משרד התחבורה מרחיב את השימוש של רוכבי דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבורית. במסמך שיצא השבוע לרשויות מקומיות, משרד התחבורה נותן לרשויות את האפשרות לבחור נתיבי תחבורה ציבורית שבהם יתאפשר לרוכבי דו-גלגלי לנסוע, על-פי מספר קריטריונים. לצורך כך התווסף אופנוע לתמרור 501 ו-502 המורים על נתיב תחבורה ציבורית.
בשל הגודש העצום על כבישי ישראל, ובמקביל לעלייה הגדולה במספרי הרכבים הדו-גלגליים על כבישי ישראל, במשרד התחבורה מרחיבים את השימוש בנתיבי תחבורה ציבורית לרכב דו-גלגלי. מסמך שיצא השבוע לרשויות המקומיות מאפשר לרשויות לבחור נתיבי תחבורה ציבורית לפי קריטריונים שאותם קבע משרד התחבורה, ולאחר בדיקה קצרה יתאפשר לרוכבי דו-גלגלי להשתמש באותם הנתיבים.
הרחבת השימוש של דו"ג בנת"צ מגיעה אחרי ניסיון ארוך שהחל כבר ב-2016 במספר כבישים בתל-אביב. הניסוי הוכיח באופן חד-משמעי שרכיבת אופנועים וקטנועים בנתיבי תחבורה ציבורית אינה מסכנת את רוכבי הדו-גלגלי מחד-גיסא, ומאידך-גיסא אינה מפריעה לתחבורה הציבורית לזרום כסדרה. במשרד התחבורה הסתמכו גם על ערים נוספות בעולם שמאפשרות נסיעה של דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבורית – כמו למשל ולנסיה, מדריד, וינה, שטוקהולם, לונדון, ברמינגהם, בריסטול ואדינבורו, וכן מניסויים שנערכו באוסטרליה וביפן.
הרשויות המקומיות תוכלנה לבחור נתיבי תחבורה ציבורית שבהם יותר השימוש לדו-גלגלי, כשהתנאים הם נתיב תחבורה ציבורי ימני (לא שמאלי), ללא רמפה, שמהירות הנסיעה בו 50 קמ"ש ומעלה, וכן בכבישי תחבורה ציבורית נגד התנועה שבהם יוגבר המעקב.
על-מנת לאשר רכיבת אופנועים וקטנועים בנתיב שנבחר, על הרשות המקומית לבצע בדיקה של צירי התנועה עם הנת"צים ותסקירי בטיחות שונים (תחנות אוטובוס, הולכי רגל, נתיבי נסיעה של אופניים), להכין מסמך מסכם ולהגישו לאישור ההסדר. כשזה יאושר, על הרשות להחליף את התמרורים 501 ו-502 למעודכנים – אלו המציגים שמותר לרוכבי דו-גלגלי לרכוב בנת"צ המאושר.
זהו מהלך מבורך שעשוי להגביר את הבטיחות של רוכבי דו-גלגלי על כבישי ישראל. נציין שבשנים האחרונות היו כוונות לבצע ניסויים שונים לנסיעת דו-גלגלי גם בנתיבי תחבורה ציבוריים בין-עירוניים, אולם אלו נגנזו בשל חוסר היציבות הפוליטי של השנים האחרונות, וייתכן שהמהלכים יותנעו בעתיד הקרוב שוב.
עכשיו המהלכים יותנעו כי היציבות הפוליטית פשוט מדהימה.בממשלה הדיקטטורית החדשה עוד יאסרו דו"ג בצורה גורפת כמו בירדן.הדבר האחרון בראש מעייניהם זה נתצים לדוג ,ישנם כאן כמה דברים יותר קריטיים שלא מעניינים אותם.
איזה יופי, יש עתיד (לא המפלגה).
ותודה לכל חברי מועדון האופנועים שהשתתפו באינסוף ישיבות בנושא, ובעיקר ליו"ר אליקו לאג'ם.
טל.ל.ח. – אליקו אלג'ם כמובן.