רוכב שרוצה להתחרות במרוצים בישראל צריך, בין היתר, רישיון נהיגה ספורטיבית – כלומר רישיון מרוצים מטעם הרשות לנהיגה ספורטיבית ומשרד הספורט.
ההליך של הוצאת רישיון נהיגה ספורטיבית כולל קורס בן 4 שעות לימוד שבסיומו עוברים מבחן, וביצוע בדיקות רפואיות, בדיקת מאמץ (ארגומטריה) ובדיקת ראייה. את הטפסים המלאים מעבירים לרשות לנהיגה ספורטיבית, ותוך זמן קצר מקבלים את הרישיון.
את קורסי הרישיון מעבירים בישראל כמה מרכזים, ביניהם מוטו-יאנג, קרוס-קאנטרי, אופנוען מאומן ו-RPM אופנועים. הקורס מחולק לשניים: בחלק הראשון לומדים על מבנה הרשות וההתאחדויות ועל הכללים הכלליים לנהיגה ספורטיבית, ובחלק השני עוברים הכשרה ענפית – במקרה שלנו על אופנועים וטרקטורונים – שבה לומדים על הדוקטרינות השונות ועל כללים הנוגעים לדו-גלגלי, כולל דגלים ומבנה מסלולים.
אחרי הקורס יש צורך לגשת לבדיקת ראייה אצל אופטומטריסט, ומשם לבדיקת מאמץ באחד מהמכונים המאושרים על-ידי רשות הספורט. את כל הטפסים והאישורים מעבירים למרכז שבו התקיים הקורס, והם כבר מעבירים את הטפסים לרשות הספורט, ובמידה והטפסים והבדיקות תקינים – הרישיון יגיע תוך שבוע עד 10 ימים.
כעת, עם הדרייב החדש בהתאחדות הספורט המוטורי, היא מציעה קורס רישיון נהיגה ספורטיבית המרכז את כל הבדיקות, במקום אחד ותוך 5 שעות.
הקורס, ששני מחזורים שלו – בני 50 איש כל אחד – התקיימו בשבוע שעבר במכון וינגייט, גם מסובסד על-ידי ההתאחדות, כך שהעלות הכוללת עומדת על 447 ש"ח (במקום 697 ש"ח) – סכום הכולל את עלות הקורס (249 ש"ח במקום 449 ש"ח), עלות הבדיקה הרפואית ובדיקת המאמץ (119 ש"ח), וכן את בדיקת הראייה (79 ש"ח). בנוסף תצטרכו לשלם אגרה בת 61 ש"ח למדינה על הנפקת הרישיון.
הקורס מתחיל בשעת בוקר ברישום. במהלך היום נקראים אנשים לבצע בדיקות רפואיות ובדיקות ראייה, ובמשך 4 שעות הכוללות הפסקות מעביר המרצה את החומרים שמתחרה צריך לדעת – כאמור גם באופן כללי על מבנה הספורט המוטורי בישראל וגם בהכשרה הענפית, אופנועים וטרקטורונים. בסיום ההרצאה, נציג מהרשות לנהיגה ספורטיבית מקיים מבחן בן 25 שאלות (8 שאלות לילדים עד גיל 12), ועם סיום המבחן מגישים את כל הטפסים למארגני הקורס, והם מעבירים את החומרים לרשות לנהיגה ספורטיבית. אם עברתם את המבחן, ואין סיבה שלא תעברו, רישיון הנהיגה הספורטיבית יגיע תוך כשבוע, אם כי ברגע שהוא מאושר תקבלו למייל אישור להשתתף במרוצים.
היתרון הגדול של הקורס, מעבר לעלות המוזלת שלו ביחס לקורסים רגילים, הוא האפשרות לבצע את כל הבדיקות הרפואיות במקביל לקורס ולסיים עם כל ההליך תוך 5 שעות במקום אחד, בלי הצורך להתרוצץ בין מכוני בדיקה כאלו ואחרים.
עומר שושני, מנכ"ל התאחדות הספורט המוטורי: "המטרה שלנו היא פשוטה – להנגיש את הספורט המוטורי לכולם ולמזער ביורוקרטיות. קל מאוד להוציא רישיון נהיגה ספורטיבית היום, אז תוציאו רישיון ובואו להתחרות".
בשבועות הקרובים יתקיימו מחזורים נוספים של קורסים להוצאת רישיון נהיגה ספורטיבית. מועדים ופרטים תוכלו למצוא כאן אצלנו בפול גז, וכן בעמוד הפייסבוק של התאחדות הספורט המוטורי, כשיתפרסמו.
אבקש לחזור אלי ברצוני להוציא לי ולבן שלי רשיון ספורטיבי בהקדם אאפשרי תודה יום טוב
היי תודה על הכתבה, שאלה לגבי בדיקת עיניים מה הקריטריונים לתוצאה של בדיקה?
לצורך העיניין יש לי משקפיים עם מספר קטן, עדיין אפשר לעשות רישיון נהיגה ספורטיבית?
אני מעונין לקנות אופנוע מוטוקרוס , הרישיון מרוצים מאפשר לי נהיגה על האופנוע מוטוקרוס ,בלי להוציא רשיון אופנוע רגיל?
אשמח שתחזרו אלי למספר 0524685184
אשמח שתחזרו אלי לגבי תאריכים נוספים שבהם מתקיימת ההכשרה.
אני שנה מחפש איפה ללמוד אף אחד לא נותן לי מספר לפנות אליו אפשר לעזור ליז??
אולי תחזרו אלי לגבי קורס לפחות תתנו לנו כיוון
אני מעוניין ברישיון
אני מעונין לעבור מבחן לי ולבן שלי בן 12 אם אפשר לחזור אלי לטל 0539744319 נועם או052834991 מקס