האם מחירי ביטוח החובה יעלו בתחילת 2017? על פי הדלפה ממשרד המפקח על הביטוח במשרד האוצר, שעל-פיה שודרה הערב (ד') בחדשות ערוץ 10 כתבה – התשובה היא כן, בשיעור של עד 20%.
העניין מסובך למדי ונקרא ריבית היוון, והוא חלק ממסקנות ועדת וינוגרד. אם לנסות להסביר בפשטות, אז היות והריבית במשק ירדה בשנים האחרונות, חברות הביטוח תצטרכנה לשלם יותר לנפגעי תאונות דרכים, וכפועל יוצא הנהגים והרוכבים יצטרכו לשלם יותר על פוליסת ביטוח החובה. הסיבה היא שתשלום הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים משולם פעם אחת, והוא מחושב על ידי המרה של סדרת התשלומים החודשיים העתידיים שנועדה לפצות את המבוטח בגין התאונה בסכום חד-פעמי. כעת, כשהריבית במשק נמוכה, הערך של סדרת התשלומים גבוה יותר. במילים אחרות, כפועל יוצא של ריבית היוון נמוכה יותר, על חברות הביטוח לשלם למבוטח סכום חד-פעמי גבוה יותר.
על פי חדשות ערוץ 10, שכאמור קיבל הדלפה ממשרד המפקח על הביטוח ועל סמך זה שידר את הכתבה, הצפי הוא לעלייה גורפת בביטוחי החובה של עד 20%, לכל כלי הרכב ובכלל זה לדו-גלגלי. בזמן הקרוב אמור לצאת מסמך רשמי בעניין ממשרד המפקח על הביטוח, ואז ייוודעו הפרטים המלאים.
כך או כך, עלייה בסדר גודל כזה לא נראית הגיונית, שכן הסיכוי ששר האוצר יחתום על עלייה דרמטית במחירי ביטוח החובה, כשרק לפני כחצי שנה הוא טען שרווחי חברות הביטוח מביטוחי חובה גבוהים מדי (כמיליארד ש"ח בשנה), הוא קלוש למדי.
כזכור, רק לפני שלושה שבועות התבשרנו על ירידה זניחה במחירי ביטוח החובה לדו-גלגלי בעלי מערכות בטיחות כמו ABS, בקרת החלקה ומערכת בלמים משולבת. בנוסף, ביוני שנה שעברה התבשרנו על ירידה של כ-35% במחירי ביטוח החובה בשלוש השנים הקרובות החל מ-2016, זאת בשל עודף כסף שהתגלה בקרנית. המהלך אמנם התחיל, אבל רק בקרנית, מה שאומר השפעה זניחה על ביטוח החובה.
האם מדובר הפעם בשיטה חדשה של משרד המפקח על הביטוח להעלות את ביטוח החובה לדו-גלגלי? בהחלט ייתכן. כאמור, כרגע הפרטים עדיין אינם ידועים, והעניין יתבהר בימים הקרובים. כמובן שנעדכן.