דף הבית / חדשות / אגרת גודש: היום הדיון בוועדת הכספים
125-2019-comp-001

אגרת גודש: היום הדיון בוועדת הכספים

הטלת אגרת גודש על דו-גלגלי בכניסה לגוש דן היא אבסורד אפילו לפי הממשלה עצמה; למרות זאת, החל מ-2024 דו-גלגלי ישלמו מחצית מרכבים פרטיים; היום דיון בוועדת הכספים

אגרת הגודש בכניסה לגוש דן, שהיא יוזמה של משרד האוצר על-מנת להגדיל את הכנסות המדינה ממסים, תעלה היום לדיון בוועדת הכספים – לקראת קריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק. נכון לעכשיו רוכבי דו-גלגלי ישלמו חצי מנהגי רכב פרטי – אף על פי שדו-גלגלי מפחית גודש, כפי שמראה מחקר של משרד התחבורה עצמו. 

אגרת הגודש בכניסה לגוש דן אמורה להפחית את עומסי התנועה הקטסטרופליים בכניסה למטרופולין הגדול, בעיקר בשעות הבוקר. היוזמה היא של משרד האוצר, כשהסיבה העיקרית לאגרת הגודש היא למצוא מקורות הכנסה אלטרנטיביים למדינה בשל הירידה מהכנסות ממיסי רכב בגלל המעבר ההדרגתי לרכבים חשמליים – עליהם שיעור המס נמוך יותר.

לפי הצעת החוק, שהוכנסה לחוק ההסדרים שיובא לאישור הכנסת כחלק מתקציב המדינה, מסביב לגוש דן יהיו 3 מעגלים, אשר כניסה ויציאה מכל אחד מהם תהיינה כרוכות בתשלום, כשככל שנכנסים למעגל פנימי יותר – כך עולה תעריף הכניסה והיציאה. המחיר המקסימלי לרכב פרטי ליממה יעמוד על 40 ש"ח, וההכנסה השנתית הצפויה למדינה מאגרת הגודש מוערכת ב-1.1 מיליארד ש"ח. תחילת אגרת הגודש צפויה להתחיל ב-1 במרס 2024, עם אפשרות דחייה בשנה עלת ל-1 במרס 2025.

האבסורד בהצעת החוק הזו של משרד האוצר, שמוכיח שמדובר במס נוסף שמושת על הנהגים, הוא שרוכבי דו-גלגלי ישלמו גם הם את אגרת הגודש, בשיעור של 50% מזה של רכב פרטי, וזאת על אף שדו-גלגלי מפחית גודש ועומסי תנועה ומפחית זיהום אוויר בשל תצרוכת דלק נמוכה משל רכב פרטי. בהצעת החוק, שעברה כאמור בקריאה ראשונה, נקבע שדו-גלגלי ישלם מחצית מרכב פרטי – כלומר עד 20 ש"ח ליום. המשמעות היא שרוכב שנכנס לתל-אביב בכל יום ישלם כ-5,000 ש"ח בשנה אגרת גודש.

מחקר שהתבצע לפני כשנתיים על-ידי משרד התחבורה והטכניון תומך בנתון שדו-גלגלי מפחית עומסי תנועה, מוריד רמות זיהום אוויר, ואף עשוי לחסוך למדינה 8 עד 27 מיליון ש"ח בשנה. המחקר, בראשות פרופ' שלום הקרט וד"ר ויקטוריה גיאלמן, בחן שימוש שונה בכלים דו-גלגליים – מ-5% ועד 20% מהיקף התנועה, והוא קובע שרכב דו-גלגלי יקצר את זמני הנסיעה ב-3% עד 11% ויגדיל את מהירות הנסיעה הממוצעת בכ-13% בזכות הפחתת מספר המכוניות שנוסעות עם נהג וללא נוסעים. בנוסף, בשל תצרוכת הדלק הנמוכה של רכבים דו-גלגליים, גם זיהום האוויר במטרופולין עשוי להיות ברמות נמוכות יותר. לפי נתוני משרד התחבורה, במעבר של 10% מנהגי הרכב הפרטי לרכב דו-גלגלי יש פוטנציאל להפחית כ-40% מעומסי התנועה בגוש דן, וכמובן גם להקל בעומסי החניה. נציין שערים בעולם אשר גובות אגרת גודש בשעות העומס כמו לונדון ושטוקהולם פוטרות רכבים דו-גלגליים מתשלום האגרה, וזאת בשל תרומתם המובנית להפחתת עומסי התנועה.

אגרת הגודש אף אמורה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, שזה דבר טוב בפני עצמו, אולם מצב התחבורה הציבורית בישראל רחוק מלהשביע רצון, ונכון להיום רכב דו-גלגלי הוא הפתרון הזמין, המיידי והמהיר יותר לשליטה בזמן ובמרחב – במיוחד באזור גוש דן הנמצא במצב של כאוס תחבורתי אחד גדול.

היום (ה', 30.9.21) יתקיים דיון בוועדת הכספים על הצעת החוק, שכאמור עברה בקריאה ראשונה כחלק מחוק ההסדרים. יחד עם זאת, הצעת החוק צפויה לצאת המחוק ההסדרים ולעבור בכנסת כחוק פרטני בפני עצמו, ולכן הדיון היום בוועדת הכספים. חברי כנסת רבים מבינים גם ללא מחקר של הטכניון שרכב דו-גלגלי מפחית עומסי תנועה וכי הכנסת רכבים דו-גלגליים לאגרת הגודש היא אבסורד מוחלט, ולכן ייתכנו התפתחויות חיוביות. נמשיך כמובן לעדכן.

שרשור עם הציטוטים הנבחרים של חברי הכנסת בדיון הבוקר בוועדת בכספים:

תודה לאודי עציון ו'ידיעות אחרונות' על העזרה בהכנת הכתבה.

אודות אביעד אברהמי

אביעד אברהמי
בן 46, רוכב על אופנועים 30 שנים ברציפות, חולה גז מאובחן, ממציא מטבע הלשון 'חזיר גז' ועורך את האתר שבו אתם גולשים כעת.

עשוי לעניין אותך

SYM-ADX300-URI-02

חדש בארץ: סאן-יאנג ADX300 אדוונצ'ר

ה-ADX300 החדש של סאן-יאנג מגיע לישראל עם עיצוב אדוונצ'ר מודרני ועם אבזור ואלקטרוניקה מכובדים; המחיר: 36 אלף ש"ח

4 תגובות

  1. Avatar

    נתנו לליברמן מישראל ביתנו לנהל את כספי מדינת ישראל, אז הנה לנו תוך 3 חדשים שוד דרכים מבית היוצר של הסלקטור מהמועדונים.
    זה שחברי מפלגתו, הווסאלים שלו, נכנסו לכלא על גניבות ושוחד והוא נותר נקי וזכאי כמו טפלון.

  2. Avatar

    ממשלה בישרעהל זה אוסף של מושחתים, שתפקידם לעשוק ,לרמות ולעשות למען עצמם ורווחתם . העם היהודי הוא בעל היסטוריה של החרבת שני בתים מסיבות של שנאת חינם ורדיפת בצע ולמרבה הצער מפיק אפססס לקחים ,בדרכו להחרבת הבית השלישי . האמת קשה אבל חייבת להאמר בכל מחיר !!!!!

  3. Avatar

    הגיע הזמן שהרוכבים יחזרו לרחובות להפגין!!!. צריך לעורר מחדש את מחאת הרוכבים. אגרת הגודש זו לא הבעיה היחידה. דרושה רפורמה מיידית במחירי הביטוח השערורייתיים. לא ייתכן שביטוח חובה יעלה 4000 שקל ומעלה . צריך להשוות את המחירים למדינות אירופאיות וארה"ב. סיכון זה אותו סיכון בכל מדינה. לא ייתכן שהרוכבים ייספגו פה את כל האש . יש פה כבישים משובשים בתוך העיר ומחוץ לעיר שמהווים סכנה לרוכבים. יש מעקות בטיחות שמהוות גליוטינה לרוכבים שמחליקים אליהם. ובנוסף בשנים האחרונות הרוכבים צריכים להתמודד עם כאוס תחבורתי של קורקינטים ואופניים חשמליים שחותכים אותם מכל הכיוונים. הגיעה הזמן להפגין נוכחות ולהתאחד מחדש ולדאוג לאינטרסים שלנו. הלוואי ונהגי הרכב היו מתנהגים בכבוד ומסתדרים ביניהם כמו שהרוכבים מתנהגים אחד לשני.

  4. Avatar

    ערן כל מילה בסלע אבל לאחד ישרעהלים עם מפורד ומפורר ומיואש, אפילו עבור עוולות משימה לא קלה בכלל בלשון המעטה ,זה עם שרגיל שבועטים לו בראש.

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן