משתתפים: נמרוד ארמן, ארנון שפירא, אסף דקל, אסף ברושי, אילו ברוורמן
צילום: אביעד אברהמי
באירופה, קטנועי 300 סמ"ק כבר מזמן החליפו את קטנועי ה-250 סמ"ק הוותיקים. בארץ התהליך הזה לקח זמן רב יותר, בעיקר בשל העובדה שמדרגות ביטוח החובה הארכאיות מקפיצות את המחיר ביותר מאלף ש"ח בין 250 סמ"ק לבין 251 סמ"ק ומעלה, מה שאומר שמחיר הביטוח לקטנוע 300 סמ"ק יקר בכ-20% מקטנוע 250 סמ"ק. היבואניות המקומיות הבינו את הבעיה והמשיכו לייבא ארצה את גרסאות ה-250 סמ"ק של כלים, שלעתים מיוצרים רק עבור השוק שלנו. בחלק מהמקרים אותם קטנועי 250 סמ"ק סובלים מפיגור טכנולוגי כמו חוסר במערכת ABS בטיחותית.
אבל המגמה הזו משתנה. רוכבים רבים מגלים את היתרונות שבנפח הגדול יותר – בעיקר האפשרות לרכב גם על כבישים בינעירוניים בבטחה ובנוחות ביחס ל-250 סמ"ק. כן, 50 הסמ"ק הללו עושים הבדל גדול כשמדובר ברכיבה בינעירונית. כיום, נתח השוק של קטנועי ה-300 כבר שווה בגודלו לזה של ה-250, ובקרוב מאוד קטנועי 300 סמ"ק כבר יהיו הרוב גם אצלנו על הכבישים הישראליים.
עימתנו ראש בראש בין ארבעת קטנועי ה-300 סמ"ק שנמכרים בישראל – קימקו דאונטאון 350, ימאהה איקסמקס 300, פיאג'ו בוורלי 350 וסאן-יאנג קרוזים 300. הארבעה האלה הם היחידים המיובאים כיום ארצה. היו חסרים לנו ההונדה SH300 בעל הגלגלים הגדולים – אחד הכלים הנמכרים ביותר באיטליה למשל, וכן ההונדה פורזה 300 – קטנוע המנהלים המפנק. שני הקטנועים המעולים הללו הגיעו בעבר ארצה, אולם לא חוו הצלחה מסחרית, בעיקר משום שהקדימו את זמנם.
קטנועי 300 סמ"ק בשנת 2017 הם הרבה יותר מכלי תחבורה בסיסיים. כל אחד מהארבעה שכאן מציע רמה כזו או אחרת של אבזור מקורי ושל פינוק, וכולם יודעים לשלב רכיבה עירונית יעילה עם רכיבה בינעירונית בטיחותית במהירות התנועה ויותר, ועם רזרבת כוח כלשהי לעקיפה או יציאה ממצבים מסוכנים. זה בעצם היתרון הגדול שלהם על פני קטנועי 250 סמ"ק, ועל זה משלמים עוד אלפייה בביטוח החובה.
בואו נכיר את המתחרים
קימקו דאונטאון 350 – מחיר 31,900 ש"ח
מבין הארבעה שבמבחן, הקימקו דאונטאון 350 הוא הוותיק ביותר על כבישי ישראל. הוא החליף את הדאונטאון 300 המוצלח, והוא נמצא בארץ קצת יותר משנתיים. בזמן הזה נמכרו יותר מאלף יחידות ממנו – כמות מכובדת לכל הדעות.
לדאונטאון 350 מנוע בנפח 320 סמ"ק מסדרת ה-G5 המצוינת של קימקו – מנוע שכבר מוכיח את עצמו כמה שנים בגרסאות הדאונטאון השונות. הוא מפיק 30 כ"ס, הוא גמיש ובשרני, ותצרוכת הדלק בו נמוכה – 27 ק"מ לליטר בממוצע במהלך המבחן שלנו. יחידת הווריאטור איכותית כמו המנוע, והקימקו מספק תאוצות חזקות וחלקות מעמידה ועד 160 קמ"ש – המהירות המקסימלית שראינו על השעון (145 קמ"ש במדידת GPS).
הדאונטאון הוא גם הגדול, המרווח והמפנק מבין הארבעה. המושב שלו נמוך, הכידון גבוה, והתחושה היא שהרוכב שוקע בתוך הקטנוע שעוטף אותו. מעבר למנוע, הביצועים הדינמיים טובים למדי. מערכת המתלים רכה וסופגת, וזה מתבטא באיכות ונוחות הנסיעה, וגם ביציבות הגבוהה. בהשוואה לשלושה האחרים, הדאונטאון נותן את התחושה של ספינת שיוט גדולה ומרווחת, אולם הוא טוב ויעיל גם ברכיבה עירונית – רק צריך לשים לב לא לגרד את האגזוז על מכוניות ועמודים, שכן חלקו האחורי של הדאונטאון רחב יותר מהשלושה האחרים.
מבחינת אבזור, הדאונטאון 350 מגיע עם מערכת ABS, תא מטען ענק המכיל בקלות 2 קסדות, 2 תאי כפפות, שקע USB ומנופי בלם מתכווננים. ועוד דבר חשוב – על אף שמדובר בקטנוע טייוואני, איכות החומרים, ההרכבה והגימור הם ברמה גבוהה מאוד – כמעט יפנית, וזו נקודת זכות גדולה לדאונטאון ולקימקו.
ימאהה איקסמקס 300 – מחיר 36,306 ש"ח
כבר יותר מעשור שהימאהה איקסמקס 250 מהווה אמת מידה לקטנועים בסגמנט ה-250. לפני כמה חודשים ימאהה חשפה את גרסת ה-300 – המחליפה של ה-250, במטרה שגם היא תהיה אמת מידה לא פחות מה-250. ובכן, הצליח להם.
האיקסמקס 300 הוא קפיצת מדרגה גדולה ביחס ל-250. זה מתבטא גם במבנה שלו – עם צמד משולשי היגוי כמו בטימקס 530 למשל, גם באלקטרוניקה ובאבזור, וגם בעיצוב המושקע – המודרני, הקרבי והמרשים ביותר מבין הארבעה.
מנוע ה-292 סמ"ק חזק למדי (למרות 28 כוחות הסוס המוצהרים), הוא מאיץ מצוין מהמקום, חלק לאורך כל הדרך ומאפשר מהירות סופית של 152 קמ"ש על השעון, שהם 142 קמ"ש במדידת GPS. זה, אגב, בדיוק הערך המוסף של קטנועי 300 על פני 250.
תנוחת הרכיבה איקסמקסית למהדרין, עם מושב מעט גבוה (אבל לא גבוה מדי), מרחב מספיק גדול לרוכב, והרבה שימושיות. ההתנהגות הדינמית – מצוינת. הטובה מבין הארבעה. האיקסמקס 300 יציב מאוד, זריז למדי בכניסות לפניות, ומערכת המתלים היא הטובה מכולם ומאפשרת טווח שימושים רחב – החל מרכיבה רגועה ומנהלתית ועד לתקיפת כבישים מפותלים, כמעט כמו אופנוע.
פרט לאלו, האיקסמקס 300 מציע את חבילת האבזור הטובה מכולם, החל ממערכת ABS, דרך מערכת בקרת החלקה הניתנת לניתוק, פנסי LED ראשיים שנותנים שיק יוקרתי, מפתח קרבה KEYLESS, תא מטען ענק, צמד תאי כפפות כשאחד מהם ננעל, שקע 12V ומשקף מתכוונן לגובה. כל זה מעבר לעיצוב המרשים והמושקע ביותר.
אז האיקסמקס 300 שומר על האיכויות של גרסת ה-250, ואף משפר אותן בתחום ההתנהגות הדינמית, האבזור הרב והעיצוב המרשים, כך שמבחינתנו הוא ממשיך להיות אמת מידה לאיכות בקטגוריה.
פיאג'ו בוורלי 350 – מחיר 34,950 ש"ח
הבוורלי 300 היה גם הוא קטנוע מוצלח, וגרסת ה-350 החדשה – שנמצאת בארץ פחות מחצי שנה – לוקחת את הבוורלי צעד חשוב קדימה.
המנוע, בנפח 330 סמ"ק – הגדול ביותר במבחן – הוא גם החזק ביותר עם 33 כ"ס מוצהרים. למרות זאת, במדידת מהירות הוא הציג 149 קמ"ש, שהם 143 קמ"ש במדידת GPS – קמ"ש אחד פחות מהדאונטאון ואחד יותר מהאיקסמקס.
יחידת הווריאטור והגיר מהמשובחות שיש, עם זינוק חלק במיוחד ונעים, ותאוצה לינארית בכל טווח הסל"ד. גם המנוע הזה מציע מערכת בקרת החלקה כסטנדרט, וגם היא ניתנת לניתוק בלחיצת כפתור.
שני דברים מאפיינים את הבוורלי יותר מכל. הראשון הוא הגלגלים הגדולים – קדמי בקוטר "16 – שמספקים יציבות גבוהה מאוד, כמעט כמו של אופנוע. השני הוא העיצוב הסטייליסטי האיטלקי, ששובר את האפור של עדר הקטנועים הטייוואני על כבישי ישראל ומביא איתו משהו שונה, מיוחד ונעים לעין.
המושב בבוורלי גבוה יחסית, ותנוחת הרכיבה מקובעת פחות או יותר למצב אחד. יחד עם זאת, הביצועים הדינמיים בהחלט ברמה אירופאית, ומבחינה זו הבוורלי מוצלח מאוד. שוב, הרבה בזכות הגלגלים הגדולים.
הבוורלי מגיע עם מערכת ABS, מערכת בקרת החלקה, תא מטען המכיל קסדה וחצי (הקטן ביותר מבין הארבעה), תא כפפות גדול בחזית, וו נשיאה ושקע USB לטעינה. אבל יותר מכל, הבוורלי מביא איכות גימור והרכבה גבוהה, וכאמור מראה מרענן וסטייליסטי.
סאן-יאנג קרוזים 300 – מחיר 30,306 ש"ח
הקרוזים 300 של סאן-יאנג רק נחת בארץ וכבר הצטרף למבחן שלנו. הבסיס המכאני מגיע מהג'וימקס הוותיק והמוכר היטב לקהל הישראלי, אולם עליו בנו בסאן-יאנג עבודת גוף חדשה – מודרנית ואיכותית יותר.
העיצוב יותר ממזכיר את האיקסמקס מהדור הקודם, עם אלמנטים עיצוביים תואמים כמעט אחד לאחד – כולל תצורת ה'בומרנג' בצד הקטנוע, לוח השעונים בצורת מעוינים, וגם הפנסים הקדמיים. יחד עם זאת, בסאן-יאנג השקיעו והקפידו על העיצוב, וזה בא לידי ביטוי בפלסטיקה המרשימה עם העיטורים דמויי הקרבון והקימורים השונים והקרביים. בהחלט עבודה יפה של החברה הטייוואנית.
המנוע כאן בנפח הנמוך ביותר – 278 סמ"ק (27 כ"ס מוצהרים), ולמעשה זהו מנוע 250 סמ"ק מוגדל במעט ולא מנוע 300 'אמיתי'. זה בא לידי ביטוי בתאוצות החלשות יותר – סביב שנייה אחת ל-100 מ' ול-200 מ' ביחס לשלושה האחרים, וכן במהירות הסופית שעמדה על 135 קמ"ש אמיתיים במדידת GPS (על השעון 150 קמ"ש). את הנחיתות הזו יצטרכו לפתור בסאן-יאנג עם מנוע חדש, בנפח 300 סמ"ק אמיתיים, שיוכל להתמודד עם המתחרים בקטגוריה.
ההתנהגות הדינמית טובה למדי, והיא אף טובה יותר משל הג'וימקס הוותיק. גם בזכות עדכוני מתלים שעבר הקרוזים וגם בזכות גוף רזה יותר ותחושה של משקל נמוך יותר. תנוחת הרכיבה טובה, ואחד הדברים המורגשים היה המושב החדש, הנוח יותר משל הג'וימקס.
האבזור כולל מערכת ABS כסטנדרט, תא מטען גדול למדי שמכיל כמעט 2 קסדות שלמות, תא כפפות קדמי בודד כולל שקע 12V ושקע USB, וכן משקף מתכוונן.
הקרוזים הוא שיפור טוב והכרחי לג'וימקס – גם בעיצוב, גם באבזור וגם בהתנהגות, אבל שוב – בסאן-יאנג יצטרכו לפתח מנוע חדש. לא מנוע 250 מוגדל אלא מנוע 300 סמ"ק פלוס, ייעודי לדגם.
ביצועים
קימקו דאונטאון 350i | ימאהה איקסמקס 300 | פיאג'ו בוורלי 350 | סאן-יאנג קרוזים 300 | |
---|---|---|---|---|
תאוצה ל-100 מ' | 7.03 ש' | 6.98 ש' | 7.17 ש' | 7.93 ש' |
תאוצה ל-200 מ' | 10.32 ש' | 10.43 ש' | 10.57 ש' | 11.37 ש' |
מהירות סופית (לוח שעונים) | 158 קמ"ש | 152 קמ"ש | 149 קמ"ש | 150 קמ"ש |
מהירות סופית (GPS) | 144 קמ"ש | 142 קמ"ש | 143 קמ"ש | 135 קמ"ש |
אז על מי היינו שמים את הכסף?
בואו נתחיל עם הקרוזים. כמו שכתבנו, הקרוזים הוא שיפור טוב ומתבקש לג'וימקס, אולם הוא סובל מנחיתות בנפח ובהספק המנוע. למעשה, אנחנו לא בטוחים שבעבור 29 סמ"ק נוספים ביחס לקרוזים 250 / ג'וימקס 250 שווה לשלם את הפרש המחיר בביטוח החובה, שכאמור עומד על כאלף ש"ח לשנה. עד שהמנוע לא יגדל ל-300 סמ"ק אמיתיים, עדיף לרכוש את גרסת ה-250 סמ"ק הזולה יותר במחיר הרכישה וכן במחיר ביטוח החובה, שכן ביצועי המנוע של הקרוזים 300 אמנם טובים יותר משל ה-250, אך לא עומדים בקו אחד עם שאר המשתתפים במבחן.
הבוורלי 350 הוא קטנוע משובח. הוא נראה טוב, הוא איכותי מאוד, הוא מציע התנהגות דינמית טובה בזכות הגלגלים הגדולים, והוא בעיקר שונה מעדר הקטנועים האפורים ששוטפים את כבישי ישראל. יחד עם זאת, הוא נישתי מדי בעינינו ופונה לקהל יעד שרוצה משהו שונה. תא האחסון הקטן יותר מבין הארבעה מהווה חיסרון כשמדובר בקטנועים צרכניים נטו, ולכן גם הוא לא יכול לנצח את המבחן.
נשארנו עם הדאונטאון 350 והאיקסמקס 300. הדאונטאון הוא עסקה מעולה בכל קנה מידה. בעבור 31,900 ש"ח על הכביש מקבלים קטנוע גדול, נוח ומרווח, איכותי ומהיר, שיכול לעשות הכל טוב ויהיה מצוין בכביש הבינעירוני. מבחן הזמן הוכיח ללא ספק שגם שוק המשומשים שלו פעיל וחזק, חלק מזה בזכות העמידות הגבוהה שלו. בהחלט קטנוע מצוין במחיר מצוין, שמהווה עסקה מעולה ומועמד חזק לניצחון במבחן.
נשאלת השאלה האם שווה לשלם 4,400 ש"ח נוספים כדי לקבל את האיקסמקס 300. במהלך המבחן היינו תמימי דעים שהאיקסמקס הוא קטנוע טוב יותר אבסולוטית. הוא מודרני יותר, הוא יפה ומרשים יותר, ההתנהגות הדינמית שלו טובה יותר – גם בזכות צמד משולשי ההיגוי הקדמיים, וטווח השימושים שלו רחב יותר. על אלו בלבד לא היינו משלמים עוד 4,400 ש"ח, אולם בנוסף לכל אלו, האיקסמקס גם מעלה את הרף בתחום האבזור ומציע אבזור רב ויוקרתי כמו פנסי LED, מפתח קרבה, לוח שעונים משוכלל ומערכת בקרת החלקה בטיחותית. עם כל אלו, הפרש המחיר הופך למוצדק בעינינו, ולכן היינו שמים את הכסף שלנו על האיקסמקס 300 החדש והוא מנצח במבחן ההשוואתי.
מפרטים טכניים
קימקו דאונטאון 350i | ימאהה איקסמקס 300 | פיאג'ו בוורלי 350 | סאן-יאנג קרוזים 300 | |
---|---|---|---|---|
מנוע | 320.6 סמ"ק, 30 כ"ס, 2.9 קג"מ, | 292 סמ"ק, 28 כ"ס, בקרת החלקה | 330 סמ"ק, 33 כ"ס, 3.3 קג"מ, בקרת החלקה | 278.3 סמ"ק, 27 כ"ס, 2.7 קג"מ |
מתלים | מזלג טלסקופי, צמד בולמים אחוריים | מזלג טלסקופי עם 2 משולשי היגוי, צמד בולמים אחוריים | מזלג 35 מ"מ עם מהלך 90 מ"מ, צמד בולמים אחוריים עם מהלך 81 מ"מ | מזלג טלסקופי, צמד בולמים אחוריים |
בלמים | דיסק קדמי 260 מ"מ, דיסק אחורי 240 מ"מ | דיסק קדמי 267 מ"מ, דיסק אחורי 245 מ"מ | דיסק קדמי 300 מ"מ, דיסק אחורי 240 מ"מ | דיסק קדמי 260 מ"מ, דיסק אחורי 240 מ"מ |
ABS | יש | יש | יש | יש |
צמיגים | 120/80-14, 150/70-13 | 120/70-15, 140/70-14 | 110/70-16, 150/70-14 | 140/60-13, 120/70-14 |
ממדים | אורך 2,265 מ"מ, בסיס גלגלים 1,555 מ"מ, גובה מושב 810 מ"מ | אורך 2,185 מ"מ, בסיס גלגלים 1,540 מ"מ, גובה מושב 795 מ"מ | אורך 2,215 מ"מ, בסיס גלגלים 1,560 מ"מ, גובה מושב 795 מ"מ | אורך 2,175 מ"מ, בסיס גלגלים 1,550 מ"מ, גובה מושב 760 מ"מ |
מיכל דלק | 12.5 ל' | 13 ל' | 13 ל' | 12 ל' |
משקל | 189 ק"ג | 179 ק"ג | - | 198 ק"ג |
אבזור | פנס LED אחורי, פנס LED קדמי חניה, 2 תאי צד, תא אחסון 2 קסדות, שקע USB, סבל מקורי, ידיות מורכב, ידיות בלם מתכווננות, רגלית אמצע, רגליות מורכב מתקפלות, זרוע טלסקופית למושב, לוח שעונים עם מחשב דרך | מפתח קרבה KEYLESS, פנסי LED מלאים, 2 תאי צד - אחד ננעל, תא אחסון 2 קסדות, שקע 12V, ידיות מורכב, רגלית אמצע, רגליות מורכב מתקפלות, משקף מתכוונן, לוח שעונים כולל מחשב דרך | פנס LED אחורי, פנס LED קדמי חניה, תא קדמי בודד גדול, תא אחסון קסדה וחצי, שקע USB, סבל אחורי, ידיות מורכב, רגלית אמצע, רגליות מורגב מתקפלות, וו נשיאה, לוח שעונים כולל מחשב דרך | פנס LED אחורי, פנס LED קדמי חניה, תא צד בודד, תא אחסון 2 קסדות, שקע USB, שקע 12V, ידיות מורכב, רגלית אמצע, רגליות מורכב מתקפלות, משקף מתכוונן, זרוע מושב טלסקופית, לוח שעונים כולל מחשב דרך בסיסי |
מחיר 'על הכביש' | 31,900 ש"ח | 36,304 ש"ח | 34,950 ש"ח | 30,306 ש"ח |
עלויות תחזוקה
קימקו דאונטאון 350 | ימאהה איקסמקס 300 | פיאג'ו בוורלי 350 | סאן-יאנג קרוזים 300 | |
---|---|---|---|---|
1,000 ק"מ | 502 ש"ח | 547 ש"ח | 531 ש"ח | 432 ש"ח |
5,000 ק"מ | 672 ש"ח | 285 ש"ח | - | 323 ש"ח |
10,000 ק"מ | 950 ש"ח | 642 ש"ח | 638 ש"ח | 672 ש"ח |
15,000 ק"מ | 672 ש"ח | 285 ש"ח | - | 1,440 ש"ח |
20,000 ק"מ | 2,023 ש"ח | 2,340 ש"ח | 2,320 ש"ח | 790 ש"ח |
סה"כ ל-20,000 ק"מ | 4,819 ש"ח | 4,099 ש"ח | 3,489 ש"ח | 3,657 ש"ח |
אופציה נוספת – פיאג'ו MP3 300 – מחיר 42,795 ש"ח
הפיאג'ו MP3 בנפח 300 סמ"ק הוא אופציה נוספת לקטגוריה הזו, אולם הוא מביא יתרון בטיחותי עצום בדמות צמד גלגלים קדמיים. היתרון מתבטא באחיזה גבוהה יותר בחלק הקדמי, דבר שמעלה את רמת הבטיחות גם באחיזה בפניות וגם ביכולת הבלימה.
בעבור היתרון הזה תצטרכו להתפשר בתחום המשקל וזריזות ההיגוי, כמו גם ברוחב החלק הקדמי אשר מקשה מעט יותר בהשתחלויות בתנועה צפופה.
ל-MP3 מנוע בנפח 278 סמ"ק המפיק – על-פי פיאג'ו – 21 כ"ס בלבד. יחד עם תוספת המשקל המהירות הסופית עומדת על 120 וקצת קמ"ש – נחות יותר משאר המשתתפים במבחן.
יחד עם זאת, היתרונות הבטיחותיים של ה-MP3 – כאמור בתחום האחיזה בפניות ויכולות הבלימה – הם גדולים וחשובים. לכן ה-MP3 300 עשוי להוות אלטרנטיבה בטיחותית יותר לארבעת הכלים שבמבחן, בעיקר למי שהבטיחות נמצאת בראש מעייניהם.
איך אפשר לעשות מבחן השוואתי אובייקטיבי כאשר לאחד הכלים יש אגזוז אקרפוביץ? (במקרה או שלא הכלי המנצח במבחן). ועוד לא לרשום על זה מילה…
תשימו לב לקחת את המבחן הזה בערבון מוגבל כל מי שחושב על לקנות קטנוע חדש מהקטגוריה הנ"ל. אל תצפו לאותה רמת ביצועים (פחות כ-2 כ"ס) ולאותה רמת התנהגות ונוחות (עוד כ-4 ק"ג משקל בלתי מוקפץ על הגלגל האחורי) כפי שמתואר במבחן.
מבחן הזוי לחלוטין ,מה לגבי נוחות נסיעה ? מה לגבי טווח נסיעה ? מיגון רוח ? הרי אנחנו מדברים על קטנועי פרברים לא ? כל כך הרבה נושאים להשוואה ,אבל בעיקר מדברים על מנוע כמו ילדים בתיכון …
אז אם כבר מדברים על מנוע …
בתור בעלים של בוורלי 350 ,אני יכול להעיד על מהירות גבוהה בהרבה מהכתוב , על השעון במישור גם 160 וGPS 148 , לא ברורים לי הנתונים המדוברים ..
מעבר לזה , איזה מן בדיקה מכורה זאת שאחד הקטנועים מגיע עם שיפורים(אגזוז .. בטח "כשהמסרס" העיקרי ב EURO 4 הוא האגזוז ) למבחן השוואתי , בבוורלי עם אגזוז אחר מהSTOCK , הביצועים טובים בהרבה .