מה זה?
"פעם היה יותר טוב", אומרים הזקנים. קמו ועשו. באירופה ובארה"ב יש ענפים שלמים שתכליתם לנער את האבק מעל אופנועים ורוכבים של פעם. שימור המראה – של האופנוע והרוכב, הצליל, הריח – הם מטרתם של המרוצים הללו. בסדרת הכתבות שלנו ציינו את העובדה שמרבית הענפים החלו בתחילת המאה ה -20. כולם השתדרגו והשתכללו עם השנים והשאירו לא מעט אופנועים קבורים במחסנים ובמוסכים. ענפי הוינטאג', בין אם בכביש ובין אם בשטח, נועדו לשחזר את גדולתם של אותם האופנועים, ובמקרים רבים גם את אותם הרוכבים שהתחרו פעם ופינו את דרכם לרייסרים צעירים.
באופן טבעי, לקחת כיום אופנוע מרוצים בן 70 ולהתחרות בו בצורה בטיחותית זה לא דבר כל כך ריאלי, לכן קמו יצרני אפטרמרקט שמייצרים מכלולים וחלפים מודרניים לאותם אופנועים היסטוריים. בתקנות של רוב התאחדויות הוינטאג' בעולם, חלפים אלו מותרים לשימוש. עם זאת, עדיין יש קטגוריות ייעודיות לאופנועים מקוריים לחלוטין, נדירים ככל שיהיו.
מרוץ אופנועים קלאסיים במסלול פיליפ איילנד באוסטרליה
עיון ברשימת הקטגוריות מגלה שיש אינסוף קטגוריות המחולקות לשנים, נפחים, גילאים, יעודים וכו'. אבל זה גם סוד הקסם של הענף – כל אחד יכול למצוא קטגוריה מתאימה ולהיכנס לעולם המרוצים, שלפחות על הנייר זול יותר ורגוע יותר מהעידן המודרני. קטגוריית כביש נפוצה בארה"ב לדוגמה משלבת אופנועים שעד היום ניתן למצוא ולשפץ בעלויות של כמה אלפי דולרים. אופנועים כדוגמת ימאהה RD350, הונדה CB350 וטריומף 500 הם הנפוצים יותר. בשטח ניתן למצוא מוטוקרוסים של שנות ה-70 עד ה-90 ולהביא אותם לרמה נאותה של מרוצים, בלי לשבור קופות חיסכון.
שימו לב לרשימה (חלקית) של הקטגוריות, וזה רק מהתאחדות אחת בארה"ב: 50 סמ"ק, GP 125, 250, 350, 500. סינגלים, טווינס, הונדה CB160, אופנועי סירה על שלל הקטגוריות ועוד. יש קטגוריות נוספות לאופנועי סופרבייק מודרנים יותר, של שנות ה-80, ה-90 ותחילת שנות ה-2000. בשורה התחתונה, תוכלו למצוא את מקומכם, לא משנה איזה אופנוע שחזרתם.
ישראל
ענפי המרוצים אצלנו מאז ומעולם פנו רק לאופנועים העכשוויים. יש בארץ לא מעט אופנועי כביש, אנדורו ומוטוקרוס שיכולים להיחשב קלאסיים ובהחלט היינו רוצים לראות אותם עולים כמופע חימום או כקטגוריה בפני עצמה במרוצים אצלנו.
מרוץ וינטאג' לאופנועי שטח ומוטוקרוס
אפשר להעלות סיכומים/תקצירים של ה WESS שהתחיל עכשיו?