דף הבית / מכונות / מבחני דרכים / דוקאטי דזרט X בהשקה עולמית
Ducati-Desert-X-Launch-009

דוקאטי דזרט X בהשקה עולמית

הדוקאטי דזרט X הוא אדוונצ'ר-ראלי שנועד לשחזר את הימים המפוארים של הקאג'יבה אלפנט 900 ולתפוס בעלות בסגמנט האדוונצ'ר-ראלי בעידן המודרני

כתב: Takis Maniatis, bikeit.gr; תרגום: אסי ארנסון

  • נתונים טכניים: מנוע L-טווין, 937 סמ"ק, 110 כ"ס ב-9,250 סל"ד, 9.48 קג"מ ב-6,500 סל"ד, יחס דחיסה 13.3:1, 4 שסתומים לצילינדר, קירור נוזל, הזרקה עם מצערות חשמליות, 6 הילוכים, קלאץ' מחליק בתפעול הידראולי, שלדת מסבך משולשי פלדה, מזלג הפוך של קאיאבה בקוטר 46 מ"מ, כיוונים מלאים, מהלך 230 מ"מ, בולם יחיד של קאיאבה, כיוונים מלאים, מהלך גלגל 220 מ"מ, דיסקים קדמיים 320 מ"מ, דיסק אחורי 265 מ"מ, גובה מושב 885 מ"מ, מרווח גחון 250 מ"מ, בסיס גלגלים 1,608 מ"מ, משקל מלא 223 ק"ג, מיכל דלק 21 ל' (עם אופציה למיכל נוסף של 8 ל' בזנב), צמיגי פירלי סקורפיון ראלי STR 90/90-21, 150/70-18
  • אלקטרוניקה ובקרות: מצערות חשמליות עם 6 מצבי רכיבה, חיישן מדידת אינרציה IMU ב-6 צירים, בקרת אחיזה ב-8 מצבים, בקרת ווילי, מערכת ABS להטיה ב-4 מצבים, קוויקשיפטר, מסך TFT צבעוני בגודל 5″ עם קישור בלוטות' לסלולר, פנסי LED היקפיים, שקע USB לטעינה
דוקאטי דזרט X
דוקאטי דזרט X

בדוקאטי מפציצים עם דגם ראשון שמגיע עם חישוק 21″ מלפנים וצועק בקול שהוא יכול להתמודד עם כולם גם בכביש וגם בשטח. מעל הכל הוא מביא עיצוב רטרו מודרני יפהפה לצד מכניקה ואלקטרוניקה ברמה גבוהה. הקולגות שלנו ביוון רכבו עליו בהשקה העולמית בסרדיניה והתאהבו בדזרט X לגמרי.

על הדוקאטי דזרט X אנו יודעים כבר תקופה ארוכה, מאז הוצג בתערוכת מילאנו 2019, כשבשבועות שקדמו להשקה שוחררו סרטוני שטח ומוטוקרוס מרשימים. הדזרט X נועד לשחזר את הימים המפוארים של הקאג'יבה אלפנט 900, אשר התבסס על אופנועו של אדי אוריולי שניצח את המרוץ בשנת 1990 ובשנת 1994 על-גבי הקאג'יבה, ולהכניס את דוקאטי לסגמנט האדוונצ'ר-ראלי בעידן המודרני. דגם הקונספט שהוצג בתערוכה כלל את המנוע מקורר האוויר של המונסטר 1100 – לא מה שהגיע לדגם הסדרתי, ומערכת מתלים מוגבהת ומוארכת בהתאם לייעוד הצפוי. הדוקאטי דזרט X לוקח את מאפייני עיצוב הרטרו עם צמד הפנסים העגולים מלפנים, ומעניק פרשנות מודרנית ומרעננת בתוך סגמנט אופנועי האדוונצ'ר.

העיצוב הוא המרכיב הראשון שרואים, וההשראה, כאמור, מגיעה היישר משנות ה-90. היקף צמד הפנסים העגולים משמש כתאורת יום (DRL), בעוד מתג נפרד מפעיל את הפנסים המרובעים הפנימיים. המשקף מקובע, קטן ואינו מתכוונן אך מספק הגנה יעילה מהרוח במהירויות כביש גבוהות. מיכל הדלק הגדול (21 ל') משתפל למטה וגם מגן על המנוע. הוא עשוי מאלומיניום לטובת חסכון במשקל, אך זה יכול להיות חסרון במקרה של נפילה או מכה. יש אופציה להתקנת מיכל דלק נוסף בזנב האופנוע, שמוסיף 8 ליטרים של דלק ו-40% טווח רכיבה. פנס הבלימה האחורי מהבהב ברגע שהרוכב מבצע בלימת חירום על מנת להתריע לנהגים מאחור.

לראשונה מדוקאטי - אופנוע אדוונצ'ר-ראלי עם חישוקי "21 ו-"18
לראשונה מדוקאטי – אופנוע אדוונצ'ר-ראלי עם חישוקי "21 ו-"18

בשנת 2016 הוצגה גרסת אנדורו למולטיסטראדה 1200, שלראשונה בסדרה הציעה חישוקי שפיצים בקוטר "19 קדמי ו-"17 אחורי עם צמיגים במידות וחתך של אופנועי אדוונצ'ר, במקום גלגלי ה-"17 הספורטיביים של המולטיסטראדה המקורי. כל האופנוע הותאם לקונספט החדש – החל מהמתלים, דרך מערכות האלקטרוניקה, ועד עבודת הגוף והפלסטיקה. עד לדזרט X זה היה הדגם 'הכי שטח' של דוקאטי. בדזרט X יש, לראשונה בדוקאטי אי-פעם, גלגל 21″ מלפנים ו-18″ מאחור, לטובת ולהדגשת ייעוד השטח.

המנוע שנבחר לכאן נלקח מהמולטיסטראדה V2 העדכני, כאשר לא רק האפשרות להשתמש בפלטפורמת מנוע קיימת שיכולה להוזיל עלויות, אלא גם החלקות והשימושיות של המנוע והיכולת להשתמש בו בסל"ד נמוך ובינוני – תכונה שחשובה ברכיבת שטח. גם המרווח של 15,000 ק"מ בין הטיפולים הכריע את הכף. מנוע ה-L טווין טסטהסטרטה 11° בגרסתו האחרונה מוכר מדגמי ה-950 של דוקאטי השונים (מונסטר, מולטיסטראדה, סופרספורט), וכאן שני ההילוכים הראשונים קצרים יותר (14.3% ו-8.7% בהתאמה) וההילוך השישי ארוך יותר בשן אחת. יחס ההעברה הסופי קצר יותר ויחס הדחיסה גבוה מעט יותר.

השלדה שונה מאוד מהמולטיסטראדה המקביל בכל פרמטר, ולמעשה ניתן לומר שהיא חדשה לגמרי. שלדת הזנב, אגב, יכולה לשאת משקל כולל של עד 250 ק"ג, לרוכבים שמתכננים להעמיס ציוד לרכיבה ארוכה. על קוטר החישוקים כבר כתבנו, והדגשנו שזה מפריד את הדזרט X מדגמי האדוונצ'ר-תיור (כמו המולטיסטראדה) ומביא אותו לקטגוריה של האדוונצ'ר-ראלי שמתחיל מהאפריליה טוארג 660 והטנרה 700 ומסתיים בדגמים הבכירים מאירופה, של ק.ט.מ, הוסקוורנה וטריומף. בולמי הקאיאבה האיכותיים מספקים בהתאמה מהלך של 230 מ"מ דרך מזלג הפוך בקוטר 46 מ"מ ו-220 מ"מ מאחור – שניהם מתכווננים במלואם בצורה מכנית (מה שמשאיר מקום לגרסת S משוערת ועתידית שתציע בולמים אלקטרוניים סמי-אקטיביים). מהלך הבולם מציב את הדוקאטי קרוב לראש הרשימה (הטוארג והק.ט.מ מציעים 240 מ"מ של מהלך).

מתחרה חזק בסגמנט האדוונצ'רים הקרביים לשטח
מתחרה חזק בסגמנט האדוונצ'רים הקרביים לשטח

בשטח המהיר והקשה שאנשי דוקאטי הובילו אותנו בו, הבולמים הפגינו יכולות גיהוץ טובות ככל שהקצב עלה. הכיול היה נוקשה יחסית, ובהשקה לא היה הרבה זמן לכייל את הבולמים לכל רוכב. מה שכן, הם ספגו כל דבר שהשלכנו עליהם ושמרו על הקו של הדזרט X ורוכבו בכל הזמן. המזלג נתן תחושה רכה יותר מאשר הכיול של הבולם האחורי, מה שגרם למעט נענועי ראש (שנבלמו על-ידי משכך ההיגוי שאינו מתכוונן), אך להרגשתנו ניתן להביא לכיול מאוזן יותר. מה שהגביל את הכלי בדרכי העפר הקשים של סרדיניה לא היו המכלולים או המנוע, אלא צמיגי הפירלי סקורפיון ראלי STR, שלא הצליחו לייצר אחיזה בהאצה או בלימה על המצע האמור. הצמיגים הללו הם פשרה מעולה, אך צמיגי שטח ראויים ישדרגו משמעותית את יכולות השטח של הדזרט X ויאפשרו לרוכב לנצל טוב יותר את יכולות השטח הגבוהות של הכלי.

לטובת השטח מערכות האלקטרוניקה מוסיפות לארבעת המצבים הקלאסיים (גשם עם 75 כ"ס, עיר, כביש וספורט עם מלוא 110 כ"ס) עוד שני מצבים – 'אנדורו' ו'ראלי'. כל מצב משפיע ומתאים את שאר המערכות, כאשר לרוכב יש אפשרות להתאים אישית את המצבים דרך מסך ה-TFT החדש והמרשים. שימו לב, אגב, שאין מוט נוסף להתקנת מערכת GPS נילוות. מצב ראלי, שמשחרר כמעט לגמרי את הבקרות ואת ה-ABS על הגלגל האחורי, משנה את הפרמטרים במסך ומגדיל את הנתונים של המהירות, מצב ההילוך וגם מספק מערכת ניווט עם חיצים ומרחקים – כמו בספר דרך של אופנוע ראלי. מצב 'ראלי' מספק את מלוא הסוסים של המנוע ובו רכבנו ברוב המקומות, עד שכאמור הצמיגים הגבילו את הקצב. מצב אנדורו, שמפחית ל-75 כ"ס, קצת יותר הסתדר עם הצמיגים. המנוע גמיש ונעים מאוד בשטח, וניתן להתגלגל בהילוכים גבוהים ללא כל מאמץ, יחד עם יכולת משיכה טובה מאוד. מצאנו שאם ננסה להאיץ בהילוך חמישי במהירות שהיא פחות מ-50 קמ"ש זה לא יעבוד, האופנוע פשוט לא יאיץ. לשם כך טוב לדעת שהשימוש במצמד הוא נוח וחלק, וההילוכים עוברים בקלות גם עם הקוויקשיפטר.

מהנה מאוד גם בכביש
מהנה מאוד גם בכביש

בדוקאטי השקיעו רבות בממשק של הרוכב עם הכלי ברכיבת שטח. קל ונוח מאוד לשלוט על הדזרט X ועל הגלגל הקדמי במצב עמידה והרוכב נמצא בתנוחה ניטרלית ונוחה. המעבר בין מצב ישיבה לעמידה גם כן קל מאוד. גם הרגליות נוחות ורחבות, וניתן בקלות להוציא את הגומיות שעוטפות אותן לטובת אחיזה מוגברת למגף בשטח. היכולת של הכלי מוחקת את כל 202 הק"ג היבשים ולא מרגישים אותם בשטח. השליטה בכלי, יכולת הגיהוץ של המתלים, ההתנהגות הניטרלית – כולם הופכים אותו לכלי טוב מאוד בשטח.

כל המחמאות ממשיכות גם לכביש. השליטה, הנוחות, היציבות – כל זה קיים גם שם. מערכות ניהול המנוע מאפשרות את המעבר בין 75 כ"ס מוגבלים במצב גשם, ל-95 כ"ס במצב עיר, לכל ה-110 כ"ס במצב כביש והוספת תגובת מצערת מהירה במצב ספורט. הגנים של דוקאטי בהחלט באים לידי ביטוי בכבישי ההרים המפותלים מצפון לסרדיניה, ולא מופרעים מקוטר החישוק הקדמי. הבלמים, ברמבו עם קליפרים M50 בעלי ארבע בוכנות, מספקים יכולת גבוהה ותגובה מיידית, ללא כל התעייפות. הכידון מסובב מעט קדימה לשימוש במצב עמידה בשטח, וגילינו שזה מעייף את הזרועות ברכיבת כביש ארוכה. ניתן כמובן למצוא את האיזון בין שני המצבים.

אפשר לומר שבדוקאטי יצרו כלי אדוונצ'ר-ראלי מרשים מאוד שנראה מעולה (מגיע בשלב זה רק עם בגרסה לבנה), שולט בכל סוגי השטח בהם רכבנו, מכסה מרחקים ארוכים בנוחות ובניחוחות על הכביש, ומספק ערימות של הנאה בכבישים המפותלים. אנחנו מאוד התרשמנו מהדזרט X. מחירו באירופה עומד על 18,600 יורו, כאשר מחירו בישראל נקבע על 120 אלף ש"ח כמחיר השקה. אנחנו בהחלט מחכים לבחון אותו, בקרוב מאוד, פה בישראל ולראות אם המכונה המרשימה הזאת יכולה להתמודד גם עם הדרישות התובעניות של רוכבי אדוונצ'ר ישראלים.

אודות אסי ארנסון

אסי ארנסון
רוכב שטח וכביש, מאמן כושר ושיקום במקצועו, חולה על ספורט מוטורי מכל הסוגים - בעיקר של דו-גלגלי על כל סוגיו

עשוי לעניין אותך

photo: Simon Palfrader©editorial use only

פיאג'ו: ה-MP3 של 2023 נחשפים רשמית

בפיאג'ו חושפים רשמית את דגמי ה-MP3 החדשים, שמגיעים בשלוש גרסאות ושני מנועים ומציעים עיצוב חדש, אלקטרוניקה מעודכנת ומערכות בטיחות מתקדמות בגרסת ה-530

תגובה אחת

  1. Avatar

    המחיר של הדזרט x מתחיל באירופה ב15290 אירו ולא במה שרשמתם. ובשער היורו של היום מדובר בבדיחה, רק בישרעהל אופנועים זה זהב לעשירים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Single Sign On provided by vBSSO
דילוג לתוכן