דף הבית / מכונות / רכיבה ראשונה: בטא קרוסטריינר 250
Beta-XTrainer-250-003

רכיבה ראשונה: בטא קרוסטריינר 250

הקרוסטריינר 250 החדש, גרסה מוקטנת של ה-300 הוותיק, הוא אופנוע אנדורו קטן, ורסטילי וקל לרכיבה, שעושה חיים קלים לרוכבים מתחילים ולרוכבים טכניים לא-אקסטרימיים

צילום: בני דויטש

  • יתרונות: מתאים לנמוכים, מתנע חשמלי, התנהגות מצוינת, משקל נמוך, מערכת הזרקת שמן למנוע, מחיר
  • חסרונות: אין רגלית התנעה, רגלית הילוכים לא נוחה, איכות גימור
  • שורה תחתונה: אופנוע אנדורו אמיתי לרוכבים נמוכים ולמתחילים
  • מחיר: 39,985 ש"ח
  • מתחרים: כל אופנועי האנדורו הדו-פעימתיים בנפח 250 ו-300 סמ"ק, וכן ק.ט.מ פרירייד
  • נתונים טכניים: מנוע צילינדר יחיד 2 פעימות, 250 סמ"ק, מתנע חשמלי, קרבורטור קייהין PWK36, גיר 6 הילוכים, קירור נוזל, שלדת עריסה כפולה מפלדת כרומולי, בולמים הפוכים 43 מ"מ, מהלך 270 מ"מ, בולם אחורי עם מערכת לינקים, מהלך 270 מ"מ, בסיס גלגלים 1,467 מ"מ, מרווח גחון 320 מ"מ, גובה מושב 910 מ"מ, מיכל דלק 8.5 ל', משקל 99 ק"ג (ללא דלק), צמיגים 140/80-18, 80/100-21
בטא קרוסטריינר 250 - גרסה מוקטנת של ה-300 הוותיק
בטא קרוסטריינר 250 – גרסה מוקטנת של ה-300 הוותיק

מה זה?

הקרוסטריינר של בטא הוא אופנוע אנדורו קטן מידות. למעשה, זהו אופנוע אנדורו ששלדתו הוקטנה לכ-85% מגודלה של שלדת אופנוע אנדורו בגודל מלא. המנוע נלקח מדגם האנדורו המקצועי של החברה – ה-250RR, אך כוון שונה כדי לספק רצועת כוח גמישה יותר ונעימה יותר לשימוש עבור רוכבי סופשבוע ורוכבים מתחילים, והכלי כולו תוכנן להיות ידידותי יותר למשתמש. כך למשל, הבולמים פשוטים ורכים יותר משל דגם ה-RR המקצועי, והכלי כולו קל, נוח לתחזוקה (למשל החלפת מסנן האוויר מהירה ופשוטה, והתדלוק נוח ביחס לאופנועים דו-פעימתיים מפני שאין צורך לערבב שמן – מערבל השמן עושה זאת עבורכם). בשתי מילים: "פשטות ונוחות". הקרוסטריינר לא 'נושך', המנוע לא מתפרץ, הוא גמיש, הבולמים רכים ותפעול קל ונוח.

עד עתה הכרנו את הקרוסטריינר 300, אולם לפני מספר חודשים בבטא הציגו גרסה מוקטנת בנפח 250 סמ"ק, שהגיעה לאחרונה ארצה. היתרון הגדול של הגרסה הזו לרוכבי האנדורו הישראלים הוא מחיר ביטוח חובה זול יותר בכאלפייה ממחיר הביטוח של ה-300.

אופנוע אנדורו מוקטן למתחילים ולנמוכים
אופנוע אנדורו מוקטן למתחילים ולנמוכים

ביצועים

לקרוסטריינר מנוע דו-פעימתי בנפח 250 סמ"ק, אשר נלקח כאמור מדגם האנדורו המקצועי של החברה – ה-250RR. המנוע כוון והותאם לעבודת אנדורו קלה יותר על-ידי סעפת פליטה שונה שמספקת את הכוח בצורה חלקה ונעימה יותר מאחיו הקרבי. המנוע מניע בקלות על-ידי מתנע חשמלי (אין רגלית התנעה כגיבוי).

המנוע גמיש מאוד ביחס ל-RR250, נוח לשימושי אנדורו מהיר וקטעים טכניים, וכפועל יוצא מצוין לרוכבים מתחילים, אבל גם יעיל למדי לרוכבים מתקדמים יותר באנדורו ארצישראלי טיפוסי. המנוע הזה יודע גם לתת המון כוח כשלוחצים אותו, אבל בשל הגמישות הרבה כמובן שההתפוצצות בקצה הסקאלה חלשה יותר משל ה-RR. דווקא בתנאים טכניים קשים שבהם נדרשה הנפת גלגל קדמי מהירה, למנוע הקרוסטריינר 250 היה חסר את הכוח והגמישות של גרסת ה-300 המוכרת. מאידך, אהבנו את מנגנון הכיוון החיצוני של שסתום הכוח – אפשר לשנות את נקודת כניסת השסתום לפעולה על-ידי מפתח אלן 5 מ"מ. נחמד מאוד.

בולמים רכים - יעילים מאוד כל עוד לא לוחצים אותם חזק
בולמים רכים – יעילים מאוד כל עוד לא לוחצים אותם חזק

הבולמים הקדמיים פשוטים יחסית לאופנועי אנדורו מקצועיים, והם חסרי יכולת כיוון לשיכוך כיווץ. הם מגיעים בקוטר של 43 מ"מ לעומת 48 מ"מ באופנועי אנדורו, והם רכים. זה מצוין ברכיבה פחות קשוחה ומהירה על סוגי קרקע שונים, אולם נכנעים כשלוחצים את הקרוסטריינר. שוב, לרוכבים מתחילים זה מעולה, אבל לרוכבים מתקדמים שלוחצים את הכלי מומלץ לשפר את הבולמים בקיט קארטרידג' של בטא שנמכר כתוספת, משפר את יכולות המזלג ומוסיף לו יכולת לכיוון עומס קפיץ. הבולם האחורי לא רע, בעל יכולת כיוון עומס קפיץ עם חוגה חיצונית, משהו שלא רואים אפילו בכלים מקצועיים. הבולם הזה מגיע מחברה שמייצרת בולמים לאופנועי טריאל. הוא 'בולם תקציב', אבל הוא עושה עבודה לא רעה בכלל. בסך הכל הבולמים בקרוסטריינר מספקים ביצועים טובים ושומרים על יציבות – כל עוד רוכב עליו רוכב מתחיל או רוכב שמבלה את רוב הרכיבות שלו בתוואי סלעי וטכני. בתנאים כאלה הם מצוינים. בקטעים מהירים הם פחות מספקים.

ההיגוי והזריזות של הקרוסטריינר מעולים – גם בשל המשקל הנמוך וגם בשל מרכז הכובד הנמוך. השלדה מאוזנת ומשרה ביטחון רב, וחלק מהביטחון הזה נובע מגובה המושב – אשר נמוך ב-5 ס"מ מכלי אנדורו סטנדרטי ומאפשר לרוכב להגיע עם שתי רגליים אל הקרקע. זה מעולה בקטעים טכניים ומעולה לרוכבים מתחילים. ההיגוי חד הודות למשקלו הנמוך של הקרוסטריינר, והבלמים טובים בסך הכל, עוצרים חזק וטוב, אם כי התאכזבנו מההרגשה הספוגית שמשאבת הבלם של ניסין הקדמי סיפקה.

השילוב עם מנוע ה-250 סמ"ק הופך את הקרוסטריינר 250 לכלי שמתאים לשימושים ורסטיליים, כלומר לא רע לרכיבה מהירה על שבילים, בסינגלים מהירים, בסינגלים טכניים, שעשועי הארד-אנדורו ואפילו טריאל. כאמור, גמיש וורסטילי.

מנוע מוחלש אבל גמיש יותר משל RR250
מנוע מוחלש אבל גמיש יותר משל RR250

איך זה מרגיש?

ראשית, קל משקל. תנוחת הרכיבה זהה לזו של אופנוע אנדורו רגיל, רק שהמידות צנועות יותר. עם 180 הס"מ שלי הקרוסטריינר 250 היה לי מעט קטן פיזית, אבל היתרון בא בקטעים הטכניים – שם הגודל הפיזי הנמוך מהווה יתרון חשוב. לרוכבים מתחילים זהו יתרון אדיר, שכן הגובה הפיזי יאפשר יותר ביטחון ופחות נפילות מיותרות. לרוכבים בגובה 1.60 מ' עד 1.75 מ' הוא ירגיש כמו כפפה ליד.

רמת הגימור לא מהגבוהות שפגשנו. הפלסטיקה פחות איכותית משל אופנועי אנדורו מהדור האחרון, המושב רוקד מעט – אולי בשל מנגנון השחרור המהיר שלו, ולא מחובר עם מסילות וברגים כמו בכל שאר האופנועים. המדבקות מתקלפות מהר למדי – וזה מאכזב. אין פה את רמת הגימור של כלים אירופאים או יפנים אחרים, אך עם כל זה זהו אופנוע אנדורו בתקציב נמוך, וביחס למחיר יש פה עסקה טובה למדי.

מצוין לרוכב האנדורו של סופי השבוע, ובמחיר טוב
מצוין לרוכב האנדורו של סופי השבוע, ובמחיר טוב

עלויות וסיכום

הקרוסטריינר 250 הוא אופנוע אנדורו שמתאים למגוון רחב של שימושי אנדורו – מרוכבים מתחילים ועד רוכבי סוף שבוע שמבלים את זמנם בשטחים טכניים יותר אך לא באקסטרים-אנדורו ורטיקלי. הוא נוח מאוד לשימוש, ידידותי למשתמש וקל לתחזוקה.

אפשר לומר שהקרוסטריינר 250 מביא בשורה גדולה לרוכבים נמוכים ורוכבים בתחילת דרכם. נכון, הבולמים פשוטים ומעט רכים ורמת הגימור לא מהגבוהות, אבל פאן יש פה ובכמויות אדירות. ואחרי הכל זהו 'אופנוע תקציב' במחיר מעולה של 40 אלף ש"ח, והוא ממוקם קליק אחד או שניים מתחת לאופנועי אנדורו מקצועיים. נפח של  250 סמ"ק גם נהנה כאמור ממחיר ביטוח זול ב-1,000 ש"ח מאחיו הגדול – הקרוסטריינר 300, ועלות הרכישה של ה-250 זולה ב-2,000 ש"ח . אופנועי האנדורו הקלאסיים באותו הנפח עולים 5,000 עד 15,000 ש"ח יותר, כך שאחרי הכל הקרוסטריינר הוא המון אופנוע במעט כסף.

אודות אלעד גבאי

אלעד גבאי

עשוי לעניין אותך

Pol Espargaro KTM RC16 MotoGP

למכירה: ק.ט.מ RC16 MotoGP – כחדש!

ק.ט.מ מוכרת את אופנוע ה-MotoGP שלה - ה-RC16 של עונת 2018; המחיר: 250 אלף יורו

2 תגובות

  1. כתבה אינפורמטיבית…תודה
    אני רק שאלה, בכתבה חוזר המושג "רוכב שלוחץ את האופנוע" בנוגע לבולמים,
    האם הכוונה שהבולמים פחות טובים בקפיצה ממדרגה גבוהה בודדת או שהם פחות טובים בנסיעה מהירה על הרבה מכשולים צפופים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO