דף הבית / חדשות / מזרן שעף מנגרר פגע ברוכב – הנהג זוכה מאשמה
2670521

מזרן שעף מנגרר פגע ברוכב – הנהג זוכה מאשמה

רוכב אופנוע נפצע קשה ונשאר נכה כתוצאה ממזרן שעף מנגרר של רכב פרטי; בית המשפט קבע שהנהג אינו אשם מפני שהוכיח שקשר את המזרן היטב עם שתי רצועות ראצ'ט

מזרן שנקשר על גרור של רכב פרטי עף תוך כדי נסיעה אל הנתיב הנגדי, פגע ברוכב אופנוע ופצע אותו באורח קשה. הנהג וחברו העידו כי קשרו את המטען באמצעות רצועת ראצ'ט, אך המשטרה לא טרחה לבדוק בזירת התאונה אם הם כלל יודעים להשתמש כנדרש בסט הרצועות. סוף דבר: בית המשפט זיכה את הנהג מעבירה של נהיגה בקלות ראש וגרימת חבלות. דבר מטריד ביותר: תקנות התעבורה לא כוללות הוראות מפורשות לגבי אופן קשירת מטען ברכב פרטי, בניגוד למסחרי.

ב-14.11.20 נהג הנאשם ברכב פרטי אליו היה מחובר גרור פתוח, בכביש הכניסה לנופית, כשהוא מוביל מזרן מיטה זוגי. במהלך הנסיעה נשמט המזרן ועף לנתיב הנגדי. רוכב אופנוע שנסע בנתיב הנגדי התנגש במזרן, נפצע באורח קשה ונגרמו לו חבלות מרובות, ביניהן שברים בצלעות, בשכם ובעצם הבריח, וכן שטפי דם פנימיים. הפצוע הובהל לבית החולים ואושפז למשך כחודשיים, ולאחר מכן נקבעו לו 56% נכות על ידי המוסד לביטוח לאומי. בעקבות התאונה הוגש נגד בעל הרכב כתב אישום בגין נהיגה בקלות ראש שגרמה לחבלות חמורות ולנזק לרכוש.

בעוד שהמדינה טענה כי התאונה ותוצאותיה נגרמו מרשלנות הנהג, זה כפר באחריותו. לגרסתו, המזרן אכן נפל מהגרור, אך זאת למרות שקשר ואבטח אותו כהלכה, כנדרש לפני הנסיעה. לדבריו, הוא אבטח את המזרן ושאר החפצים שהיו בגרור באמצעות שתי רצועות קשירה ייעודיות עם ראצ'ט – אחת לאורך ואחת לרוחב. לטענתו, במהלך הנסיעה אחת הרצועות כשלה והשתחררה באופן בלתי צפוי, וכתוצאה מכך המזרן נפל.

השופט אור לרנר מבית משפט השלום לתעבורה בחיפה קבע כי הנאשם הוכיח במידה הנדרשת שקשר את המזרן ואת שאר החפצים באמצעות שתי רצועות ראצ'ט, אחת לאורך ואחת לרוחב. השופט ציין כי לאחר שהוכח שהמזרן נפל מהגרור, עבר הנטל הראייתי אל הנאשם להוכיח שלא התרשל, והנאשם עמד בנטל זה כאשר הוכיח כי השתמש ברצועות תקינות ואמצעי אבטחה מתאימים.

במהלך החקירה הנאשם לא התבקש להדגים כיצד קשר את המזרן – מה שמהווה כשל חקירתי. השופט ציין כי "היעדר הבדיקה בזמן אמת והיעדר הדרישה מהנאשם בזמן החקירה להדגים כיצד קשר את המזרן, עומדת לפתחה של המאשימה".

חברו של הנאשם, ששימש כעד, העיד כי הוא והנאשם קשרו יחד את המזרן ווידאו שהכל מאובטח כהלכה. לאור זאת, קבע השופט כי מרגע שהנאשם הוכיח את גרסתו, עובר הנטל למאשימה להראות שהקשירה הייתה בלתי הולמת וכי לא מדובר בתקלה בלתי צפויה. המאשימה לא הצליחה להרים נטל זה, ואף הבוחן המשטרתי העיד כי "בן אדם לא יכול לצפות שיהיה כשל טכני בראצ'ט".

השופט הבהיר כי תקנה 85 לתקנות התעבורה אינה כוללת הוראות מפורטות לגבי אופן הקשירה, למעט הוראה כללית לפיה "המטען, מכסו ומכסה הרכב מחוזקים היטב באופן שלא יישמטו או יתרופפו עקב הנסיעה או מחמת הרוח". עם זאת, הוא ציין כי ברכבים מסחריים קיימים תקנים ישראליים ברורים לאופן קשירת מטען ואבטחתו.

בסיכומו של דבר קיבל בית המשפט את טענת בא כוח הנאשם, עו"ד רון מייסטר מהסנגוריה הציבורית, וקבע כי הקשירה שביצע הנאשם עומדת בהוראות התקנות ומספקת אבטחה ראויה. בהתייחסו לרוכב האופנוע שנפגע, ציין השופט: "לצערי, אין בפסק דיני זה כדי לספק מזור לנפגע, אשר ימשיך לסבול מנזקי התאונה עוד שנים ארוכות. הכרעה זו מבוססת אך ורק על הראיות שהונחו בפניי, ואיני יכול ללכת שבי אחר האמפתיה המתבקשת למי שנפגע בתאונה או אחר הרצון האנושי הבסיסי למצוא אשם במצב טראגי זה".

עו"ד אסף ורשה, מומחה בדיני ביטוח ונזיקין, מפרש את פסק הדין: כעולה מפסק הדין, המדינה בחרה לנקוט בטקטיקה משפטית על פיה עצם נפילת המזרן מהווה חזקה ראייתית כי הנאשם התרשל במעשיו. לצורך כך, היא ציינה כי נסיבות האירוע מאפשרות לה לטעון כי יש להחיל על המקרה את הכלל "הדבר מעיד על עצמו" – כלל עזר ראייתי בדיני הנזיקין המעביר את נטל הראיה אל הנתבע במקרים בהם קיימת עמימות עובדתית בנוגע לנסיבות שהביאו לידי קרות הנזק. הבעיה היא כי הכשל המהותי בחקירה שיחק לידי הנאשם שהצליח להוכיח כי לא התרשל. בנקודה זו הנטל הראייתי עבר לתביעה שלא הצליחה לשכנע את בית המשפט כי אין מדובר בתקלה בלתי צפויה. בשורה התחתונה: מזל שתביעת הפיצויים של הנהג בגין נזקי הגוף שלו אינה מוכרעת בהתאם לשאלת האחריות בתאונה. חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע אחריות מוחלטת של מבטחת האופנוע בפוליסת חובה ומחייב אותה לשלם פיצויים, בלא שהנהג יידרש לתבוע את המבטחת של הרכב המעורב.

עורך דין אסף ורשה; צילום: שחר כלב
עורך דין אסף ורשה; צילום: שחר כלב

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 47, רוכב על אופנועים 31 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

Royal Enfield Guerrilla 450_Brava Blue(2)_190724101555

חדש בארץ: רויאל אנפילד גרילה 450

הגרילה 450 החדש של רויאל אנפילד, שמרחיב את משפחת ה-450 החדשה ונכנס כגרסת הבסיס בתצורת רודסטר לכביש המבוססת על ההימליאן, הגיע לישראל; המחיר: מ-33 אלף ש"ח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן