כמעט 15 שנים שאנחנו שומעים על הפארק המוטורי שהולך להיבנות בשדה תימן, בצמוד למנחת המטוסים והבסיס הצבאי שליד באר שבע. "אוטוטו מתחילים בבנייה, כל התכניות כבר מאושרות", שמענו לא פעם. והנה בשנה האחרונה האוטוטו הגיע, ובסוף השבוע האחרון נרשמה היסטוריה קטנה, ועל מסלול המרוצים החדש בשדה תימן התקיים לראשונה מרוץ אופנועים במסגרת אליפות ישראל בסופרבייק שמפיקה עמותת מסלול.
למה היסטוריה? מכיוון שזו הפעם הראשונה שיש בישראל מסלול אספלט בגודל מלא, עם מהירויות פנייה גבוהות ועם עומס רב על האופנועים. עד היום כל מסלולי האספלט שהיו בישראל היו קטנים, כשהגדול מביניהם באורך של 1.5 ק"מ, אבל הם בעיקר היו טכניים מאוד, מרובי פניות צפופות, והמהירויות בהם היו נמוכות כך שהם התאימו יותר לאופנועים קטנים ופחות לגדולים.
2 הקפות מהירות במסלול שדה תימן; רוכב: ששי אליאס, ימאהה YZF-R3
פארק מוטורי וקומפלקס מסלולים
המסלול בשדה תימן – (Motorcity) הוא לא רק מסלול אספלט ארוך ורחב, אלא מתחם שלם של מסלולים. 'פארק מוטורי' הוא נקרא על-ידי היזמים. נכון לעכשיו הוא כולל מסלול אספלט באורך 2,000 מטרים, אולם המתחם נמצא עדיין בבנייה ובעתיד הקרוב מסלול האספלט הראשי יוארך ל-4.6 ק"מ, ויתווספו גם מסלול אספלט קטן וטכני לקארטינג, אופנועי סופרמוטו והדרכות רכיבה, וכן מסלול מוטוקרוס מקצועי. מבחינת מתקנים מתוכננים להיבנות תאים למתחרים (בוקסים) ברחבת הפיטס, טריבונות לקהל, מגדל שליטה ופיקוח, וכן כל המתקנים הדרושים להפעלת מסלול מרוצים מקצועי כמו בחו"ל. לטענת היזמים, עלות בניית המתחם עומדת על כ-100 מיליון ש"ח.
נכון להיום מסלול האספלט הראשי – כאמור באורך של 2,000 מטרים – כבר סלול ומוכן, כולל קרבים בפניות. המסלול כולל כרגע 10 פניות, מהן 7 פניות ימינה ו-3 בלבד שמאלה. מתוך שלוש הפניות השמאליות רק אחת נחשבת כפנייה של ממש (פנייה מס' 8 בתרשים), ואילו השתיים האחרות – 3 ו-6 – הן יותר שינוי כיוון קל שבו אמנם יש פקודת היגוי ברמה זו או אחרת, אולם אין באמת הטיה של האופנוע, כמו שתוכלו לראות בווידאו.
מתוך 7 הפניות הימניות, 6 נחשבות מהירות מאוד – כאלו שמהירויות הכניסה בהן טרם נראו בישראל ומזכירות מסלולים בחו"ל. הפנייה הימנית הנוספת (פנייה מס' 5) מגיעה אחרי ישורת של כמעט 600 מטרים,והיא פניית היירפין צפופה שמצריכה בלימה חזקה לקראתה.
יוצא אפוא שמסלול שדה תימן הוא המסלול המהיר ביותר שהיה בישראל אי-פעם, כשלראשונה יש בישראל מסלול מרוצים אמיתי, בגודל מלא, שכאמור גורם לאופנועים לעבוד בעומסים גבוהים. לא רק למנועים אלא גם – ובעיקר – לשלדות, למתלים ולבלמים. וכמו בכל מסלול מהיר בגודל מלא – גם כאן על הרוכבים למצוא את הדקויות שבקו הרכיבה, בבחירת ההילוכים והסל"ד, בדרייב ביציאות מהפניות וכן בנקודות הבלימה – כדי למצות את פוטנציאל המהירות שלהם ושל האופנועים שלהם.
בשורה לספורט המוטורי הישראלי
מסלול שדה תימן הוא בשורה אמיתית לספורט המוטורי בישראל. גם בשל העובדה שזו הפעם הראשונה שיש מסלול באורך מלא – שיוארך כאמור ל-4.6 ק"מ, אבל בעיקר בשל מגוון השירותים שהוא יציע. במידה וכל התכניות אכן ייצאו אל הפועל, הפארק המוטורי בשדה תימן עשוי להיות מתקן מוטורי ברמה בינלאומית טובה.
שאלת תם:
האם נהוג בעולם להחליט שיש ימים שבהם הם נוסעים הפוך?
ככה במקום מסלול שיש רק ימינה, יש להם רק שמאלה ?
אולי במסלולי קארטינג או מסלולי חובבים, אך לא במסלולים מקצועיים, שם שטחי ההחלקה והספיגה מתוכננים ונבנים בהתאם לכיוון הנסיעה/רכיבה והמהירויות הנגזרות מכך.
מגניב, תודה על התשובה!
אני מעוניין לקבל לוח הזמנים תודה
צוות שלום רב.
ברכות רבות לכבוד מסלול זה!
הוא משמח, מכונן, ופריצת דרך לארצנו ( בעיניי)…..
בהצלחה לכל העוסקים במלאכה.
לרוכבים הידד.
להתראות.
שולי.