה. אם כלי דו-גלגלי מנועי פוגע בהולך רגל, חברת הביטוח המבטחת אותו בפוליסת חובה היא זו שנושאת בתשלום הפיצויים. בנוסף, במהלך השנים נקבע כי במקרה בו רכב חנה במקום שאסור לחנות בו, תאונה הנגרמת בעודו חונה תיחשב 'תאונת דרכים', והחבות לפצות את הנפגע תחול על מבטחת הרכב החונה. ואם הרוכב לא רכש ביטוח חובה? במצב כזה, הוא ייאלץ לשלם מכיסו את מלוא הפיצוי.

לצד כל זאת, יש לדעת שפסיקת בתי המשפט קבעה כי המונח 'חניה אסורה' מתייחס לחניה היוצרת סיכון תחבורתי, בין אם החניה מותרת או אסורה לפי החוק. המבחן ל'חניה במקום שאסור לחנות בו' נוגע לסיכון התחבורתי שהחניה יוצרת. חניה תיחשב 'אסורה' גם אם אין במקום שלט או תמרור המורה על איסור חניה, כל עוד החניה באותו מקום מהווה סיכון. לדוגמה, מקרה בו רוכב אופנוע מחנה את האופנוע בצד הכביש ו'קופץ' לסידור קרוב – אם רוכב אופניים יתנגש בכלי החונה, בית המשפט עשוי בהחלט לחייב את האופנוען בתשלום פיצוי.

לאור האמור,  מומלץ ביותר להקפיד על חניית הכלי כחוק ובאופן שלא יוצר סיכון תחבורתי וכמובן – לרכוש ביטוח חובה. העלות אמנם גבוהה, אך אם תתרחש תאונה בה ייפגע הולך רגל או רוכב אופניים – בעל הכלי או הרוכב עלולים למצוא את עצמם נתבעים ומחויבים לשלם פיצוי בסכום עתק.

עורך דין אסף ורשה; צילום: שחר כלב
עורך דין אסף ורשה; צילום: שחר כלב

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 47, רוכב על אופנועים 31 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Suzuki RG500

נוסטלגיה: סוזוקי RG500 – רפליקת גרנד פרי

בעידן הדו-פעימתי של מרוצי הגרנד פרי נמכרו לקהל הרחב גם רפליקות בודדות נאמנות למקור - הסוזוקי RG500 היה אחד מהטובים שבהם

תגובה אחת

  1. Avatar

    אז היכן רוצים שנחנה את את הדוגי"ם? ברוב ההמדינה אין מקומות חניה מוקצים לאופנועים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן