הוסקוורנה הודיעה השבוע שתתחרה בראלי דקאר הקרוב עם קבוצה רשמית על אופנוע רשמי – הוסקוורנה FR450 ראלי. צמד הרוכבים שירכבו בקבוצה יהיו רובן פאריה ופייר אלכסנדר רנה.
הוסקוורנה בגלגולה הקודם תחת שליטת ב.מ.וו התחרתה בדקאר מספר שנים, אבל לא כקבוצת מפעל אלא דרך סדנת ספידבריין, שלקחה את ה-TE450 והסבה אותו לראלי. שני הרוכבים המובילים שלה היו חואן ברדה הספרדי, שפרץ לתודעת הראלי העולמי עם הוסקוורנה, ופאולו גונסלבס הפורטוגלי המצוין. שניהם עברו לשורות הונדה HRC לפני שנתיים, עם מכירתה של הוסקוורנה לק.ט.מ.
תמונות רשמיות או נתונים טכניים של ה-FR450 טרם פורסמו, אבל היות והוסקוורנה היא למעשה מותג של קבוצת ק.ט.מ, והיות ואופנועי הוסקוורנה בנויים על בסיס אופנועי ק.ט.מ – כולל באליפויות האנדורו והמוטוקרוס וכמובן ב-Moto3, אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שגם אופנוע הראלי של הוסקוורנה יהיה בנוי על הבסיס המכני של אופנוע הראלי של ק.ט.מ – ה-450 ראלי, עם שינויים קטנים כאלו ואחרים. אין סיבה שזה לא יהיה כך.
זו הזדמנות טובה לדבר על אופנוע הראלי של ק.ט.מ / הוסקוורנה, ולהבין טוב יותר מה מסתתר מתחת למיכלי הדלק הענקיים שלו.
המנוע באופנוע הראלי של ק.ט.מ בנוי על בסיס מנוע ה-450 סמ"ק של גרסת המוטוקרוס של ק.ט.מ – 450SX-F, ולא על בסיס מנוע האנדורו. כמובן שלצורך עבודת הראלי הוא הותאם. כך למשל מערכת השימון עובתה משמעותית, כשמנוע הראלי מכיל לא פחות מ-3 משאבות שמן וכמות שמן גדולה משמעותית משל המוטוקרוס. גם יחס הדחיסה ירד מעט לטובת עמידות, אבל עדיין מדובר במנוע מרוץ מקצועי, חד וחזק. מאוד חזק. אין נתון הספק רשמי מק.ט.מ, אבל ההערכות מדברות על יותר מ-60 כ"ס. תיבת האוויר יושבת מעל למנוע כשיניקת האוויר היא בתצורת דאונדראפט ישרה, ויש כמובן מערכת הזרקת דלק של קייהין.
מסביב למנוע יש שלדת מסבך משולשים מסיבית, קשיחה וחזקה, שכאמור מכילה בתוכה, מעל למנוע, את תיבת האוויר. מסביב מיכל דלק ענק בנפח של יותר מ-30 ליטרים, כשמאחור ישנם 12 ליטרים נוספים. מכלולי השלדה הם כולם ברמת מפעל. כך למשל הבולמים הקדמיים הם מסוג Cone Valve של WP בקוטר 50 מ"מ, והם מכילים בתוכם חלקי קרבון רבים שאדם מן הישוב לא יכול לרכוש. גם הבולם האחורי הוא פקטורי, ומחירם של הבולמים מלפנים ומאחור עשוי להגיע בקלות ל-100 אלף יורו. הטיפול בהם הוא על בסיס כמעט יומי, כשחלקים רבים (ויקרים!) מוחלפים. שאר המכלולים – גלגלים, בלמים, משולשים, כידון – הכל ברמה הגבוהה ביותר. המשקל עומד על 140 ק"ג לפני דלק.
אגב, הגרסה הציבורית של הק.ט.מ 450 ראלי, שנקראת ראלי רפליקה, נמכרת לרוכבי ראלי פרטיים במחיר של 25 אלף יורו, ולמעט בולמי המפעל ועוד כמה חלקי קרבון, היא מכילה את כל מה שאופנוע המפעל מציע. האם תוצע גרסת ראלי רפליקה גם מהוסקוורנה? אנחנו עדיין לא יודעים.
עכשיו בואו נדבר על הרוכבים. רובן פאריה הפורטוגלי הוא רוכב ראלי ותיק מאוד בשורות קבוצת המפעל של ק.ט.מ. בשנים האחרונות הוא שימש כנושא המים של מארק קומה, שפרש לאחרונה מתחרויות ראלי אחרי 5 זכיות בדקאר ו-6 אליפויות עולם בראלי. פאריה רוכב מצוין ועם הרבה ניסיון, והוא עשוי להוביל את הוסקוורנה לטופ 5.
פייר אלכסנדר רנה הוא צרפתי צעיר שמתחרה בהצלחה באליפות העולם באנדורו. באמתחתו אליפות בקטגוריית E2 עם הוסאברג, וזו הפעם הראשונה שהוא יתחרה בראלי. יהיה מעניין!