חברת 'הפול' תבצע החזר כספי לבעלי אופנועים וקטנועים בגין אי-מתן הנחות על אמצעי בטיחות בכלים המבוטחים. ההחזר יינתן בהתאם לגובה ההנחה שלא ניתנה במועד רכישת הפוליסה או חידושה, ובהתאם לסוג אמצעי הבטיחות שקיים באופנוע. זאת בעקבות החלטת השופט אבי גורמן מבית המשפט המחוזי, שאישר הסתלקות מבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברה.
תעריף הביטוח של הפול נקבע על ידי רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. בקביעת הביטוח נלקחים בחשבון אמצעי הבטיחות השונים המותקנים באופנועים, כאשר כל אמצעי בטיחות מקנה הנחה של 3% מדמי הביטוח. המציאות מלמדת כי מידע אודות אמצעי הבטיחות לא תמיד מופיע על גבי רישיון הרכב של האופנוע.
עוה"ד אורלי בן עמי וקרן מגן, הגישו בקשה להכרה בתובענה ייצוגית, בשם אלי הלר, אשר בבעלותו מספר אופנועים, בה נטען כי בעת עריכת הביטוח וקביעת התעריף המתאים, הפול אינה מבהירה למבוטחים בהדגשה הראויה – כי אמצעי בטיחות מעניקים להם הנחה מדמי הביטוח, וכי כתוצאה מכך – מבוטחים אינם מנצלים את ההקלה המגיעה להם בדמי הביטוח. כמו כן, נטען כי המשיבה אינה שומרת במערכות המחשוב שלה את נתוני אמצעי הבטיחות שנמסרו לה על-ידי המבוטח בעבר. לכן, ייתכנו מקרים בהם מבוטח העביר לידיה נתונים אודות אמצעי הבטיחות המותקנים באופנוע שלו בעת עריכת הביטוח לראשונה, והוא אינו טורח לשוב ולציין אמצעי בטיחות אלה בעת חידוש הביטוח בשנים הבאות, שכן הוא סבור כי נתונים אלה שמורים אצלה וכי ההקלה בדמי הביטוח ניתנת לו באופן אוטומטי.
בשורה התחתונה, נטען כי התובעים הרלוונטיים לתביעה זו הם כל "כל מי ששילם למשיבה פרמיית ביטוח חובה לאופנוע, בסכומים גבוהים מהסכומים המאושרים על ידי המפקח על הביטוח, מאחר שלא העניקה לו את ההנחה המגיעה בגין קיום מערכות בטיחות המקנות הנחה בפרמיית הביטוח".
שיעורי ההנחה בביטוח חובה על מערכות בטיחות:
- מערכת ABS למניעת גלגלים בבלימה – 3% הנחה
- מערכת ASC לבקרת יציבות – 3%
- מערכת CBS לבלימה משולבת – 3%
- מערכת EBS, עזר לבלימת חירום – 3%
- מערכת TCS לבקרת איזה – 3%
- אופנוע או קטנוע תלת-גלגלי (תלת-נוטה) – 12%
חברת הפול דחתה את הטענות באופן גורף. לטענתה, היא הדגישה כי בעת עריכת פוליסת הביטוח אנשיה מביאים באופן ברור לידיעת המבוטח כי עליו לבדוק את אמצעי הבטיחות המותקנים באופנוע שלו ולספק לה את המידע. כמו כן, נטען כי החברה בנתה על חשבונה מערכת ממוחשבת המנסה לאתר, בהתאם לדגם האופנוע, את אמצעי הבטיחות, אלא ששוב – מובהר למבוטח כי עליו לבחון את הדברים, ואם יש באופנועו אמצעי בטיחות עליו לספק מידע בעניינם. לדבריה, מבוטח שבוחר להתעלם מדרישה זו – אין לו להלין אלא על עצמו, ולא קמה לו כל עילת תביעה כנגדה. במהלך הדיון, נערכה בדיקה מדגמית על מנת לברר האם בפועל ניתנו ההקלות לאופנועים בעלי אמצעי בטיחות שהעלתה כי לכאורה ניתנו ההקלות לכ-96% מהרכבים.
לצד כל זאת, במהלך הדיון, ולאחר ששמעה את דברי בית המשפט, הסכימה חברת הפול לבצע מספר מהלכים:
בעת עריכת הביטוח, יודגש בפני המבטח כי המידע אודות אמצעי הבטיחות נדרש כדי להקנות לו הקלה בדמי הביטוח. לצורך כך, תתווסף הערה לטופס הצעת הביטוח, לאתר שלה וכן ולתסריטי השיחה אותם מיישמים עובדיה.
הפול תשפר את מערכת המחשוב שלה כך שיישמרו הנתונים אודות אמצעי הבטיחות עליהם דיווח המבוטח בעבר – כך שנתונים אלה ייזקפו לזכותו בעת חידוש הביטוח מבלי שיידרש להציג את הנתונים שוב.
מי מבין בעלי דו"ג שסבור כי לא קיבל את ההקלות בגין אמצעי בטיחות, נדרש לפנות עד סוף דצמבר 2024 אל כתובת דואר אלקטרוני המיועדת לכך, ולבקש כי תיערך בדיקה בעניינו. בפנייה יש לציין שם ומשפחה, תעודת זהות, כתובת מייל, מספר טלפון נייד, מספר פוליסה, מספר רישוי, וכן לציין את מערכות הבטיחות שקיימות באופנוע – ABS, TCS, ASC, CBS, EBS ותלת-גלגלי. כל פנייה תיבדק באופן פרטני, ואם יתברר כי הוא זכאי, יבוצע ההחזר תוך 30 ימים.
עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, מדגיש שההחלטה התקבלה על רקע הדיון הציבורי הסוער סביב עליית מחירי ביטוח החובה לכלי רכב דו-גלגליים. המחירים, שטיפסו בחדות בשנים האחרונות, הפכו לאבן הריחיים על צווארם של הרוכבים, שכבר מתמודדים עם יוקר המחיה המכביד. עבור רבים מהם, העלויות שחוצות בקלות את רף 5,000 השקלים מהוות מכשול כבד מנשוא. על פי סקרים עדכניים, שיעור הרוכבים שבוחרים לרכוב ללא ביטוח חובה כבר עבר את ה-50% – תופעה שהוחרפה עקב מלחמת חרבות ברזל והשלכותיה הכלכליות.
- כתובת הדואר הייעודית לשליחת בקשת החזר כספים: Update-S@pool.org.il
- להודעה הרשמית באתר הפול
- מחשבון ביטוח חובה באתר משרד האוצר
רשמתם מערכת EBS, אמור להיות EBA?! אם כן, שנו.
כך כותבים בפול. אותה כוונה.
הלינק של הכתובת דואר אלקטרוני לא נפתח
זאת הכתובת: Update-S@pool.org.il