ברבע לחמש לפנות בוקר עדיין חושך מוחלט, והפנס של הוורסיס מכוון גבוה מדי, מסנוור את עטלפי השכונה ועוד כמה נהגים. כשהצטרף בני הצלם יחד עם תיק הציוד הכבד שלו – גם היושן במרומים התעורר ולא הבין מה זו השמש הקטנה הזו שזורחת מאיזה אופנוע צהוב שם למטה. עד שהוא התארגן על הזריחה שלו אנחנו הספקנו כבר להגיע למורדות השומרון בואך הבקעה ופגשנו אופנוע צהוב נוסף.
ילד מזדקן
שלא בטובתו, או אולי דווקא כן – המבחן של הוורסיס התקיים במקביל לסקרמבלר של דוקאטי, שעורר אצל סקוטרמן פרץ של רגשות שבדרך כלל שמורים לרכיבות מסוג אחר. הרגשות והריגושים שמעורר הוורסיס באים ממקום מודרני, פרקטי, וארצי יותר. אם הסקרמבלר עושה צלילת עומק לעבר ומציף בועות של נוסטלגיה, הוורסיס הוא יותר כמו ג'ט-סקי מול חוף של מלון 'הכל כלול'. אופנוע ורסטילי שמיועד לעשות הכל – מעבודה קטנועית בעיר, דרך מרחקים בינעירוניים ארוכים, ועד השחזות בכבישים מפותלים.
שם הדגם של הוורסיס הוא KLE650, אבל מיום היוולדו ב-2006 הוא דומה וקרוב יותר לאחיינים ממשפחת ה-ER6 מאשר ל-KLE500 המקורי שהיה מין דו"ש רך שליווה את ה-ER5 הכבישי. הוורסיס איבד את שארית מאפייני הדו"ש והשטח, אבל עדיין לא החליט בדיוק מיהו – סוג של סופרמוטו וואנבי, או 'קרוסאובר' דו-גלגלי. אותי אישית, אני חייב להודות, הוא לא רק אכזב אלא גם עצבן. לא אהבתי את ההיגוי ואת תנוחת הרכיבה עליו, וגם לא את העיצוב עם הפנס הקדמי הנוראי שנראה כמו פרצוף של נער בגיל ההתבגרות עם חצ'קון בגודל של הראש שלו. ב-2013 הוא כבר הרגיש לנו מיושן ולא עומד בתחרות, ובמבחן ההשוואתי הוא מוקם במקום האחרון.
לומד את הפרינציפ
הוורסיס המחודש של 2015 עבר סדרה של שיפורים קטנים, כשהבולט מכולם הוא עיצוב חדש של מסיכת החזית. החצ'קון נעלם והנער הפוחז התבגר והפך ליפיוף חתיכי. הכיוון שלו עכשיו ברור הרבה יותר – סוג של בייבי-אדוונצ'ר, עם עיצוב נאה, אופנתי והרבה יותר נכון. מעבר לעיצוב המחודש טופלו בוורסיס עוד לא מעט נקודות שגרמו לדגם הקודם להרגיש מיושן. המנוע קיבל חיזוק קטן ושיפור באספקת הכוח בסל"ד נמוך ובינוני, ותושבות מנוע חדשות שהעלימו לחלוטין את אותם זמזומים מטרידים שהופיעו בדגם הקודם בדיוק בסל"ד השיוט הרגוע. מיקום הרגליות זז מעט למטה, הכידון זז מעט קדימה, ותנוחת הרכיבה כעת מרווחת יותר. שלדת הזנב חוזקה ויש סט מזוודות תואם ועוד אביזרי תיור מקוריים ברוח אופנת האדוונצ'רים. למיכל הדלק נוספו שני ליטרים והוא מכיל 21 ליטר שמספקים טווח רכיבה אפקטיבי מכובד של לפחות 300 ק"מ בין תדלוקים. צריכת הדלק במבחן עמדה על 15 ק"מ לליטר, בהרכבה ובמהירות גבוהה, כך שהנתון הזה יכול רק להשתפר בשימוש שגרתי ורגוע יותר.
שיפורים נוספים נמצאים במתלים, עם מזלג הפוך וחדש בקוטר 41 מ"מ מלפנים, שהצד השמאלי שלו מכיל את הקפיץ והצד הימני אחראי על פעולות השיכוך. מאחור קיבל הבולם האופקי כיול מחודש, וכיוון עומס הקפיץ נעשה בעזרת 'ברז' נוח לשימוש. מערכת הבלימה חדשה עם דיסקים גדולים יותר ומערכת ABS חדשה וקלה יותר שמתפקדת באופן מעולה. בנוסף קיבל הוורסיס המחודש משקף חדש שמתכוונן ידנית בעזרת שני ברגים פרפריים. מיגון הרוח מצוין, וגם כוונון המשקף פשוט ונוח, אבל הפריעה לנו העובדה שכעת הוא גם קל לגניבה – צריך פשוט לסובב את הברגים הפרפריים עד הסוף והמשקף נשלף ממקומו. נקודה בעייתית למי שחונה ברחוב בלילה.
היא הולכת בדרכים
ההתנהלות העירונית עם הוורסיס קלילה ונעימה. ההיגוי זריז, הבלמים חזקים ובעלי רגש טוב מאוד, והמנוע סוחב יפה מסל"ד נמוך. טענה קטנה יש לנו למערכת ההזרקה שדורשת פעולת יד עדינה ומדויקת במעבר בין גז סגור לפתוח שנעשה בצורה חדה מדי, אבל מתרגלים לזה די מהר. הנוחות העירונית בסך הכל טובה, ותורמת לכך תנוחת הישיבה הזקופה והגבוהה. המתלים מכוילים מעט קשיח, סופגים היטב את רוב מהמורות העיר ומקפצים פה ושם על מהמורות גדולות במיוחד, אבל האופנוע אוכל את זה בלי שום דרמה ונשאר יציב ומאוזן.
האיזון והיציבות נשמרים גם מחוץ לעיר. מיגון הרוח מצוין, ואפשר לשייט עם הוורסיס מהר ונינוח לאורך זמן. המנוע מרגיש טוב מאוד לאורך כל קשת הסל"ד, מאפשר 'להתחרע' עם משיכת ההילוכים לכיוון ה-9-10 אלף סל"ד וגם לרכב רגוע בתחום הביניים עם מומנט זמין מסל"ד נמוך. במקסימום אפשר 'לסגור' קצת מעל 200 על השעון, כש-150-160 מושגים די בקלות. תפעול תיבת ששת ההילוכים קליל ונעים לשימוש, והאופנוע כולו מרגיש איכותי ומוצק. בכבישים מפותלים הוורסיס משלב את זריזות ההיגוי יחד עם היציבות והאיזון, ומשרה בטחון בפניות מהירות. אפשר ללחוץ אותו והוא משתף פעולה בכיף, אבל אם הכביש גלי או משובש המתלים מתקשים לגהץ ולתמוך, ומאותתים עם קפצוצים קלים שנוריד קצת את הקצב. מעבר לזה, על כל כביש ברמת סלילה סבירה ומעלה הוורסיס נותן מענה גם לרוכבים ספורטיביים – כמובן שלא ברמה אופנוע ספורט הארד-קור, אבל בהחלט מתאים לדרישות של רוכב ממוצע ומעלה. הבונוס הוא כאמור הוורסטיליות שמאפשרת לטייל בזוג בתענוג, להתחרע קצת אם בא לנו, ואפילו לרדת פה ושם לשבילים כבושים, למרות שהשטח לא נמצא בתפריט בכלל.
זה הכל בשבילך
מדהים איך שסדרה של שינויים קטנים גורמים לשינוי עצום במכונה. הוורסיס החדש לא רק יפה הרבה יותר מקודמו, אלא גם הרבה יותר טוב בכל התחומים. המהלך האבולוציוני האחרון ליטש את הבסיס המוצלח של הוורסיס המקורי, העלים את נקודות התורפה של הדגם הקודם, ומיקד את האופי של האופנוע לכיוון האדוונצ'ר האופנתי. הוורסיס של היום הוא אופנוע ביניים בוגר, מהנה ומתגמל, ונותן חבילה שכוללת כושר עירוני מצוין ונוח לשימוש יומיומי, יכולת בינעירונית לא פחות טובה שמאפשרת רכיבות ארוכות גם בזוג, ובונוס ספורטיבי שמתאים לרוב המוחלט של הרוכבים. העיצוב החדש נאה ואופנתי, האיכות והגימור טובים מאוד, והוורסיס החדש הוא פשוט אופנוע רב שימושי וכיפי שנותן תמורה מצוינת ל-67 אלף השקלים שהוא עולה.
כתוב מתומצת אך אינפורמטיבי , תמיד נעים לקרוא את מבחני הדרכים באתר , ובהצלחה עם האתר החדש !
נעים , נוח ויפה מסודר ….
שמח לרכב על אחד כזה, אחלה אופנוע, צריכת שלק 1:23, גם פוקציונאלי ליום יום וגם כיף לטיולים בסופ"ש, נוח מאוד גם למורכבת מאחור.
השיפור במראה של הדגם החדש (2015) משמעותי מאוד.