ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול הצעת החוק המונעת את העלייה במחירי ביטוח החובה לאופנועים וקטנועים. לפי ההצעה יגדל מרכיב ההעמסה בתאונות מעורבות בין רכבים פרטיים לבין דו-גלגלי, שכן לפי הסטטיסטיקה נהגי רכב אשמים במרבית התאונות בין שני כלי הרכב. למדינה, כפי שכבר ראינו בעבר הקרוב, יש אינטרס לעודד תחבורה דו-גלגלית על רקע בעיות התנועה המחמירות.
על הצעת החוק חתומים חברי הכנסת מיקי זוהר (הליכוד), איתן כבל (המחנה הציוני) ויצחק וקנין (ש"ס), ולפיה יוכפל השיעור מהכנסות ביטוח החובה לרכב המשמש לתשלומי פיצויים לרוכבים, בנוסף לדמי הביטוח שמשלמים הרוכבים עצמם ('שיעור ההעמסה'), מ-5.5 עד 6.5 אחוזים כיום, ל-11 אחוזים בעתיד.
"מטרת החוק היא להוריד את תעריפי הביטוח הגבוהים של הרכב הדו-גלגלי בישראל", הסביר אתמול ח"כ זוהר, יוזם החוק. "מצב התחבורה בארץ משווע לאפשרויות אלטרנטיביות, ורכב דו-גלגלי מהווה פתרון זול וזמין להפחתת עומסי התנועה עבור כלל משתמשי הדרך. מחיר ביטוח הרכב הדו-גלגלי בישראל הוא מהיקרים בעולם, ואין ספק שכדי לעודד את השימוש בו יש להוזילו. אני מודה לשר האוצר שתמך בחוק. יותר רכב דו-גלגלי על הכביש משמעותו הפחתת עומסי התנועה ועומסי החניה".
תעריפי ביטוח החובה לקטנועים ולאופנועים אמורים להתייקר בשיעור ממוצע של 20%, כפי שעולה ממסקנות ועדת וינוגרד, שקבעה תעריפים מעודכנים לריבית ההיוון לפיה מחושבים הפיצויים לרוכבים שנפגעו בתאונות.
התייקרות מקבילה של ביטוחי החובה לרכב, שתעריפיהם היו אמורים לזנק ב-16%, נדחתה בינתיים בהתערבות שר האוצר משה כחלון. באוצר לא מעוניינים לייקר גם את ביטוח החובה לדו-גלגלי, שמחירו עלול לזנק לכ-5,000 ש"ח לשנה לרוכבים רבים – פי שלושה ויותר ממחיר ביטוח רכב ממוצע.
"ההעמסה עושה צדק בתיקון העיוות המובנה, מכיוון שרוכבי אופנועים לסוגיהם חשופים יותר לפגיעות בשל תשתית לקויה ופגיעים יותר על-ידי כלי רכב אחרים. במקביל, הרוכבים מסכנים רק במעט הולכי רגל או רוכבים אחרים", מסבירים הח"כים בהצעת החוק.
שיעור ההעמסה הנוכחי נקבע ב-2012 לטובת קידום תחבורה דו-גלגלית כאלטרנטיבה לרכב פרטי, אולם תעריפי הביטוח בפועל נותרו גבוהים וממשיכים להוות מכשול בפני המחפשים אלטרנטיבה לרכב הפרטי התקוע בעומסים ולתחבורה ציבורית לא יעילה. בשנה שעברה התריע מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, כי 49% מרוכבי הקטנועים והאופנועים בישראל אינם מבוטחים בביטוח חובה – תוצאה של מחיריו הגבוהים והיעדר אכיפה משטרתית.
יצוין כי כאשר התקבלה ההצעה לקביעת שיעור העמסה קבוע לפני כחמש שנים, הזהירו חברות הביטוח שהמהלך יביא להתייקרות ביטוחי החובה לנהגים, שיאלצו לסבסד את הרוכבים. אולם לפי נתוני משרד האוצר, התשלום הממוצע של נהג לביטוח חובה דווקא ירד בין השנים 2013 ל-2016 ב-10.4%, מ-1,606 ל-1,439 ש"ח בשנה בממוצע. ב-2016 לבדה ירדו מחירי ביטוח החובה הממוצע לנהגים ב-3.5%, וסך התשלומים המועברים במסגרת ההעמסה מדי שנה עומד על כ-200 מיליון שקל בלבד, מתוך שוק של 5 מיליארד ש"ח.
גם שר האוצר משה כחלון אמר ב-2015 כי מאז 2003 הוזל ביטוח החובה לרכב ב-35% בממוצע. הצעת החוק זוכה לתמיכה מהאוצר, שם לא מעוניינים להעלות כרגע את מחירי הביטוח לרוכבים, שרבים מהם צעירים שיתקשו לממן אותה, ומשום שהכלים הדו-גלגליים מהווים אלטרנטיבה זמינה למשבר התחבורה במרכז הארץ.
לא פעם דיברו על הורדה, לא קרה.
אאמין לזה כשבאמת יעשו זאת, בנתיים אנו רק סובלים בשקט.