דף הבית / מגזין / נוסטלגיה: זקס TC50 – הקרוס של שנות ה-80
WhatsApp Image 2023-01-26 at 22.11.16

נוסטלגיה: זקס TC50 – הקרוס של שנות ה-80

עוד קרוס 50 סמ"ק משנות ה-80, והפעם 'זקס 50', שהיה חיבור של חברה פורטוגלית עם מנוע גרמני, והגיע לארץ לתקופה קצרה; צפו בשחזור הישראלי של הזקס 50

ה-SIS Sachs TC50 – ואנחנו נתייחס אליו כאל זקס 50 – היה קרוס 50 סמ"ק שהגיע לישראל למשך תקופה קצרה בשנות ה-80.

אנחנו תמיד אוהבים לחזור לימי הקרוסים של שנות ה-80 ו-90, שמתייחסים לאופנועי 50 סמ"ק דו-פעימתיים מעשנים עם חישוק קדמי 21″. הפעם נתייחס לימים שאופנועים כמו סוזוקי TS ו-RMXימאהה DTהונדה CRMדרבי סנדה הם חדשים מדי. נחזור עוד קצת אחורה לדוגמאות כמו פנטיק קבלרו 50, סוזוקי ER 21 ועוד רבים וטובים. אחד האופנועים שהתבלט בכך שהוא שונה מהעדר הוא הזקס 50.

מדובר למעשה על אופנוע מתוצרת SIS (ר"ת Sociedade Irmãos Simões) – חברה שנוסדה בפורטוגל בשנות ה-50 של המאה הקודמת. החברה, שכבר הספיקה להסגר בשנת 1995, השתמשה גם במנועים של חברת זקס (Sachs) הוותיקה מגרמניה שנוסדה אי-שם בשנת 1886 [ועדיין קיימת (!) – ראו כאן]. אם נתמקד ב-TC50, אזי הוא יצא בתחילת שנות ה-80 והגיע לישראל במספרים קטנים בשנת 1984 ו-1985. המרכיבים של מתכון הקרוס כבר מוכרים: מנוע שתי פעימות מקורר אוויר בנפח 49 סמ"ק, חישוק קדמי בקוטר 21″, אשר הגיע באותם השנים עם בלם דיסק – בהחלט לא משהו שכיח בשנות ה-80, צמד בולמים אחוריים, ולוח שעונים מרשים ומפורט. אין נתונים מדויקים של המנוע, אך אנחנו מדברים על סביבות 7 כוחות סוס שמשכו אותו יפה אל כ-100 קמ"ש ואף מעט יותר.

WhatsApp Image 2023-01-26 at 22.11.16 (1)

ניתן את הבמה לשי לזימי, שמנהל את הפעילות הדו-גלגלית במועדון החמש ובין השאר שיפץ גם צמד זקס 50: "הכירו את אופנוע זקס קרוס 50 סמ"ק SACHS TC 50CC, הגיע לארץ במודל 86-85. לשמחתי אבא שלי קנה לי אותו בגיל 16. לא היו הרבה כאלה בישראל והוא היה יחסית זול מול הסוזוקי X/W. קראו לו עוף מוזר, אבל האופנוע הזה היה מהיר מאוד והיה 'סוגר סקאלה' – כמעט 105 קמ"ש. הייתי עוקף את הסוזוקי בהליכה, והחבר'ה היו פעורי פה.

בארץ שווק והופץ על-ידי 'אבי הונדה' המיתולוגי בכמות מוגבלת. היו אין-ספור חוויות עם הכלי הזה – החל מרכיבה לתיכון בבוקר ועד לטיולים בשדות המרהיבים של קריית ביאליק, לחווה החקלאית, מאגר המים בנחל הפוארה, מפגשי חברים בים, בקולנוע, ומה לא. בשנים האחרונות הרגשתי געגוע עז לאופנוע הילדות, ולפני מספר שנים שמתי יד על שני פגרים – האחד מודל 1986, כמו שהיה לי, ועוד אחד מודל 1985. לאחר תהליך ארוך ומורכב של שחזור לשני האופנועים, שהגיע לסיומו עם תוצאה מרהיבה, אחד נמכר והשני איתי עד היום האחרון – כי נועדנו להגשים חוויות!

רק תראו את התמונה של הזקס המשוחזר של שי, יחד עם הסרטון. נוסטלגיה ברמה גבוהה!

980_1851865783

980_346713774

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

2025 GASGAS TXT GP 300

גאס גאס מציגה את דגמי הטריאל של 2025

בגאס גאס מציגים את דגמי 2025 של ה-TXT RACING ו-TXT GP עם המשך האבולוציה והשיפורים לדור האחרון של אופנועי הטריאל שהוצג ב-2023

תגובה אחת

  1. Avatar

    אופנוע נהדר, קצת חריג בנוף המקומי, אבי קנה לי אותו לפני שהיה לי רישיון, הוא שכב שנה שלמה במחסן מכוסה בשמיכת צמר וכמעט השתגעתי. בשבתות היית ימתגנב ומדליק אותו רק כדי לשמוע קצת את המנוע. האופנוע הזה עבר אצלי מסכת יסודים שלא היית המביישת את הפריז דקר, מחולות תל ברוך, הדיונות של ראשון, קפיצות, עליה וירידה במדרגות, רכיבה של 3 אנשים עליו ומה לא. היו לי אופנועים חזקים וטובים ממנו, אבל מעולם לא היה לי אופנוע ששימח אותי יותר

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן