בעסקת ענק בשוק הרכב הרכב הישראלי, קבוצת קרסו מתכננת לרכוש את מלוא השליטה על מטרו מוטור, יבואנית הדו-גלגלי הגדולה בישראל המייבאת בין היתר את המותגים סאן-יאנג, ימאהה, קוואסאקי ובטא ומחזיקה בנתח שוק של כ-43% מסך הכלים החדשים שנמכרים בישראל.
קבוצת קרסו, יבואנית רכבי רנו, ניסאן, צ'רי ואקספנג, נמצאת בשלבים סופיים בדרך להשתלטות על יבואנית האופנועים הוותיקה מטרו מוטור. העסקה לא צצה משום מקום, שכן לקבוצת קרסו שליש ממניות מטרו, כאשר את מניות הרוב מחזיקים גדי אבירם וחן למדן. סכום העסקה הסופי מוערך במאות מיליוני שקלים, והעסקה תלויה באישור הממונה על התחרות.
לאחרונה פרסמנו את סיכום השנה של קבוצת מטרו, כשבחברה טוענים שהשוק הדו-גלגלי בישראל בדרך למעלה מבחינת מכירות, וזה בדיוק המקום שבו מוסברת הסיבה לרכישה מצד קבוצת קרסו.
במטרו מצפים שבשנת 2025 השוק הדו-גלגלי יגדל בכ-5% ביחס ל-2024, כשכל הסימנים מראים שבעתיד הרחוק יותר השוק עשוי אף להכפיל את עצמו. הסיבות ידועות, ואנחנו מדברים עליהן כבר שנים: הכשל התחבורתי בישראל והצפיפות הבלתי נסבלת בכבישים הסתומים הגדושים ברכבים פרטיים, כשכלי דו-גלגלי הוא הפתרון המהיר, היעיל והזול ביותר לשליטה על הזמן והמרחב, אבל גם הזינוק ביוקר המחייה שעשוי לגרום למשפחות לוותר על הרכב הפרטי השני ולעבור לדו-גלגלי זול, וגם – אולי – הקלות ברגולציה החונקת על הדו-גלגלי.
מבחינת צפיפות בכבישים ויחס דו-גלגלי ביחס למצבת כלי הרכב, הרי שבישראל יש אנומליה בלתי נתפסת. צפיפות הכבישים בישראל גבוהה פי 3.5 מהממוצע במדינות ה-OECD, ולמרות זאת רכב דו-גלגלי מהווה רק כ-4.5% ממצבת כלי הרכב – פחות מחצי מהממוצע באירופה, ובחלק מהמקרים פחות משליש. במספרים מדובר על פחות מ-200 אלף כלים דו-גלגליים הרשומים בישראל, לעומת יותר מ-4 מיליון כלי רכב. גידול האוכלוסייה בשנים הקרובות, בשילוב עם הצפיפות בכבישים והמשך עבודות התשתית שמקשות על הנהיגה ברכב פרטי, עשויים לגרום לנהגים רבים לעבור לרכב דו-גלגלי.
במטרו מביעים אופטימיות גם בנוגע להקלה בחסמים הרגולטוריים העיקריים המונעים מנהגים לעבור לרכב דו-גלגלי, בראשן הורדת מחירי ביטוח החובה, הורדת מיסוי על רכב דו-גלגלי, התאמת דרגות הרישוי לרכב ולרוכב לאלו הנהוגות באירופה, וכן השלמת תכנית נסיעת רכב דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבורית. כל אלו לא יקרו בבת אחת השנה, אולם מדובר בתהליכים ארוכי טווח, שפירות של חלקם עשויים להיראות בתקופה הקרובה.
ישנם גם תהליכים נוספים אשר עשויים לעודד נהגים לעבור לרכב דו-גלגלי, ביניהם סיום המלחמה והתייצבות המשק, הורדת הריבית בשל השיפור במצב הכלכלה, הרגולציה העכשווית והעתידית לשוק הקורקינטים והאופניים החשמליים שהיה פרוץ לחלוטין עד לאחרונה, וכן שפע של דגמי אופנועים וקטנועים חדשים שמגיעים ארצה.
המכתב לעובדי מטרו שנשלח על-ידי גדי אבירם, מייסד ויו"ר מטרו מוטור:
עובדים ועובדות יקרים,
היום התפרסמה בתקשורת הכלכלית עסקת בעלי המניות בחברת מטרו, במסגרת העסקה רוכשת קבוצת קרסו את מלוא השליטה במטרו ממני ומחן. העסקה נרקמה בין בעלי המניות בחודשים האחרונים וכפופה לאישור הרשות לתחרות.
מדובר בעסקה שבין שותפים, עסקה שנעשתה מתוך בחירה של כול הצדדים ומתוך תחושה שמדובר ב WIN WIN לכולם. ההודעה הזו אילכם אינה הודעת פרידה אלא הודעה שמטרתה לפזר את הערפל והשמועות הרבות שהתגלגלו בשבועות האחרונים.
חשוב לי להדגיש שמטרו, חברה שמנוהלת על ידי צוות מנהלים מנוסה וסופר מקצועי שיחד אתכם מוביל את החברה כבר שנים רבות להיות מי שאנחנו, כול בעלי המניות , הרוכשים והמוכרים, סומכים עליכם ואני משוכנע שתמשיכו לנצח.
את השנה התחלנו מעולה, עם חודש ינואר שיא, ועל זה כבר אמרתי, ויישאר גם אחרי…: התקרה של היום היא הרצפה של מחר.
יש לי אמון מלא בכם בכולכם ובגילי שביחד נמשיך את המסורת.
ושוב, זה ממש לא מכתב פרידה, אני נשאר כאן כיו"ר עד השלמת העסקה ואשאיר את כולכם בליבי עוד שנים רבות.
הבחור הוותיק הגיע לתחום בגלל כסף, בעסקאות איך נאמר בעדינות? לכאורה מפוקפקות? ייבוא אישי? אפסססס, אהבה לדו-גלגלי לא הייתה שם. אהבה לכסף כן הייתה שם. והנה הגענו לסוף, הבן אדם שכבר הרבה מאוד שנים נחשב למיליונר, אף פעם לא הספיק לו, תמיד האתמול היה הרצפה של מחר, חושב כסף, חולם כסף, אהבה לאופנועים אפס. מאז שהוא נפרד מאיתנו באילת, קרו כמה דברים טובים בעיקר בספורט המוטורי, שטח וכביש. אז עכשיו, כשהוא יסתלק סופית יש ציפייה לדבר האמיתי. קרסו, אל תאכזבו: היום אין בישראל תרבות אופנועים, אין אהבה לאופנועים, כולם חושבים רק על אגו וכסף, זאת המורשת של גדי. לדוגמה: היום אופנוע משוחזר זה וספה, זה היום הרמה בישראל, מלקקים ליבואנים לטובות הנאה שרק גדי יודע להסביר מה היא. כשיתחילו לשחזר כאן אופנועים ישנים ברמה, משהו באמת מאתגר, ולא בשביל הפרסומת, זריקת עצם ליבואן המתחרה, רק אז נדע שעלינו על הדרך הנכונה. וזאת רק דוגמה. למקרה שקרסו שותפים לחזון שלי, עובדי מטרו צריכים להחליט למי להאמין, למכתב המרגיע של גדי או לאפשרות האחרת, שקרסו יביאו איתם אהבה לאופנועים.