Photo: Andrew Barkules
סדנאות שיפוץ אופנועים הפכו להיות הלהיט התורן, ובצדק. ניתן היום לקנות (בעיקר בשאר העולם, אך גם בארץ זה מתחיל להתפתח) אופנוע ישן יחסית, להכניס אותו לסדנה, ומשם הגבול תלוי רק בראש של המעצב והמכונאי בסדנה ובעומק הכיס של הלקוח. אנחנו רגילים לראות לא מעט אופנועים שעוברים שיפוצים מרשימים מאוד – ב.מ.וו, הונדה, טריומף וכדומה, אך מתי בפעם האחרונה ראיתם בימוטה שעובר קסטומיזציה?
סדנת אנאלוג (Analog) האמריקאית אמנם הוקמה רק בשנת 2009, אך בעליה, טוני פרוסט (Tony Prust), עוסק בשיפוץ אופנועים ב-15 שנה האחרונות. אל יצירתו האחרונה לא יכולנו להישאר אדישים. ה-DB3.5 החל את דרכו כבימוטה מנטרה שנת 1996. למה זה מעניין אתם שואלים? נתחיל מהעבודה שזה בימוטה, ולא כל יום מישהו מרשה לעצמו לגעת באופנוע שבסופו של יום נחשב, גם בימינו, כסוג של אקזוטיקה. לצורך העניין יוצרו סך הכל כ-450 אופנועים כאלו פחות או יותר. מנגד, המנטרה הוא חתיכת אקזוטיקה מכוערת, ומישהו צריך להגיד את זה וגם לעשות עם זה משהו.
למי שלא מכיר, הבימוטה מנטרה היה הניסיון של החברה מרימיני להיכנס לשוק הנייקדים. מדובר על אמצע שנות ה-90, והדוקאטי מונסטר M900 רק נולד ומראה לעולם מה זה אופנוע נייקד אמיתי. בימוטה תמיד נחשבה יצרנית אופנועי ספורט, וזה היה הניסיון שלה לצאת מהמסגרת. התוצאה הייתה אחד מהעיצובים הבלתי נשכחים בהיסטוריה הדו-גלגלית, לאו דווקא לטובה. מזלנו שאנחנו יכולים להאשים את הצרפתים, או יותר נכון צרפתי אחד בשם סשה לקיץ', שכן למעט העיצוב הנוראי לטעמנו, בסך הכל המנטרה נחשב אופנוע טוב מאוד, בעל מנוע מוכר וחזק, שלדה כמו שרק בימוטה יכולה לייצר והתנהגות בהתאם, ומשקל נוצה של 173 ק"ג.
מה שאנאלוג עשו, זה פשוט מה שבימוטה היו צריכים לעשות עוד בשנת 1995 – לייצר נייקד מגניב. לטעמנו האופנוע החדש נראה פשוט מעולה. פרוסט התעקש על גלגלי שפיצים במקום אלו היצוקים כדי לתת מראה קפה רייסרי אמיתי. זה עשה הרבה כאבי ראש, אבל בסוף השתלם, והגלגלים של חברת alpina באים בול במקום, בטח כשמולבשים עליהם צמיגי פירלי דיאבלו רוסו III. על הדרך הוחלפה גם מערכת הבלימה לכזאת של חברת ISR וצינורות בלימה של HEL. מיכל הדלק, יחידת המושב, שלדת הזנב, האגזוז ועוד כמה נגיעות – נבנו כולם בעבודת יד בסדנה.
המנוע עצמו עבר רענון רציני בדוקאטי מילוואקי, התווספו קרבורטורים מסוג FCR של קיהיין, ונזרק עליו גם קלאץ' מוגבל החלקה. על הדרך פינקו את ה-DB3.5 גם במערכת חשמל חדשה לגמרי. שאר הנגיעות הן עיצוביות ומגיעות היישר מהמדף. כך אפשר למצוא קליפ-אונים של חברת וורטקס, ריר-סט של ריזומה, מראות של CRG שבסופו של דבר יוצרים את האופנוע המגניב הזה. אספרסו עם נגיעה אמריקאית.
יחידת הזנב שלו, מאחורה, נראית כמו תמונה של Alien.