משפחת דגמי ה-XR הדו-שימושיים של הונדה היא משפחה מפוארת הכוללת בתוכה כמה אופנועים אייקוניים. חלק מדגמי ה-XR החלו להגיע לישראל בתחילת שנות ה-90 – עם תחילת הייבוא של הונדה לישראל. המשפחה מכילה מנעד נפחים גדול שנע בין 50 סמ"ק ועד 650 סמ"ק – כולם על טהרת ה-4 פעימות – ובהם דגמי ה-L הדו-שימושיים עם רישוי לכביש ודגמי ה-R הטהורים לשטח.
משפחת ה-XR מכילה כאמור דגמי ילדים ופליי בייק שמתחילים מ-50 סמ"ק (XR50) ו-100 סמ"ק (XR100R). אנו מכירים בישראל את ה-XR125L הפשוט שהגיע ארצה בעשור הקודם, ובעולם אף מוצעים דגמי 200 בתצורת L עם רישוי כביש ו-R לשטח בלבד. אנחנו נתרכז בדגמים הפופלריים שהיו בישראל – דגמי ה-250, 400, 600 ו-650.
אבל לפני כן, לא נפסח על הדגם שהקדים את המשפחה: ה-XL. ה-XL250 הוצג בשנת 1972 כאופנוע אנדורו עם מנוע סינגל ארבע פעימות ו-4 שסתומים. המנוע הצנוע הפיק 24 כ"ס, אך עם משקל רטוב של כ-140 ק"ג וגלגל קדמי בקוטר 23″ (שבהמשך קטן לקוטר המקובל כיום של 21″) לא התקבלו ביצועי אנדורו כפי שנהוג לקבל כמובן מאליו כיום. הדגם היה פשוט ועם רישוי כביש, אך שם גם היה סוד הקסם והסיבה להצלחה.
בשנת 1979 הוצג ה-XL500S, עם מנוע צילינדר יחיד בנפח 497 סמ"ק, קירור אוויר, 32 כ"ס, בולם אחורי כפול, בלמי תוף, גלגל קדמי 23″ ומשקל יבש של 135 ק"ג. בוחני האופנועים והלקוחות אהבו את היכולת הדו-שימושית, כל עוד ידעו להכניס אותו לשטח מתאים. אופנוע אמין, פשוט ומוצלח. הונדה.
XR500 / XR500R
בשנת 1979 הוצג דגם ה-XR הראשון, שנועד להחליף את דגמי ה-XL המוזכרים לעיל. הנציג הראשון היה עם מנוע בנפח 497 סמ"ק, מקורר אוויר, עם 36 כ"ס. בהונדה קראו למנוע בשם Pentroof עם ארבעת השסתומים (בניגוד ל-2 שהיו מקובלים אז) לנשימה טובה יותר ומומנט מסל"ד נמוך. מידות הגלגלים המשיכו להיות לא שגרתיות עם 18″ מאחור ו-23″ מלפנים – לספיגה טובה יותר על-פי הונדה – וספגו את מרבית הביקורת, בטח לאור היצע הצמיגים הנמוך במידה הקדמית.
בשנת 1981 שודרג הדגם בקרבורטור והומר לבולם יחיד מאחור עם מערכת לינקים Pro-Link. בנוסף, היו שינויי שלדה ומידות גלגלים ל-21″ מקדימה אך 17″ מאחור.
שנת 1983 הציגה דגם חדש שהוסיף את ה-R לשם (XR500R) וחשפה אופנוע כמעט חדש לגמרי. המנוע סיפק 41 כ"ס ונשם דרך שני קרבורטורים – אחד לסל"ד נמוך והשני שנכנס לפעולה אחרי רבע סיבוב של המצערת. בנוסף, ארבעת השסתומים סודרו בצורה רדיאלית – RFVC כפי שהונדה קראו לזה – והתצורה רצה עם הונדה בכל דגמי ה-XR העתידיים. שלדה חדשה, מזלג קדמי בקוטר 43 מ"מ עם כוונון אוויר, ובלמים משופרים. הדגם שרד שנה נוספת עד שהוחלף על-ידי גרסת ה-600R.
XR250L
הדגם הוצג בשנת 1991 ומשך עד 2007. עם מנוע מקורר אוויר בנפח 249 סמ"ק שהפיק 30 כ"ס, משקל יבש של 118 ק"ג, מערכת בולמים פשוטה אך יעילה של שוואה והנעה רגלית, התקבל דגם מתחילים בסיסי אך עם יכולת דו-שימושית ראויה לשטח ולכביש.
XR250R
דגם ה-R הקרבי, כאמור ללא רישוי כביש, כבר חסך 18 ק"ג מהמשקל, הציע קרבורטור קרבי יותר ומערכת פליטה משוחררת. בהונדה גם הוציאו לתקופה את גרסת הבאחה, שהקשיחה מתלים, הגדילה את מיכל הדלק ל-14 ליטר ובעיקר העניקה זוג פנסים ענקיים מקדימה. ללוחמי המדבר. ה-XR250R היה אופנוע שטח / פליי בייק עם יכולות גבוהות ומשקל נמוך.
XR400R
הדגם יוצר בין השנים 1996 ל-2004. על פניו הוא היה גרסה מוגדלת של ה-XR250R, אך עם בסיס גלגלים ארוך יותר ומהלך מתלים ארוך יותר הוא היה פלטפורמה מעולה לשיפורים ולמרוצים. המנוע מקורר האוויר, שהיה טוב בבסיסו עם 34 כ"ס, יכול היה לירוק אש עם השיפורים המתאימים, והוא סחב במרוצי מדבר מהירים ובאנדורו קלאסי צפוף. הדגם לא נמכר בישראל בגלל היעדר רישוי כביש, אך כמובן מספר יחידות מצאו את דרכם לארץ בדרכים לא דרכים, ואחת מהן – מדגם 98 – שימשה את עורך פול גז למשך 5 שנים תמימות.
XR600R
הדגם גדול הנפח של הונדה, וגם החשוב ביותר במשפחה, יוצר בין השנים 1985 ל-2000. עדיין עם מנוע מקורר אוויר אמין ועמיד, קרבורטור של 39 מ"מ ועוקה יבשה, התנעה רגלית ו-5 הילוכים. מערכת בולמים טובה ופשוטה, בלם אחורי תוף בתחילה שבהמשך הפך לדיסק. מדהים לחשוב איך עם הנתונים האלה, כשהוא הגיע לישראל הוא נחשב לדגם מקצועי. אבל בישראל גילו את מה שהעולם ידע ממזמן – זהו אופנוע שעושה הכל, ועם השיפורים המתאימים הוא מפגין יכולות שטח מרשימות בהחלט.
ה-XR600R כיכב עם חמישה ניצחונות בבאחה 1000, וזכה לניצחונות במרוצי מדבר נוספים עם ג'וני קמפבל (Johnny Campbell), אבל לא רק. מי שעקב אחר סצינת המירוצים בארה"ב בשנות ה-90 לא יכול היה שלא להיתקל בסקוט סאמרס (Scott Summers), שהיה כותש את המתחרים במרוצי האנדורו (GNCC) עם לא פחות מאשר ה-XR600R.
יבואני הונדה לישראל השכילו לייבא לישראל בשנים 1997 ו-1998 את הדגם האוסטרלי, שהכיל את כל מה שצריך לעבור תקינה – כולל רגליות מורכב מאולתרות, שאותן כל הרוכשים הסירו מיידית. סיפור מעניין לגבי הדגם וישראל: במבצע תפיסת האונייה 'קארין A' בשנת 2002 נתפסו גם שבע יחידות של XR600R שהיו מיועדות לרשות הפלסטינית והיו מצוידות במתקנים לנשיאת נשק. המדינה השמישה את האופנועים לאחר מספר שנים, ומכרה אותם במכרז (אחד מהם עמד למכירה לא מזמן – כאן).
XR650L
בשנת 1993 הציגו הונדה לעולם את גרסת הדו"ש ל-XR600R – ה-XR650L. המנוע הוגדל ל-644 סמ"ק ונשאר מקורר אוויר, התווספה התנעה חשמלית, אביזרי כביש גדולים יותר, מיכל דלק מפלדה (פלסטיק ב-600), והמשקל הרטוב טיפס ל-157 ק"ג. הדגם, שנמכר בישראל משנת 1994, זכה להצלחה גדולה – ובצדק. יכולות כביש מרשימות, נוחות גבוהה יחסית לדו"ש, מנוע אמין ופשוט, וכמובן היכולת להסתדר בשטח בצורה מרשימה. האופנוע היווה כר נרחב לשיפורים, ואף הסבות לסופרמוטו, והעורך של פול גז מספר שגם XR650 היה ברפרטואר הדגמים שלו – 3 שנים בתור דו-שימושי לשטח ועוד 3 שנים בתור סופרמוטו בתחרויות אליפות ישראל. אגב, ה-XR650L נמכר עד היום, כמו שהוא, בארה"ב. מחירו עומד על 7,000$ בלבד.
XR650R
דגם ה-R מקבל התייחסות נפרדת משום שכאן לא רק חיזקו מתלים וחיזקו מספרים, אלא הציגו מנוע חדש לגמרי ומקורר נוזל – לראשונה בסדרת ה-XR-ים. הדגם הוצג בשנת 2000 כמחליפו של ה-XR600R, והמשיך את שרשרת ההצלחות במרוצים בארה"ב עם הרייסרים שהזכרנו מקודם. המנוע הפיק 61 כ"ס (לעומת 41 כ"ס בדגם ה-L) וסחב 133 ק"ג בלבד, שהושגו בין היתר על-ידי ויתור על המתנע החשמלי של דגם הדו"ש. הייצור הופסק בשנת 2008, והדגם – בגלל ייעוד השטח בלבד והיעדר תקינת הכביש – מעולם לא הגיע לישראל. אבל כמו עם כל דגם שלא הגיע ארצה – כמה יחידות של XR650R מצאו את דרכן לישראל.
משפחת ה-XR – איזו משפחה מפוארת!
רק לחדד: ה-XR650L היה בעצם שלדת ה-600R עם מנוע שנלקח מה"דומינייטור"
ועם מתלים מוקשחים לעומת ה-600. הסטרטר נמצא בו מיום היוולדו בדומינייטור,
אבל בשפצורים להורדת משקל היו כאלה שהחליפו אותו ברגלית, היה מקום מיועד לכך בבלוק המנוע,
ודן טל הזכור לטוב היה משפר אותם לכדי כלי שטח מקצועי לעילא.
על הקאריןA נתפסו 28 אופנועים, לא 7.
FuadElawal צודק,מחזק ואם יורשה אז אוסיף לערך XR ב"וויקיגז".
לגבי ה 650L,אז כמה פרטים,קצת יותר לעומק.
המנוע אכן נלקח מהדומיניטור,קומפלט,(גיר וכו' חוץ ממכסה קלאץ'} ואפילו דיסק וגלגל קדמי.
בבולמים הקדמיים;נראים ממש דומים לאלו של ה 600R,אבל הקרטריג' שונה ונקודות העיגון של הקאליפר,כדי לקבל את הדיסק הגדול יותר ונכון,גם הקפיצים חזקים יותר.
בולם אחורי,נראה אחד לאחד לזה של ה600R,אבל הגוף גדול יותר ומקבל בוכנה של 46 ממ לעומת ה 44 של ה 600 וכמובן שיסתום אחר.
יש עוד,אבל זו כבר טרחנות בסקיקה כזו להכנס אליה…
XR650R.אז בעצם,זה לא ממש XR.
האופנוע הזה נבנה ופותח,בעיקר עפ"י הדרישות והצרכים שהעמידו בסוף שנות ה -90 ולאחר כמעט 20 שנות נסיון, שני אנשים ב'הונדה' אמריקה' להונדה יפן.
אופנוע ארבע פעימות שינצח את סדרת מרוצי ה'באחה'. (שכוללת כ 4 מרוצי מדבר מהירים וטכנים יחסית) ושיעשה את זה,כמעט כמו שהוא נמכר בסוכנויות.
וזה כידוע,לא הרעיון שעומד מאחורי משפחת ה XRים לדורותיהם.
האופנוע עמד בכל הציפיות ואף הרבה יותר ונמכר גם בגרסאות חוקיות לכביש,באוסטרליה (משם גם העלו לארץ שנתיים קודם לכן את ה XR600RU) וגם בחלק ממדינות אירופה.
ד"א,המנוע שלו,מצא את דרכו (לאחר שהתווסף לו מתנע חשמלי והילוך אחורי,כל מכלולי המנוע חוזקו כדי לעמוד במשקלים והמומנטים הנדרשים והנפח גדל לכמעט 700 סמ"ק),לטרקטורון TRX700XX.מפלץ מיוחד.
ה650R הזה,מצא לו מעריצים רבים,שטענו וטוענים עד היום,שעד אז ומאז,לא יוצר אופנוע עם תכונות כאלו מבכים את הפסקת יצורו ב 2008 והאופנוע הזה מתחיל לקבל כיום, 11 שנים לתום יצורו,מעמד של אופנוע קאלט.
בתקופת חייו של ה650R,התחילה להתגבש קטגורית האדוונצ'ר עם יכולות שטח מצוינות (בשונה מאופנועי הטיולים שהיו מקובלים עד אז) והיו רבים שהתאימו את האופנוע לצרכים האלה. פיירינג גדול עם תאורה טובה,מיכלי דלק ענקיים וכו.
התןצאה והדרישות היו כל כך משמעותיות,שיצרני אפטר מארקט,בנו ל650R קיט מתנע חשמלי ובכלל ניתן היה להכנס לסדנאות ולהלביש את האופוע בקיט אדוונצ'ר מרשים.
האופנוע הזה,ה XR650R,הוא אחד מהפיספוסים הגדולים של עולם האופנועים ב 20 השנים האחרונות.
אם הונדה היתה בוחרת להמשיך לפתח אותו ולהפוך אותו למשפחה שלמה של אופנועים המבוססים על המנוע עם או בלי השילדה שלו (כפי שעשתה עם אופנועים אחרים בעבר),זה יכול היה להיות נפלא ומעשיר את עולמנו המוטורי.
כפי שזה נראה,הונדה התיחסה לאופנוע הזה כפרויקט כמעט אמריקאי וכשהפרויקט הזה סיים את תפקידו שם ולא היו לו לוביסטים בהונדה יפן,הוא פשוט נסגר.
בכל 8 שנות יצורו,האופנוע לא שונה ולא עבר כל אבולוציה.
1. שכחתם את ה XR350R של שנות ה 80, אחלה פלייבייק.
2. עד היום אני לא מבין את ההייפ של ה XR600R, מה שהגיע לארץ היה פשוט נבלה, בולע פרפרים של קרבורטור (וטוחן את כל הראש מנוע), טוחן ציר גלגל שיניים בגיר (ומצריך פתיחת קייס), ואלה רק חלק מהתחלואים.
מה שכן, היו לו בולמים ליגה.
XR350
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_xr350r_85.html
כתבה מרתקת ☺