החל מיום חמישי האחרון, 23.11.17, אין אפשרות לייבא ארצה אופנועי אנדורו בעלי רישוי ספורט מוטורי (רישיון אפור), אלא ברישוי צהוב עם תקינת כביש בלבד. הסיבה: התאחדות הספורט המוטורי (כידונאים) שלחה בקשה לרשות המסים לחסום הלכה למעשה את מתן האישורים לרישוי אפור לאופנועי אנדורו, זאת בשל הטענה שאין בישראל מסלולי אנדורו תקניים. רשות המסים נעתרה לבקשה, וכאמור – החל מחמישי האחרון נחסמה האפשרות לייבוא אופנועי אנדורו ברישוי אפור.
אופנועי אנדורו ברישוי אפור הם חלק קטן מאוד משוק אופנועי השטח הישראלי. לעומת כ-1,500 אופנועי אנדורו ברישוי צהוב שיימכרו בישראל ב-2017 וסביב 1,000 אופנועי מוטוקרוס ברישוי אפור, בישראל נמכרים מדי שנה כ-60-70 אופנועי אנדורו ברישוי אפור.
טענת התאחדות הספורט המוטורי לחסימה, שכאמור אומרת שאין בנמצא מסלולי אנדורו ועל כן אין סיבה לייבא ארצה אופנועי מרוץ לתחרויות מסוג זה, מוזרה בעינינו, בלשון המעטה, ומכמה סיבות: ראשית, אופנועי אנדורו יכולים להשתתף גם בתחרויות מוטוקרוס – בין אם בקטגוריה נפרדת ובין אם כחלק ממקצה מוטוקרוס טהור, וכבר ראינו את זה קורה לא מעט במרוצי מוטוקרוס ישראליים. שנית, ניתן להכשיר מסלולי אנדורוקרוס – חדשים או כחלק ממסלולים קיימים (וינגייט וגינתון) – ושם להתחרות עם אופנועי אנדורו אפורים. גם במרוצי האנדורו במסגרת אליפות ישראל במרוצי אנדורו ניתן להשתתף עם אופנוע אנדורו ברישוי אפור.
נשאלת גם השאלה – האם כעת – כשאפשרות הייבוא של אופנועי אנדורו אפורים נחסמה – כמה עשרות הרוכשים מדי שנה של אופנועי אנדורו ברישוי אפור ירכשו אופנועי אנדורו ברישוי צהוב, או שפשוט ירכשו אופנועי מוטוקרוס אפורים? מהלך הרוח של שוק אופנועי השטח קיבלנו את התשובה שרובם ככולם יעברו לאופנועי מוטוקרוס וימשיכו לרכב במקומות שרכבו עד כה.
שאלה נוספת שנשאלת היא מה לגבי אופנועי טריאל אפורים? הרי גם הם – כמו אופנועי אנדורו – מגיעים ברישוי צהוב במקביל לרישוי אפור, וגם במקרה הזה – אין מסלולי טריאל מאושרים. האם גם אפשרות הייבוא של אופנועי טריאל אפורים תיחסם?
בהקשר הזה נשאל מהם הקריטריונים שמבדילים בין אופנועי אנדורו לאופנועי מוטוקרוס, ומי קובע אותם? אילו דגמים יאושרו לייבוא ארצה ברישוי אפור ואילו דגמים ייחסמו?
אבל מעל הכל, תפקידה של התאחדות הספורט המוטורי היא לייצר מסלולי מרוצים ולקיים מרוצים באליפויות שוטפות, פעילות ויציבות. כפי שאנו רואים את הדברים, אין זה מתפקידיה ומתחום אחריותה של ההתאחדות לדאוג לרגולציה, לייבוא ולמיסוי אופנועים. אנחנו גם נגד רגולציה והגבלות באופן כללי, שכן הוכח שברגע שמגבילים אזרחים בחוקים ובתקנות – הם מיד מוצאים דרך לעקוף את אותם החוקים והתקנות. אזרח צריך לקחת אחריות על עצמו ולרכב במסגרת החוק ועם כיסוי ביטוחי, ולדעתנו אין זה מתפקידיה של התאחדות הספורט המוטורי להגביל את האזרח ולקבוע תקנות ורגולציות שיקשו עליו.
בעינינו זהו צעד שגוי של התאחדות הספורט המוטורי, שייתכן ומשרת קבוצות אינטרסים שונות אך פוגע בקבוצות אחרות – ובעיקר בספורטאים וברוכבים.
אנחנו, אגב, לחלוטין נגד רכיבה על כלים ברישוי אפור בשטחים שאינם מסלולי מרוצים מאושרים, בעיקר בשל עניין הביטוח, ואת דעתנו המלאה תוכלו לקרוא כאן. יחד עם זאת, אנחנו בעד שוק חופשי ונגד רגולציות מיותרות שבסופו של דבר, כאמור, פוגעות בספורטאים ובחופש הבחירה שלהם.
המכתב ששלח עומר שושני, מנכ"ל ההתאחדות, לרשות המסים
תגובת עומר שושני, מנכ"ל התאחדות הספורט המוטורי: "ההתאחדות במקרה זה אינה גוף מנחה כי אם גוף מקצועי ממליץ לגופים רגולטיביים, ביניהם הרשות לנהיגה ספורטיבית ורשות המיסוי. ההתאחדות נתבקשה להתייחס לסוגיה האם אופנוע אנדורו רשאי לפעילות ספורט מוטורי.
לאור העובדה כי על פי החוק לנהיגה ספורטיבית, כלי ברישיון נושא ספורט מוטורי רשאי לנוע רק במסלול ו/או מתחם המאושר לקיום ספורט מוטורי, ומאחר שלמעט תחרויות רשמיות זה הענף היחיד בהתאחדות שאין מסלול כזה קיים במדינת ישראל, ההתאחדות המליצה ולמעשה אסרה בפועל את הייבוא של אופנועים מסוג זה.
נכון להיום אין מסלולי אנדורוקרוס מאושרים בישראל ואופנועי אנדורו אינם מתאימים לענף המוטוקרוס, והתאמתם כרוכה בשינוי חלק מהמכלולים שלהם, דבר שההתאחדות אינה מעודדת.
ההתאחדות לספורט מוטורי אינה עוסקת באכיפה. ככל שבוחר ספורטאי לרכוב על אופנוע כביש ללא רישוי צהוב על הכביש ובכך עובר על החוק, אין להתאחדות דרך או רצון לאכוף זאת. תפקידה של ההתאחדות הינו לייצר פלטפורמה מתאימה וחוקית לסוגי האופנועים.
לצערנו ענף האנדורו הינו הענף היחידי שכרגע אין פלטפורמה כזו חוקית עבור השימוש באופנועים מסוג זה, וההתאחדות פועלת מול מספר גופים על מנת להכשיר שטחים כאלו. ברגע שיאושרו שטחים כאלו, תמליץ ההתאחדות לאפשר ייבוא של אופנועים מסוג אנדורו בעלי רישוי אפור בלבד.
כלל זה חופף גם לאופנועי טריאל, למעט אופנועי טריאל לילדים שהם יכולים לעשות בו שימוש במסלולים מאושרים לצורך חוגי ואימוני רכיבה.
מי שקובע את סיווג האופנוע אלה הם היצרנים של האופנועים, וההתאחדות ברוב המוחלט נצמדת לקביעה זו שלהם בתוספת בדיקה אל מול הרשימה המאושרת המצויה בהתאחדות הבינלאומית FIM המפרסמת את דגמי האופנועים המאושרים לכל ענף ספורט מוטורי דו-גלגלי.
לצערי יש טעות היסטורית באשר לתפקיד ההתאחדות. תפקידה של ההתאחדות אינו הפקת מרוצים או ייצור מסלולים. תפקידה גם לעסוק בהנגשת הספורט, בשמירה על ערכי שמירה על הטבע, ספורטיביות, הכשרת בעלי תפקידים, לימוד והעברת קורסים לרישיונות מרוצים, חינוך ילדים לספורט מוטורי, שיפור מיומנויות, תמיכה בספורט הישגי מקומי ובינלאומי, ועוד.
ההתאחדות לספורט מוטורי אינה מושפעת מבעלי אינטרסים משום סוג, ומייצגת אך ורק את הספורט והספורטאים. לעיתים על ההתאחדות לשמור על הספורטאים מפני עצמם ובעיקר מהשפעה של בעלי אינטרסים וקבוצות כוח.
ההתאחדות תעשה ככל שהיא יכולה לוודא כי העיסוק בספורט יהיה במסגרת החוק, מבוטח ובטוח ככל הניתן".
הזוי לגמרי. מעניין איזה אינטרס עומד מאחורי המהלך של עומר שושני…
אז איך הם מקיימים לגית אנדורו??