ד.ל.ב מוטוספורט, יבואנית אופנועי ק.ט.מ לישראל, משיקה שלושה אופנועים חדשים בישראל – ה-390 דיוק, ה-790 דיוק, וספינת הדגל, ה-1390 סופר דיוק R, כולל בגרסת EVO.
השקת שלושת הדגמים החדשים בשוק הישראלי מציינת 30 שנים מאז הושק הדיוק הראשון אי-שם בשנת 1994, אופנוע הכביש יוצא הדופן בזמנו של ק.ט.מ, שצמח מאז לגרסאות רבות ובמגוון נפחי מנוע. כל האופנועים המושקים כעת בישראל עברו חידוש מקיף לגמרי, עם מנועים, שלדות, מתלים וטכנולוגיות קצה.
ק.ט.מ 390 דיוק
לשנת 2024 הציגו בק.ט.מ דור חדש של ה-390 דיוק עם מנוע מוגדל נפח וכוח, שלדה חדשה וספורטיבית יותר, מסך TFT חדש, ועיצוב בהשראת ה-1290 סופר דיוק R, שהיה אז. המנוע ב-390 דיוק מגדיל את נפחו מ-373 סמ"ק ל-399 סמ"ק על-ידי הגדלת מהלך הבוכנה היחידה ב-4 מ"מ ל-64 מ"מ. תוספת הנפח מגדילה בכוח סוס אחד את ההספק ל-45 כ"ס ב-8,500 סל"ד (500 סל"ד פחות מהדור הקודם) ואת המומנט ל-3.9 קג"מ ב-7,000 סל"ד. הקו האדום מוגדר ב-10,500 סל"ד. משקל ה-390 דיוק עומד על 165 ק"ג (משקל מלא).
שלדת הפלדה חדשה ומחוזקת גם היא, לצד שלדת הזנב מאלומיניום. לטענת ק.ט.מ היא משפרת את הרגש לרוכב ואת היציבות הכיוונית, גם בזכות המשולשים החדשים והמזלג הקדמי המשודרג, שגם מוסיף עוד 8 מ"מ למהלך הגלגל ל-150 מ"מ, וכן מציע 5 מצבי כיוון שיכוך כיווץ והחזרה. הזרוע האחורית חדשה ומעוקלת בצורת בננה, מה שמאפשר מיקום חדש לבולם האחורי, שנמצא בצידו הימני של האופנוע. זה משליך באופן ישיר על מיקום חדש לתיבת האוויר ולמפלט.
מבחינת הלוק שחשוב לצעירים שרוכבים על צמד הדיוק האלו, מיכל דלק חדש (וגדול יותר: 15 ליטר לעומת 13.4 ל' בקודם) וכנפיים חדשות מעניקים את המראה של החיה 3.0, הלא הוא ה-1290 סופר דיוק R. גובה המושב ירד ב-10 מ"מ ל-820 מ"מ, כשיש אופציה להנמכה עד ל-800 מ"מ ידידותיים לרוכב המתחיל, ויש גם מושב חדש וחישוקים קלים יותר.
מבחינת האלקטרוניקה, ה-390 דיוק מגיע עם ABS להטיה ואפשרות למצב 'סופרמוטו' המנתק את ה-ABS מהגלגל האחורי, בקרת זינוק המקבעת את הסל"ד על 7,000 ובקרת אחיזה עם אפשרות לניתוק. דרך מסך ה-TFT החדש בגודל 5″ עם קישורית לסלולר, ניתן גם לשלוט על מערכת ניהול המנוע הכוללת מצב 'כביש' ומצב 'גשם'. במסך יש גם פיצ'ר של מצב 'מסלול' עם תצוגת מידע מינימלית ומד סל"ד גדול יותר. יש מערכת תאורת LED היקפית ואופציה בתשלום לקוויקשיפטר.
- המחיר: 39,990 ש"ח
ק.ט.מ 790 דיוק
בשנת 2018 הציגו בק.ט.מ את ה-790 דיוק עם מנוע טווין מקבילי חדש ויכולת דינמית של נייקד קרבי. בשנת 2020 הנפח גדל, הכוח עלה והמכלולים שופרו ב-890 דיוק R שלמעשה החליף את ה-790 דיוק. מאז הוצגו עוד גרסאות פשוטות יותר (890 דיוק) וקוסמטיות יותר (890 דיוק GP), כשדגמי ה-890 הפכו לשלב הבא לבוגרי ה-390 דיוק.
זו הסיבה שבק.ט.מ בחרו להחזיר את ה-790 דיוק לרשימת הדגמים, בייצור במפעלי CFMOTO בסין – על-מנת לייצר מדרגה נוספת לבוגרי ה-390 שבוחרים להישאר עם המותג הקטום. הדגם המקורי הציג הספק של 105 כ"ס ב-9,500 סל"ד ממנוע ה-LC8c בנפח 799 סמ"ק. בדגם ה'חדש' ההספק יורד ל-95 כ"ס, כדי לאפשר שיווק כגרסה מוגבלת ל-47.6 כ"ס לבעלי רישיון A1, נתון המומנט נשאר זהה על 8.8 קג"מ ב-8,000 סל"ד.
הבולמים המקוריים נשארים ללא שינוי. מלפנים מותקן מזלג הפוך של WP בקוטר 43 מ"מ ללא כיוונים כלל, ומאחור בולם יחיד של WP המחובר ישירות לזרוע האחורית ללא מערכת מנופים, וגם הוא מגיע עם קפיץ פרוגרסיבי וללא כיוונים חיצוניים למעט עומס קפיץ. מהלכי הגלגל – 140 מ"מ מלפנים ו-150 מ"מ מאחור. בנוסף, יש גם משכך היגוי מקורי של WP.
האבזור והבקרות האלקטרוניות נשארים גם הם ללא שינוי. זה אומר מצערות חשמליות עם 4 מצבי רכיבה, מערכת בקרת אחיזה הניתנת לניתוק, כשבמצב מרוץ היא כוללת 9 מצבי התערבות. ה-ABS של בוש כולל ABS להטיה, כשבנוסף יש מצב סופרמוטו המנתק את הגלגל האחורי. יש גם קוויקשיפטר – לשני הכיוונים, מסך TFT צבעוני הכולל גם חיבור לסמארטפון, ופנסי LED היקפיים.
- המחיר: 59,990 ש"ח
ק.ט.מ 1390 דיוק R ו-EVO
לשנת 2020 הוצג ה-1290 סופר דיוק R – ספינת הדגל בליין אופנועי הכביש של ק.ט.מ, והאופנוע הספורטיבי ביותר כיום בליין הדגמים של היצרנית הקטומה – בגרסתו השלישית, כשבק.ט.מ בנו סביב מנוע ה-1,301 סמ"ק אופנוע חדש לחלוטין. הדור ההוא של ה'חיה 3.0', כפי שבק.ט.מ קוראים לו, כלל שלדה חדשה, מתלים חדשים כולל זרוע אחורית חדשה, מכלולי שלדה מהטופ שיש לתעשייה להציע, ומערכת אלקטרוניקה סופר-מתקדמת הכוללת כמעט את כל מה שאפשר לזרוק על אופנוע כביש. בהמשך הוצגה גרסת 'איבו' (EVO) אשר החליפה את הבולמים ההידראוליים בבולמים חשמליים סמי-אקטיביים של WP מסוג APEX.
תקנות זיהום האוויר המחמירות גרמו לק.ט.מ להגדיל את הנפח למנוע ה-LC8 – וי-טווין בנפח 1,301 סמ"ק ו-75 מעלות בין הצילינדרים בדור היוצא – ל-1,350 סמ"ק, על-ידי הארכת מהלך הבוכנה מ-108 מ"מ ל-110 מ"מ. מערכת תזמון השסתומים מתווספת לראשונה ('cam shift') ומפעילה את השסתומים הרלוונטיים בהתאם למהירות סיבוב המנוע, ובכך תורמת מצד אחד לרמת זיהום ורעש מופחתת ובצד השני להגדלת הספק המנוע ל-190 כ"ס (140 קילוואט) ב-10,000 סל"ד ואת המומנט ל-14.78 קג"מ ב-8,000 סל"ד (לעומת 'רק' 180 כ"ס ו-14.27 קג"מ בדור היוצא). לגבי השסתומים, בק.ט.מ מציינים כי תידרש בדיקה וכיוון אחת ל-60 אלף ק"מ. שינוי נוסף מגיע בתיבת אוויר חדשה וקוטר גוף המצערת אשר גדל ב-4 מ"מ לסך של 60 מ"מ. גם המפלט חדש ועוזר לצריכת דלק משופרת במעט.
המנוע משמש כגורם נושא עומס מרכזי, יחד עם זרוע אחורית חד-צדית אשר מעוגנת ישירות אליו עם מערכת לינקים פרוגרסיבית. הבולמים כמובן של WP מדגם APEX, פה מכויילים מחדש, עם כיוונים מלאים מלפנים ומאחור ומהלך גלגל דומה של 125 מ"מ מלפנים ו-140 מ"מ מאחור. זווית ראש ההיגוי משתנה מ-64.8° ל-65.3° לטובת היגוי זריז יותר. הבלמים הקדמיים נשארים עם קליפרים רדיאליים מונובלוק של ברמבו מדגם Sylema, על דיסקים בקוטר 320 מ"מ ודיסק יחיד של 240 מ"מ מאחור. הצמיג האחורי במידה 200/55ZR17, כאשר הקדמי במידה של 120/70ZR17. מיכל הדלק מקבל עוד 1.5 ליטר (17.5 ליטר סך הכל) אשר מאפשרים על הנייר טווח רכיבה של 300 ק"מ. המשקל המלא עולה ל-212 ק"ג.
האלקטרוניקה ממשיכה להיות בקצה עם מערכת למדידת אינרציה IMU של בוש ב-6 צירים. יש 3 מצבי ניהול מנוע ואופנוע סטנדרטיים – גשם (אשר מוריד ל-130 כ"ס), כביש וספורט כאשר 'פרו' ו'מסלול' הם אופציונליים ובתוספת תשלום. כל אחד מהמצבים משפיע על המערכות והבקרות כמו ה-ABS להטיה (כולל מצב סופרמוטו), בקרת האחיזה מהדור האחרון של ק.ט.מ, בקרת הווילי ובקרת ההחלקה. לגבי בקרת הווילי, ניתן לבחור בין חמישה מצבי זווית גלגל קדמי (בין 0.36° ל-22.25°) או לבטל לגמרי לטובת האמיצים והמדויקים על הגז והבלם האחורי. יש כמובן קוויקשיפטר לשני הכיוונים, פנסי LED, ומסך TFT צבעוני בגודל "5, שכמובן מתממשק לטלפון הסלולרי.
העיצוב של הק.ט.מ 1390 סופר דיוק R מקבל את הפנים החדשות והשפה המשותפת של ק.ט.מ עם המסיכה חדשה וצמד פנסי LED עגולים יחד עם עוד שני פסי LED צידיים, אשר ראינו כבר ב-990 דיוק החדש, שטרם הגיע לישראל. המסיכה שוקלת 700 גרם פחות מקודמתה.
במקביל חשפו בק.ט.מ את גרסת ה'איבו' (EVO) אשר מחליפה את הבולמים ההידראוליים בבולמים חשמליים סמי-אקטיביים של WP מסוג APEX וכוללים שלושה מצבים: נוחות, עיר וספורט, ועוד שני מצבי מסלול אופציונליים ברכישת אופציית ה-'Suspension Pro' המוסיפה עוד שלושה מצבי תכנות. ניתן לכוון את הבולמים למצב מסלול (Track), מצב מתקדם (Advanced) הכולל בתוכו 8 מצבים, ומצב אוטומטי עם אלגוריתם הדואג לתת מענה לסגנון ולמתווה הרכיבה. חבילת הפרו גם דואגת לכיוון עומס קפיץ אוטומטי, ויש גם אנטי-דייב הדואג למנוע שקיעה של המזלג תחת בלימה חזקה, כשלפונקציה זו יש אופציית ביטול. יש גם בקרת זינוק לטובת האצה חזקה ומהירה בתנאי מסלול.
- 1390 סופר דיוק R – מחיר 164,990 ש"ח
- 1390 דיוק R איבו – 179,990 ש"ח